Warszawa, dnia lipca 2015 r.
MINISTERSTWO FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
JACEK KAPICA
AP9.845.a.2015
Pan Eugeniusz Matusiak
Przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników
Egzekucji Administracyjnej
W związku z pismem z dnia 02-04- 2015 r. znak: ZK OMZZPEA 20/2015 dotyczącympodjęcia dialogu społecznego w sprawie ustalenia jednolitych zasad zwrotu poniesionych kosztów przejazdu samochodem prywatnym w celu wykonania czynności służbowych przez pracowników zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych pragnę podziękować za zainteresowanie powyższym zagadnieniem. Ujednolicenie stawek, o których mowa w powyższym piśmie, jest jak najbardziej pożądane.
Informuję, iż w kwietniu br. dokonano analizy dotyczącej zróżnicowania stawek za 1 km przebiegu pojazdu obowiązujących na terenie poszczególnych izb skarbowych. Skutkiem powyższej analizy było podjęcie działań zmierzających do ujednolicenia powyższych stawek. Przedmiotowe zagadnienie było jednym z tematów narady kadry kierowniczej Administracji Podatkowej, która odbyła się w dniach 27 - 28 kwietnia 2015 r. w Otwocku. Postulowano ujednolicenie stawki w skali kraju na poziomie 0,60 zł dla pojazdów powyżej 900 cm3 poj. oraz 0,45 zł - poniżej 900 cm3. Z informacji uzyskanych od dyrektorów poszczególnych izb skarbowych wynika, iż postulowana stawka dla samochodów o większej pojemności została już wdrożona, bądź zostanie wdrożona od dnia 1 lipca 2015 r., natomiast ujednolicona stawka dot. samochodów o pojemności do 900 cm3 zostanie wprowadzona w terminie późniejszym.Należy zauważyć, iż stawki określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r., Nr 27, poz. 271) mają charakter maksymalny, a zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych pojazdów niebędących własnością pracodawcy, następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Ustalenie powyższej stawki poniżej poziomu wskazanego w ww. rozporządzeniu nie ma charakteru działania niezgodnego z prawem.
Odnosząc się do podnoszonej w piśmie kwestii współuczestniczenia pracowników w kosztach prowadzonej egzekucji, należy wskazać, iż nie należy utożsamiać ustalonych stawek zwrotu kosztów przejazdu pojazdem prywatnym poniesionych w celu wykonania czynności służbowych z wydatkami egzekucyjnymi określonymi w art. 64b ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Wydatkami egzekucyjnymi są nie tylko koszty przejazdu pracownika, ale również inne koszty faktycznie poniesione przez organ egzekucyjny w związku z prowadzeniem egzekucji, które obciążają zobowiązanego. Brak jest również podstaw do uznania, że Ministerstwo Infrastruktury ustalając stawki maksymalne dokonywało kalkulacji na poziomie minimalnych kosztów użytkowania pojazdów.
Pragnę również poinformować, iż Ministerstwo Finansów dąży do usprawnienia systemu ewidencjonowania przejazdów służbowych pracowników egzekucji administracyjnej. Planowane jest automatyczne rozliczanie przejechanej liczby kilometrów w ramach mobilnego wsparcia poborców skarbowych, powiązane z systemem przydziału spraw dla pracownika pracującego w terenie. Szczegóły rozwiązania możliwe będą do przedstawienia, kiedy techniczne usługi zostaną przygotowane. Planowane wówczas jest spotkanie z przedstawicielami związków zawodowych, na którym przedstawione zostaną propozycje rozwiązania i możliwe będzie wypracowanie innych usprawnień służących efektywnej pracy osób zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych.
Jacek Kapica