PROTOKÓŁ ze spotkania przedstawicieli kierownictwa Ministerstwa Finansów (MF) oraz dyrektorów izb skarbowych zaangażowanych w projekt konsolidacji z reprezentantami związków zawodowych zrzeszających pracowników izb i urzędów skarbowych, w sprawie planowanych zmian w Administracji Podatkowej
W spotkaniu, które odbyło się w dniu 23 marca 2015 r., uczestniczyli reprezentanci następujących związków zawodowych:
- Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych (FZZPS):
- Teresa Raczyńska-Wiśniewska - Przewodnicząca,
- Maria Kochańska,
- Piotr Lebiedziński.
- Związku Zawodowego Pracowników Egzekucji Administracyjnej (ZZPEA):
- Eugeniusz Matusiak - Przewodniczący,
- Witold Sewiłło,
- Ogólnopolskiej Federacji Związków Zawodowych Działających przy Wyspecjalizowanych Urzędach Skarbowych OFZZWUS):
- Lidia Hawryszko- Przewodnicząca,
- Urszula Derfel,
- Monika Muzyka.
- Rada Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” nie skorzystała z zaproszenia do udziału w spotkaniu.
Resort finansów reprezentowały nast. osoby:
- Jacek Kapica - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów,
- Janusz Janowski - Dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej (DAP),
- Małgorzata Szafoni - Zastępca Dyrektora DAP,
- Marcin Łoboda - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy,
- Tomasz Sokolnicki - Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie,
- Tomasz Szymański - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi,
- Agnieszka Piechna - Naczelnik Wydziału Organizacji Administracji Podatkowej w DAP,
- Aneta Szatanek - Wydział Zasobów Ludzkich i Budżetu w DAP,
- Michał Kasprzak - Wydział Organizacji Administracji Podatkowej w DAP.
Spotkanie otworzył Minister J. Kapica, który powitał zebranych i przedstawił reprezentantom związków zawodowych tematykę spotkania, które poświęcone było głównie przedstawieniu przygotowań resortu
finansów do wdrożenia konsolidacji procesów pomocniczych w Administracji Podatkowej oraz zaprezentowaniu informacji na temat aktualnego stanu realizacji Programu e-Podatki i wdrażania kolejnych jego produktów.
Szczegółowe zagadnienia dotyczące procesu legislacyjnego, procedur przejścia, alokacji kadr i ustalenia optymalnego zatrudnienia w administracji podatkowej zostały przedstawione przez Marcina Łobodę - Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.
Proces legislacyjny dotyczył trzech poziomów regulacji:
- ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ogłoszonej w Dz. U. poz. 2011,
- aktów prawa wewnętrznego, które powinny być zmienione w związku z nowelizacją ustawy o urzędach i izbach skarbowych, tj. rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów, rozporządzenie Rady Ministrów oraz rozporządzenia, zarządzenia i obwieszczenie Ministra Finansów oraz
- aktów prawa wewnętrznego dyrektorów izb skarbowych.
Dyrektor M. Łoboda wyjaśnił przyczyny odstąpienia od procedowania aktu prawnego, który miał być wydany na podstawie art. 12 ustawy o finansach publicznych ws. połączenia jednostek budżetowych, gdyż ten zakres został uregulowany w przepisach przejściowych do ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r.
Po konsultacjach z Departamentem Prawnym MF Zespół ds. Konsolidacji zajął stanowisko, że do właściwego przeprowadzenia procesu konsolidacji nie będzie także wymagana zmiana rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej, rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagrodzenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
W odniesieniu do pozostałych regulacji Dyrektor M. Łoboda poinformował, że na ukończeniu znajdują się prace nad aktami wykonawczymi dotyczącymi obszaru kadr i rachunkowości budżetowej. Istotną sprawą są uzgodnienia z NBP, które zostały zakończone pozytywnie. Dzięki temu zostaną zawarte nowe umowy na prowadzenie rachunków bankowych, które de facto pozostają te same. W tym zakresie nie przewiduje się żadnych problemów. Warunki prowadzenia rachunków pozostaną bez zmian za wyjątkiem REGONU, który w umowie z NBP zostanie zamieniony na REGON izby skarbowej.
Po przedstawieniu przygotowań do wdrożenia procedury przejścia w obszarach kadr i rachunkowości budżetowej Dyrektor M. Łoboda przedstawił stan przygotowań do przejścia w obszarach zarzadzania majątkiem oraz ochrony informacji niejawnych, które już zostały zakończone i także w tych obszarach nie przewiduje się żadnych problemów.
Następnie Dyrektor M. Łoboda przedstawił informacje związane z procedurą zatwierdzania projektów regulaminów organizacyjnych izb skarbowych oraz regulaminów organizacyjnych urzędów skarbowych. Zgodnie z przepisami zarządzania Nr 15 z dnia 5 marca 2015 r. nie mogą one być formalnie uruchomione przed dniem wejścia w życie zarządzenia, tj. 1 kwietnia 2015 r. Proces opracowywania regulaminów został zakończony i zostały one przekazane do zatwierdzenia przez Ministra Finansów bądź dyrektorów izb skarbowych. Oczekuje się, że zostaną one zatwierdzone z dniem 1 kwietnia 2015 r.
Zatwierdzenie regulaminów organizacyjnych jest niezbędnym warunkiem do przeprowadzenia konsolidacji, w tym także do wydania przez dyrektorów izb skarbowych aktów prawa wewnętrznego. Niektóre z nich, jak regulamin pracy oraz dotyczące zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a także zasady premiowania wymagają uzgodnienia ze związkami zawodowymi.
Przechodząc do zagadnień związanych z przesunięciami etatów, Dyrektor zaprezentował dane dotyczące tego procesu w rozbiciu na poszczególne izby skarbowej oraz dane zagregowane w skali kraju. Proces ten był rozłożony w czasie, a jego nasilenie miało miejsce w lutym br. Z analizy zebranych danych wynika, że połowę przenoszonych osób stanowią informatycy, którzy niemalże w całości przechodzą do izb skarbowych. To samo dotyczy radców prawnych. Znacząco zostaną zasilone w izbach skarbowych także komórki kadrowe i komórki rachunkowości budżetowej. Wzmocnieniu uległy także komórki rachunkowości podatkowej, które przejęły część pracowników zlikwidowanych komórek rachunkowości budżetowej. Z podsumowania wynika także, iż liczba uwolnionych etatów jest powiązana z wielkością danej jednostki. Najwięcej etatów uwolnionych zostało w dużych urzędach, a najmniej w małych. Razem będzie to 1942 os. Około V\ osób objętych konsolidacją zasili komórki merytoryczne urzędów skarbowych. Zaprezentowane zostały także informacje na temat określania przez dyrektorów izb skarbowych, ujednoliconej na poziomie województwa, wysokości ryczałtu za wykorzystywanie samochodu osobowego do celów służbowych. Zmiany będą w większości przypadków korzystne dla pracowników, zwłaszcza w urzędach, które do tej pory wcale nie wypłacały tego ryczałtu. Podane kwoty za 1 km były różne w poszczególnych województwach, co wywołało dyskusję z przedstawicielami związków zawodowych.Dyrektor wskazał, że alokacja kadr stanie się okazją do harmonizacji opisów i wartościowania stanowisk pracy. Celem będzie dążenie do ujednolicenia poziomu wynagrodzeń pracowników wykonujących te same czynności i na tych samych stanowiskach pracy.
W związku z konsolidacją wdrażane będzie we wszystkich jednostkach nowe podejście do helpdesku i wsparcia informatycznego. Pracownicy będą wykorzystywali przede wszystkim telefon oraz mail interwencyjny. Zmiany wymuszane są m.in. nowymi zadaniami informatyki wynikającymi z informatyzacji pracy w administracji podatkowej. Przewodnicząca FZZPS Teresa Raczyńska-Wiśniewska poprosiła o sprecyzowanie daty, na jaką zostały sporządzone dane o liczbie osób przeniesionych do sekretariatów urzędów skarbowych. W odpowiedzi Dyrektor M. Łoboda wyjaśnił, że jest to stan na 1 kwietnia br. Na ten moment będą przestrzegane ograniczenia, o których była mowa wcześniej, jednakże docelowo będzie tu przyjęte kryterium rzeczywistych potrzeb kadrowych do wykonywania zadań tych komórek tak, aby uniknąć sytuacji „ukrywania” osób realizujących procesy pomocnicze w innych komórkach, a w szczególności w OB. Dlatego też w przyszłości liczba osób zatrudnionych w sekretariatach może wzrosnąć.
Zdaniem T. Raczyńskiej-Wiśniewskiej w urzędach skarbowych są jeszcze osoby, które nie wiedzą na jakie stanowiska pracy zostaną przeniesione po konsolidacji. Dyrektor M. Łoboda zapewnił, że takich przypadków na obecnym etapie już nie powinno być, gdyż byłoby to sprzeczne zarówno z przepisami ustawowymi, które wyznaczają konkretne terminy na przeprowadzenia określonych czynności w przypadku zmiany warunków zatrudnienia oraz z zaleceniami, jakie w tym zakresie otrzymali dyrektorzy izb skarbowych.
Nawiązując do tej kwestii, Dyrektor T. Szymański dodał, że występowanie takich przypadków jest mało prawdopodobne również z tego powodu, że dyrektorzy izb muszą m.in. przygotować upoważnienia dla pracowników do przetwarzania danych, a to wymaga znajomości komórki, w której dany pracownik będzie zatrudniony.
T. Raczyńska-Wiśniewska, podtrzymując swoją ocenę, że są jeszcze pracownicy, którym nikt dotąd oficjalnie nie przekazał informacji o docelowym stanowisku pracy powiedziała, że naczelnicy urzędów skarbowych obawiają się reakcji pracowników na taką decyzję i dlatego ją przetrzymują.
Odnoszą się do omawianej kwestii Minister J. Kapica nie wykluczył, że mogą mieć miejsce takie sytuacje i poprosił stronę związkową o przekazywanie konkretnych informacji o takich przypadkach do Przewodniczącego Zespołu ds. Konsolidacji w celu ich zbadania i rozwiązania takich problemów.
Przewodniczący ZZPEA Eugeniusz Matusiak nawiązał z kolei do problemu tzw. „kilometrówek” pytając, skąd się wzięła stawka 50 gr za kilometr, o której wcześniej mówił Dyrektor M. Łoboda. Koszty dojazdu pracowników egzekucji administracyjnej obciążają podatnika, skąd zatem stawka, która jest niższa od oficjalnej stawki wyznaczonej przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Przewodniczący E. Matusiak poruszył także kwestię obciążenia pracą w urzędach skarbowych pytając, czy oprócz sekretariatów Ministerstwo Finansów będzie także badało obciążenia w innych komórkach, a w szczególności w egzekucji administracyjnej.
Następna sprawą poruszoną przez Przewodniczącego E. Matusiaka były wynagrodzenia w administracji podatkowej. Czy w związku z konsolidacją będą podejmowane jakieś działania mające na celu wyrównanie dysproporcji w wynagrodzeniach osób realizujących te same zadania. Dotyczy to w szczególności pracowników egzekucji administracyjnej, którzy z uwagi na prowizję mieli bardzo często niskie wynagrodzenia zasadnicze, a po wprowadzeniu ostatnich zmian okazało się, że ich wynagrodzenie radykalnie odbiegają od pozostałych pracowników. Istnieją także rażące niezgodności w wysokości wynagrodzenia w stosunku do wyników wartościowania stanowisk pracy. Czy w związku z konsolidacją dyrektorzy izb skarbowych będą podejmowali działania zmierzające do likwidacji takich rozbieżności?
Przewodniczący E. Matusiak wskazał także na praktykę pobierania od pracowników oświadczeń o przynależności do związków zawodowych, co dzieje się bez wiedzy kierownictwa poszczególnych związków. Zdaniem Przewodniczącego takie oświadczenia już są w aktach pracowniczych i ich ponowne wymaganie to naruszania prawa oraz ingerencja w działalność związków zawodowych. Czy konsolidacja rzeczywiście wymaga takich działań ze strony pracodawcy? Na zakończenie swojego wystąpienia Przewodniczący E. Matusiak postawił pytanie, kiedy zostaną zlikwidowane „wieczne” stanowiska p.o. naczelników urzędów skarbowych?
Nawiązując do kwestii oświadczeń o przynależności do związków zawodowych Minister J. Kapica zaprzeczył, aby takie działania były podejmowane na polecenie MF, natomiast Dyrektor M. Łoboda żwrócił uwagę, że związki zawodowe maja jedynie obowiązek poinformowania pracodawcy raz na kwartał o liczbie członków. Tym nie mniej osobną kwestią wynikającą z kodeksu pracy jest ciążący na pracodawcy obowiązek, aby wszelkie potracenia z wynagrodzenia pracownika miały swoja podstawę w wyraźnie wyrażonej przez niego zgodzie. Stąd też, niektórzy dyrektorzy izb skarbowych podejmują takie działania dla uzyskania pewności prawnej do dokonywania potrąceń na składki związkowe. Podobne działania są podejmowane także w zakresie rozliczeń z ZUS-em. Pomimo ustawowej zmiany pracodawcy, dyrektorzy izb skarbowych składali zgłoszenia do ubezpieczenia przejętych pracowników.
Wracając do pytania o stawkę 50 gr za kilometr za wykorzystywanie samochodu osobowego do celów służbowych, Minister J. Kapica zwrócił uwagę, że stawka określona przez Ministra Infrastruktury jest stawką maksymalną, natomiast do dyrektorów izb skarbowych należy ustalenia we współpracy z pracownikami stawki na poziomie uwzględniającym warunki lokalne oraz rzeczywiste potrzeby.
W odniesieniu do kwestii wzmocnienia komórek egzekucji administracyjnej oraz prowizji Minister poinformował, że w połowie roku planowane jest spotkanie poświęcone egzekucji, na którym przedstawione zostaną informacje dotyczące funkcjonowania komórek wierzycielskich oraz wnioski płynące z wdrożenia nowego rozporządzenia prowizyjnego. Zdaniem Ministra, w kwestii wartościowania stanowisk pracy należy jednak brać pod uwagę prowizję, która uzupełnia wynagrodzenie zasadnicze. Gdyby określać wynagrodzenie na stanowiskach poborców jedynie w zakresie wynagrodzenia zasadniczego, to należałoby zrezygnować z prowizji, tak jak to ma miejsce w Służbie Celnej. Ministerstwo Finansów nie chce jednakże do tego dążyć. Dlatego też wartościowanie tych stanowisk trzeba traktować całościowo, razem z elementem prowizyjnym.
Przechodząc do kwestii dysproporcji w wynagrodzeniach Minister zauważył, że dzięki konsolidacji takie przypadki się ujawnią i dyrektor izby skarbowej, mając całe spektrum wynagrodzeń w izbie skarbowej, będzie mógł uruchomić procesy, które w dłuższej perspektywie pozwolą na wyrównywanie tych dysproporcji.
Odnosząc się z kolei do poruszonej przez Przewodniczącego E. Matusiaka kwestii realizacji pozostawionych w urzędach skarbowych zadań pomocniczych Minister stwierdził, że ocena tej sytuacji będzie możliwa w dłuższej perspektywie po upływie jednego lub dwóch kwartałów funkcjonowania nowych rozwiązań. Będzie można wówczas zracjonalizować wykonywanie tych zadań i podjąć decyzję np. o wyeliminowaniu powtarzania tych samych czynności w urzędzie skarbowym, a potem w izbie skarbowej i o przesunięciu pracowników do innych zadań. Minister poinformował także, iż ocenie tych zagadnień będzie poświęcone spotkanie, które odbędzie się we wrześniu br. Zostaną wtedy ocenione również modele realizacji tych procesów.
Nawiązując do pytania dotyczącego naczelników pełniących obowiązki Minister wyjaśnił, że przeprowadzenie procedury konkursowej trwa kilka miesięcy, a nie każdy konkurs kończy się wytypowaniem kandydata. W tej chwili kończy się konkurs w wyniku, którego wyłoniono 7 kandydatów na nowych naczelników. Ministerstwo Finansów kończy także prace nad nowym rozporządzeniem w sprawie przeprowadzania konkursów na stanowiska naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skargowych. Zmiana uwzględnia dotychczasowe doświadczenia i modyfikuje przede wszystkim procedury weryfikacji wiedzy kandydatów, która nie będzie ograniczała się tylko do wiedzy wymaganej od doradców podatkowych, ale i również predyspozycji i umiejętności zarządczych. Po podpisaniu rozporządzenia rozpisane zostaną nowe konkursy.
Wypowiedź Ministra uzupełniła Dyrektor M. Szafoni, która opisując przebieg doczasowych konkursów, w których duża liczba kandydatów na stanowiska naczelników nie osiąga w części pisemnej egzaminu, a zwłaszcza w jego części problemowej wymagającej szczegółowej wiedzy z zakresu stosowania przepisów podatkowych, limitu punktów, który kwalifikuje do kolejnego etapu konkursu poinformowała, że z tego właśnie powodu duża liczba dobrych kandydatów na tym etapie odpada. Po zmianie przepisów część testowa i problemowa egzaminu będą oceniane razem, co pozwoli na wyłonienie większej liczby kandydatów. Drugim etapem konkursu będzie sprawdzenie kompetencji zarządczych, a trzecim rozmowa kwalifikacyjna.
Przewodnicząca T. Raczyńska-Wiśniewska ponownie nawiązała do daty 1 kwietnia powołując się na rezultaty spotkania przedstawicieli 40 organizacji związkowych w dniu 10 marca 2015 r. które wykazało, że konsultacje, o których mówił Dyrektor M. Łoboda nie do końca zgadzają się z rzeczywistością. Czy zatem dyrektorzy izb są dostatecznie poinformowani o obowiązku przeprowadzania konsultacji ze związkami zawodowymi?
T. Raczyńska-Wiśniewska poruszyła także kwestię ubezpieczeń grupowych, które nie powinny być narzucane pracownikom przez dyrektorów. Zdaniem Przewodniczącej dyrektorzy izb informują pracowników, że nie jest możliwe obsługiwania przez system kadrowo-płacowy składek na rzecz wielu ubezpieczycieli i są w związku z tym narzucani pracownikom ubezpieczyciele wybrani bez ich udziału.
W odpowiedzi Dyrektor T. Szymański zapewnił, że dyrektorzy prowadzą konsultacje ze wszystkimi organizacjami, także z tymi, które nie maja statusu reprezentatywnych. Dyrektor poinformował, że to do pracowników należy wybór ubezpieczyciela, natomiast dyrektorzy ograniczają się do technicznego zabezpieczania przekazywania składek. Nie ma także problemów z przekazywaniem składek do wybranych firm ubezpieczeniowych.
Informacje te potwierdził także Minister J. Kapica, który wykluczył możliwość, aby dyrektorzy izb skarbowych narzucali swoim pracownikom wybór ubezpieczyciela.
W powyższej kwestii zabrał również głos Dyrektor M. Łoboda, który stwierdził, że tak jak w przypadku przekazywania składki związkowej, dyrektorzy izb muszą uzyskać wyraźną zgodę pracownika na potrącanie składki na rzecz ubezpieczyciela, ale nie mogą w żaden sposób narzucać pracownikowi wyboru konkretnej firmy. Natomiast pracodawca może poinformować swoich pracowników o ofertach zawarcia ubezpieczenia, z którymi poszczególne firmy wystąpiły.
Odnosząc się do tych wypowiedzi T. Raczyńska-Wiśniewska podtrzymała swoje stanowisko, że jednak występują przypadki, o których mówiła i że przekaże MF odpowiednie informacje. Przewodnicząca poruszyła także kwestię wypracowanych ze związkami zawodowymi porozumień w sprawie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, które wejdą w życie z dniem 1 kwietnia. Występują przypadki, że dyrektorzy ograniczają konsultacje do związków zawodowych funkcjonujących na terenie izby, a pomijają organizacje związkowe funkcjonujące w podległych urzędach skarbowych.
W odpowiedzi Dyrektor M. Łoboda stwierdził, że nie jest to możliwe, gdyż stanowiłoby to naruszenie przepisów ustawowych. Tym nie mniej, odpowiedni komunikat zostanie w tej sprawie skierowany do izb skarbowych.
Z kolei Urszula Derfel (OFZZWUS), odnosząc się do kwestii wysokości ryczałtu za wykorzystywanie samochodu osobowego dla celów służbowych zwróciła uwagę, że należy mieć przy tym na uwadze specyfikę wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, które obejmują swoim zasięgiem teren całego województwa. Kontrole podatkowe w siedzibie urzędu mogą odbywać się wyłącznie za zgodą podatnika, stąd też pracownicy WUS są zmuszenie do odbywania podróży poza siedzibę urzędu na odległości dochodzące nawet do 200 km w jedną stronę. U. Derfel zapytała także, czy wyrównywanie różnic w wynagrodzeniach, o których była mowa wcześniej nie będzie się odbywało koszem pracowników najlepiej zarabiających.
Minister zdecydowanie zaprzeczył takiej możliwości wskazując, że środki na takie operację będą pochodziły głównie z oszczędności, jakie powstaną np. w związku z fluktuacją. Nie przewiduje się natomiast obniżania wysokości wynagrodzeń.
Z kolejnym pytaniem do przedstawicieli MF wystąpił Piotr Lebiedziński (FZZPS), który nawiązując do zapowiedzi MF, że nie będzie przenoszenia pracowników z mniejszych ośrodków do siedziby izby skarbowej w sposób zmuszających pracowników do dalekich podróży do pracy zapytał, czy w związku z przyjęciem takiego założenia nie pojawią się problemy w zapewnieniu odpowiedniej obsady w komórkach izby skarbowej, które przejmą zadania wykonywane dotychczas w terenie?
Minister potwierdził, że zostało przyjęte takie założenie, aby zaspokajać potrzeby kadrowe izby z urzędów położonych w pobliżu jej siedziby, stąd też rzeczywiście urzędy zlokalizowane w takich aglomeracjach będą z tego powodu najbardziej obciążone. Należy jednakże mieć na uwadze, że dyrektor izby będzie po konsolidacji dysponował wakatami, które pojawiać się będą na terenie całego województwa i będzie mógł je wykorzystać do uzupełniania braków kadrowych w drodze naboru zewnętrznego. Dlatego też nie przewiduje się przenoszenia pracowników do izby skarbowej z urzędów skarbowych zlokalizowanych poza daną aglomeracj ą.
Odpowiadając na pytanie T. Raczyńskiej-Wiśniewskiej dotyczące pisma MF w sprawie wypłacenia nagród z 3% odpisu za I kwartał bez uwzględnienia oszczędności, Minister wyjaśnił, iż mając w perspektywie konsolidację, która może spowodować konieczność wypłacenia odpraw z tytułu rozwiązania stosunku pracy, nie można ryzykować sytuacji, w której dyrektor nie posiadałby odpowiedniej rezerwy na wypłatę takich świadczeń. Dlatego też decyzja o wypłacie oszczędności została tymczasowo odłożona.
Kolejną sprawą omawianą na spotkaniu była poruszona poprzez Przewodnicząca Lidię Hawryszko kwestia zmian w zakresie funkcjonowania wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. W odpowiedzi Minister poinformował, że w najbliższym czasie zostanie zaakceptowana koncepcja zmiany funkcjonowania WUS polegająca głównie na koncentracji tych urzędów na obsłudze podmiotów mających kluczowe znaczenie gospodarcze.
Zmiany będą polegały m.in. na uwolnieniu WUS od konieczności obsługi podmiotów zagranicznych prowadzących działalność gospodarczą. Natomiast mając na celu utrzymanie wykwalifikowanej kadry pracowniczej w tych urzędach na dotychczasowym poziomie, podjęto decyzje o obniżeniu warunku kwotowego do poziomu 3 min euro.
Z analizy przeprowadzonych badań wynika, że zasadne jest utrzymanie obecnie funkcjonujących 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych w Polsce, jednak należy wyodrębnić wśród tych urzędów jeden urząd o zasięgu krajowym, którego właściwość będzie obejmowała podatkowe grupy kapitałowe, banki, zakłady ubezpieczeń jednostki działające na podstawie przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych i przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód co najmniej 50 min euro. Natomiast pozostałe wyspecjalizowane urzędy skarbowe działające tak jak dotychczas w poszczególnych województwach będą obsługiwały banki spółdzielcze, oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych oraz osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto o równowartości co najmniej 3 min euro.
W ostatniej części spotkania Dyrektor J. Wyszyński przedstawił informacje na temat aktualnego stanu prac oraz harmonogramu wdrożeń w Programie e-Podatki.
W ub. roku uruchomiony został Portal Podatkowy, Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD) dla dużych podatników. Odebrany został także Kanał Masowy dla Organów Rentowych oraz Interfejs CEIDG dla przedsiębiorców. Zautomatyzowany został także proces wydawania zaświadczeń o dochodach dla ośrodków pomocy społecznej (MOPS).
Dyrektor poinformował, iż w związku ze zmianą przepisów, które nałożyły na pracodawców zatrudniających pow. 5 pracowników obowiązek przekazywania deklaracji rozliczeniowych PIT-8C, PIT-11, PIT-40 wyłącznie drogą elektroniczną, wpłynęło w tym roku prawie 12 min deklaracji elektronicznych więcej, a tylko niecałe 700 tys. w wersji tradycyjnej. Obrazuje to skalę oszczędności w czasie pracy, który należałoby poświęcić na ręczne wprowadzanie tych deklaracji
W terminie udało się wdrożyć usługę wstępnie wypełnionego zeznania rocznego (PFR). Kończą się testy funkcjonalne i wydajnościowe. Przeprowadzono testy wyłączeniowe migracji. Oczekiwane jest przeprowadzenie testów bezpieczeństwa. W okresie od 6 lutego 2015 r. do 10 marca 2015 prowadzono funkcjonalne testy akceptacyjne. W dniu 5 marca 2015 r. zostały przeprowadzone szkolenia dla użytkowników końcowych i trenerów, które zostały wysoko ocenione.
W dniu 1 grudnia 2014 r. uruchomiono procedurę zastępczą po stronie CRP KEP realizacji zmian w zakresie Jednego okienka” (z uwagi na fakt, że Generalny Wykonawca Systemu e-Podatki nie dostarczył oprogramowania o zadawalającej jakości). Procedura realizowana jest wMF przez pracowników Wykonawcy przy nadzorze i udziale pracowników administracji podatkowej. Dane z KRS pozyskiwane są w trybie teletransmisji, MF przekazuje dane do KRS, ZUS i GUS również w trybie teletransmisji. Obecne rozwiązanie nie zapewnia bieżącej obsługi wszystkich wpływających do MF dokumentów. Planowana data uruchomienia produkcyjnego to 3 czerwca 2015 r. (automatyczne przyjęcie danych z CEIDG do CRP KEP).
Po wejściu w życie zmian po stronie MSW (1 marca 2015 r.) związanych z wdrożeniem nowego systemu ewidencji ludności, CRP KEP przestał otrzymywać aktualizacje z rejestru PESEL pomimo, iż MSW zapewniało, że obecnie wykorzystywany kanał pozyskiwania danych będzie zapewniony w okresie przejściowym. MF pracuje nad rozwiązaniem problemu i zapewnieniem aktualnych danych z PESEL w CRP KEP.
Przeprowadzony został w dniach od 19 stycznia do 6 marca br. pilotaż Systemu Zarządzania Dokumentami (SZD) czyli tzw. e-Kancelaria. Pilotaż dotyczył IS w Białymstoku, Gdańsku, Zielonej Górze, Opolu oraz BKIP w Bielsku Białej. Celem pilotażu było sprawdzenie działania SZD oraz nowego sprzętu wspierającego obieg dokumentów w warunkach rzeczywistych. Na podstawie wyników pilotażu zostanie przygotowana rekomendacja dotycząca wdrożenia systemu we wszystkich IS. W tym czasie wszyscy pracownicy zostali przeszkolenie z obsługi tego systemu.
Planowany harmonogram szkoleń w Programie e-Podatki przedstawia się następująco:
- kwiecień/maj 2015 r. - doszkalanie trenerów SZD,
- szkolenia masowe SZD dla US - zalecane jest rozpoczęcie szkoleń na dostępnej bazie szkoleniowej i uzupełnienie informacji kierowanych do pracowników US w formie doszkalania i e-Leamingu,
- lipiec-sierpień 2015 r. - szkolenia trenerów GenTax,
- sierpień-wrzesień 2015 - szkolenia masowe GenTax.
Na zakończenie swojego wystąpienia Dyrektor J. Wyszyński przedstawił także ramowy harmonogram wdrożenia systemu GenTax:
- marzec - maj 2015 - testy systemu,
- maj - czerwiec 2015 - pilotaż systemu w 5 wybranych urzędach skarbowych,
- lipiec - sierpień 2015 - szkolenia masowe,
- wrzesień 2015 - wdrożenie w dwóch transzach: w I US w Bydgoszczy oraz w innym wybranym urzędzie skarbowym, a następnie pozostałe 398 urzędów.
Kończąc spotkanie Minister J. Kapica zapowiedział, że następne spotkanie ze związkami zawodowymi poświęcone egzekucji administracyjnej odbędzie się na przełomie maja i czerwca, natomiast na wrzesień planuje się spotkanie poświęcone konsolidacji.
Komentarze
Żenada
Panie ministrze nikt nie współpracował z pracownikami na temat wielkości stawek. Została narzucona odgórnie !
W Ministerstwie Infrastruktury twierdzą, że to pan od wielu lat blokuje stawki, które od dawna nie są waloryzowane, choć już większość grup zawodowych, których problem dotyczy alarmowała pana.
Kilkakrotnie zgłaszano interpelacje poselskie, ale pan ma ludzi gdzieś ! Pan ma partię, która za panem stoi !
W sprawie egzekucji musimy się bardzo dobrze przygotować by Kapica poznał gorzką prawdę.
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.