Zaproszenie OMZZPEA na spotkanie w MF 17-02-2020r.
Ministerstwo Finansów Warszawa, dnia 11 lutego 2020 r.
Departament Organizacji
Krajowej Administracji Skarbowej
DOS4.413.25.2020
Pan Eugeniusz Matusiak
Ogólnopolski Międzyzakładowy Związek Zawodowy
Pracowników Egzekucji Administracyjnej
W imieniu kierownictwa Krajowej Administracji Skarbowej zapraszam na spotkanie w sprawie opracowania ramowego podziału środków z Uchwały Modernizacyjnej w roku 2020 w zakresie wzrostu wynagrodzeń/uposażeń w Krajowej Administracji Skarbowej. Spotkanie odbędzie się w gmachu Ministerstwa Finansów w dniu 17 lutego 2020 r. o godzinie 11.00 w sali 2163. Jednocześnie informuję, że w przypadku wcześniejszego przybycia istnieje możliwość wcześniejszego udostępnienia sali. Celem spotkania jest wypracowanie rekomendacji dotyczących podziału środków ujętych w uchwale Rady Ministrów nr 44/2019 z dnia 28 maja 2019r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020-2022” w roku 2020 w zakresie Priorytetu I „Wzrost konkurencyjności i motywacyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS”.
Z poważaniem Zastępca Dyrektora
Marzena Dąbrowska
(podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym)
Wspólny komunikat ze spotkania w sprawie podwyżek płac w dn.05-02-2020 r.
Ze strony OMZZPEA uczestniczył Eugeniusz Matusiak - Przewodniczący
Warszawa, 7 lutego 2020 r.
Szanowni Państwo,
Pracownicy i Funkcjonariusze KAS.
Kierownictwo Krajowej Administracji Skarbowej i Komitet Protestacyjny informują, że w dniu 5 lutego 2020 r. na spotkaniu w sprawie ramowego podziału środków z uchwały Nr 44/2019 Rady Ministrów z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020–2022” w aministracji Skarbowej, podjęto następujące ramowe ustalenia:
-
W zakresie ramowego podziału środków na dodatki kontrolerskie w 2020 r. (nie dotyczy podziału środków z uchwały modernizacyjnej) zaleca się, aby przy określaniu wysokości dodatku kontrolerskiego w 2020 r. wziąć pod uwagę wszystkie kryteria wymienione w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2019 r. w sprawie dodatku kontrolerskiego dla osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
W przypadku, gdy nie nastąpiła zmiana warunków oraz stopnia spełniania kryteriów, a kwotowa wysokość dodatku kontrolerskiego jest niższa niż na dzień 31 grudnia 2019 r., zasadne jest podwyższenie wynagrodzenia/uposażenia pracowników i funkcjonariuszy (wynagrodzenie/uposażenie zasadnicze i dodatek za wieloletnią pracę/służbę) o kwotę odpowiadającą obniżonej wysokości dodatku.
-
Ramowy podział środków finansowych na podwyżki wynagrodzeń i uposażeń wynikający z programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020–2022”na jednostki organizacyjne KAS zostanie dokonany wg planu etatów w poszczególnych jednostkach organizacyjnych KAS według stanu na 1 stycznia 2020 r. Przedstawiciele Komitetu zwrócili uwagę na występujące w poszczególnych jednostkach organizacyjnych KAS różnice pomiędzy planowaną liczbą etatów, a liczbą etatów faktycznie wykorzystanych. Ponieważ w niektórych jednostkach organizacyjnych różnice te są znaczne, rozważona może być ewentualna zmiana planów finansowych uwzględniająca aktualną sytuację poszczególnych jednostek organizacyjnych KAS.
-
Beneficjentami podwyżek wynagrodzeń/uposażeń będą osoby zatrudnione/pełniące służbę niezależnie od rodzaju zawartej umowy o pracę/rodzaju służby, w tym umowy na zastępstwo.
-
Beneficjentami podwyżek wynagrodzeń/uposażeń będą również osoby, które rozwiązały stosunek pracy/służby w 2020 r. przed dniem wypłacenia podwyżek.
Kierownictwo Krajowej Administracji Skarbowej
Komitet Protestacyjny ZZ w KAS
Zaproszenie do "Zespołu ds. ramowego podziału srodków...
Zaproszenie na spotkanie w MF
- SZEF KRAJOWEJ Warszawa, dnia 20 stycznia 2020 r.
ADMINISTRACJI SKARBOWEJ
DOS10.105.49.2019 (4) Komitet Protestacyjny
Związków Zawodowych działających
w Krajowej Administracji Skarbowej
W imieniu Ministra Finansów zapraszam przedstawicieli Komitetu Protestacyjnego na kolejne spotkanie dotyczące realizacji uchwały modernizacyjnej, w tym PRIORYTETU I, który obejmuje wzrost konkurencyjności i motywacyjności zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS. Spotkanie to odbędzie się z udziałem ekspertów ds. prawa pracy i zostało zaplanowane na dzień 29 stycznia 2020 r. o godz. 13.00 w Sali Kolegialnej w gmachu Ministerstwa Finansów.
nadinspektor Piotr Walczak
/podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym/
Rozpatrzenie petycji w sprawie zmiany niektórych ustaw w celu zwiększenia skuteczności egzekucji sądowej i administracyjnej (BKSP-145-577/19)
P E T Y C J A Na podstawie art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dn. 2 kwietnia 1997 r. w zw. z art. 2 ust. 1 ustawy z dn. 11 lipca 2014 r. o petycjach składam petycję w interesie publicznym, której celem jest podjęcie działań legislacyjnych w przedmiocie nowelizacji ustawy z dn. 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, ustawy z dn. 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy, ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe oraz ustawy z dn. 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych w celu zwiększenia skuteczności egzekucji sądowej i administracyjnej. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o petycjach informuję, że wyrażam zgodę na publikację na stronie internetowej Sejmu mojego imienia i nazwiska (z wyłączeniem danych teleadresowych). Stosownie do art. 6 ust. 1 lit a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych. Załączniki: projekt proponowanej ustawy wraz z uzasadnieniem oraz OSR
https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/agent.xsp?symbol=PETYCJA&NrPetycji=BKSP-145-577/19
Komunikat Szefa KAS
Warszawa, dnia 10 stycznia 2020 r.
Szanowni Państwo,
Pracownicy i Funkcjonariusze KAS.
Nawiązując do stanowiska Komitetu Protestacyjnego przedstawionego na stronie www.skarbowcy.pl, uprzejmie Państwu wyjaśniam, że działania Kierownictwa Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej mają na celu zapewnienie godnych warunków pracy i płacy funkcjonariuszy oraz pracowników KAS, adekwatnych do wykonywanych obowiązków.
W związku z tym kierownictwo MF i KAS dąży do:
-
jak najszybszego wdrożenia podwyżek płac funkcjonariuszy oraz pracowników KAS,
-
szybkiej i efektywnej modernizacji KAS we wszelkich jej aspektach, m.in. poprawy warunków lokalowych i wdrożenia nowoczesnych technologii,
-
usprawnienia organizacji pracy oraz wzmocnienia poczucia satysfakcji i dumy z pracy w KAS.
Mając na uwadze powyższe, pragnę podkreślić, że nie ma mowy o obniżkach dotychczasowych wynagrodzeń/uposażeń, jak również o zmniejszaniu zaproponowanych kwot podwyżek.
Po zapoznaniu się z treścią stanowiska Komitetu Protestacyjnego, z przykrością stwierdzam, że Strona Społeczna reprezentowanej przez Komitet Protestacyjny zdaje się nie dostrzegać pozytywnych działań zmierzających do poprawy warunków pracy i płacy, w tym podniesienia poziomu wynagrodzeń.
Informuję, że na spotkaniu z Komitetem Protestacyjnym w dniu 9 stycznia 2020 r. kierownictwo Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej potwierdziło wcześniej są propozycję podwyżki wynagrodzeń/uposażeń dla pracowników i funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej w 2020 r., tj.:
790 zł brutto miesięcznie na 1 etat, dla 50 233 etatów w korpusie służby cywilnej, stanowiący 12,40% wzrostu wynagrodzeń
700 zł brutto miesięcznie na I etat, dla 11 279 etatów funkcjonariuszy Służby Celno - Skarbowej, stanowiący 12,00% wzrostu uposażeń*
694 zł brutto miesięcznie na I etat, dla 1 195 etatów pracowników spoza korpusu służby cywilnej, stanowiący 15,50% wzrostu wynagrodzeń
Zróżnicowane wysokości podwyżek brutto pomiędzy grupą pracowników korpusu służby cywilnej a funkcjonariuszy Służby Celno - Skarbowej wynika z faktu, że od 2018 r. od uposażeń funkcjonariuszy nie są pobierane składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.
Średnia podwyżka to 772 zł na I etat miesięcznie, dla 62 707 etatów
W ramach ww. kwot gwarantowany jest wzrost kwot bazowych 0 6%.
Pozostałe środki przeznaczone na wskazane wyżej procentowe wzrosty wynagrodzeń/uposażeń na rok 2020 (odpowiednio 6,40%, 6,00% oraz 9,50%) związane są z modernizacją systemu wynagrodzeń /uposażeń przewidzianą w Uchwale Modernizacyjnej KAS w latach 2020 — 2022.
Jednocześnie zaznaczam, że planowane jest powołanie Zespołu, w skład którego wejdą również przedstawiciele Strony Społecznej.
Zadaniem Zespołu będzie opracowanie ramowego podziału środków na wzrost wynagrodzeń/uposażeń w roku 2020, z wyłączeniem środków przeznaczonych na wzrost kwot bazowych.
Organizacje Związkowe będą także Stroną porozumień płacowych zawieranych w ramach poszczególnych jednostek organizacyjnych KAS.
W zakresie przyznania dodatków kontrolerskich i orzeczniczych, od 1 stycznia 2020 r. obowiązują nowe regulacje prawne. Dodatki za styczeń 2020 r., na nowych zasadach, zostaną wypłacone do końca lutego 2020 r.
Aktualnie, w odniesieniu do dodatków kontrolerskich, trwają prace zmierzające do ujednolicenia zasad i wypracowania wzorca docelowego do stosowania w ramach jednostek organizacyjnych KAS.
Podwyżki wynagrodzeń/uposażeń, które będą zrealizowane w roku 2020 stanowią kolejny etap, rozpoczętego w 2018 r. procesu modernizacji systemu płac, mającego na celu uatrakcyjnienie i wzrost konkurencyjności zatrudnienia w Krajowej Administracji Skarbowej. Proces ten będzie kontynuowany w latach 2021 — 2022.
Jednocześnie ustaliliśmy z Komitetem Protestacyjnym, że dalsze rozmowy będą kontynuowane.
SZEF KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ
Komunikat Komitetu Protestacyjnego z 14.01.2020
Komunikat Komitetu Protestacyjnego z 14.01.2020
W związku z opublikowanym w intranecie 14 stycznia 2020 roku stanowiskiem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 10 stycznia 2020 roku, Komitet Protestacyjny Związków Zawodowych w KAS stwierdza, co następuje.
W żadnym miejscu naszego komunikatu z 9 stycznia 2020 roku nie twierdziliśmy, że dojdzie do obniżki "dotychczasowych wynagrodzeń/uposażeń" - stąd nie jest zrozumiałe, dlaczego Szef KAS w swoim komunikacie z 10 stycznia br. o tym wspomina.
Zmniejszenie sumy zaproponowanych i wynikających z projektu ustawy budżetowej oraz obowiązującej uchwały modernizacyjnej kwoty łącznych podwyżek uposażeń/wynagrodzeń w KAS w 2020 roku jednoznacznie zaproponowało Kierownictwo KAS (wstępnie o 3 p.p., po negocjacjach z Komitetem Protestacyjnym o 1,5 p.p.) - stąd wyrażamy głębokie zadowolenie, że Kierownictwo KAS wycofało się z tego szkodliwego zamiaru („nie ma mowy … o zmniejszaniu zaproponowanych kwot podwyżek”). Pragniemy zauważyć jednakże, że skoro Kierownictwo KAS wycofało się z propozycji obniżenia podwyżek w KAS o 1,5 p.p., przedstawione w komunikacie Szefa KAS z 10 stycznia 2020 roku kwoty podwyżek wynagrodzeń/uposażeń- powinny ten fakt uwzględniać i w związku z tym być odpowiednio wyższe, a mianowicie:
- 886 zł brutto miesięcznie na 1 etat, dla 50.233 etatów w korpusie służby cywilnej, tj. 13,90% wzrostu wynagrodzeń (96 złotych miesięcznie więcej, niż chciało MF);
- 788 zł brutto miesięcznie na 1 etat, dla 11.279 etatów funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, tj. 13,50% wzrostu uposażeń (88 złotych miesięcznie więcej, niż chciało MF);
- 761 zł brutto miesięcznie na 1 etat, dla 1.195 etatów pracowników spoza korpusu służby cywilnej, tj. 17,00% wzrostu wynagrodzeń (67 złotych miesięcznie więcej, niż chciało MF).
Nie wiemy skąd Szef KAS wysnuł wniosek, że nie widzimy także niektórych pozytywnych działań podejmowanych w ramach Krajowej Administracji Skarbowej - nigdy tak nie twierdziliśmy, ale akurat bieżąca sytuacja w KAS nie jest przedmiotem działania Komitetu Protestacyjnego. Nie mogliśmy przejść jednak do porządku dziennego nad sytuacją, gdy z niewiadomych przyczyn (nie przedstawiono uzasadnienia) Kierownictwo KAS zamierzało obniżyć poziom łącznych podwyżek gwarantowanych w 2020 roku zgodnie z projektem ustawy budżetowej i obowiązującą uchwałą modernizacyjną.
Oczekujemy nadal szczegółowego odniesienia się do poszczególnych punktów stanowiska Komitetu Protestacyjnego z 9 stycznia 2020 roku, w tym także do zawartych tam propozycji natychmiastowego podziału dodatków kontrolerskich i orzeczniczych wg obowiązujących od 1 stycznia 2020 roku zasad, a także natychmiastowego rozpoczęcia w zakładach pracy symulacji wzrostu kwot bazowych zgodnie z projektem ustawy budżetowej (6%), co nie wymaga uzgodnień ze stroną społeczną i jest do przeprowadzenia natychmiast.
Do wiadomości:
- Pan Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów
Komunikat w sprawie przedłużenia pracy Podzespołu ds. KAS
W dniu 15-01-2020 r. otrzymałem potwierdzoną informację od Sekretarza Rady Dialogu Społecznego z ramienia Forum Związków Zawodowych Pana Romana Michalskiego, że Rada Dialogu Społecznego podjęła dzisiaj jednogłośnie decyzję o dalszym bezterminowym funkcjonowaniu Podzespołu ds. KAS w RDS.
Eugeniusz Matusiak
Konsultacje reformy egzekucji.
Zarząd Związku OMZZPEA prowadzi obecnie szerokie konsultacje na temat przeprowadzenia reformy egzekucji w sposób przedstawiony nam przez Ministerstwo Finansów. Zakładamy, że być może jest możliwość dokonania tychże zmian, lecz w bardziej łagodny sposób. Te zmiany - naszym zdaniem - mogą doprowadzić do nikomu i niczemu niepotrzebnych zawirowań, a nie koniecznie przyczynić się do poprawy ściągalności. Tak jesteśmy za zmianami, ale w ramach struktur wspólnie wypracowanych. Związek wyda własną opinię po zapoznaniu się z uwagami pracowników egzekucji. Na razie koncepcja sporządzona bez konsultacji wyszła z MF i musimy ją dokładnie przeanalizować. Przewidujemy spotkania z Dyrektorami IAS w Polsce, oraz spotkania z samymi zainteresowanymi pracownikami, oczywiście w tych jednostkach, gdzie są nasze organizacje związkowe, chcemy zebrać opinie i doprowadzić do konsensusu.
W związku z powyższym wszelkie uwagi i propozycje proszę przedstawiać na naszym forum jak również kierować na adres e-mail związku w trybie pilnym.
Pismo Ministra Słaboszowskiego - reorg. egzekucji.
Warszawa, dnia 24 grudnia 2019 r.
RZECZPOSPOLITA POLSKA
MINISTERSTWO FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
ZASTĘPCA SZEFA KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWE
Tomasz Słaboszowski
- DPP9.8620.1.2019
- Panie i Panowie Dyrektorzy
- Izb Administracji Skarbowej
- wszyscy
Szanowni Państwo,
przekazuję w załączeniu z dokumentu „Koncepcja i możliwości techniczne połączenia organów egzekucyjnych w urzędach skarbowych”, opracowany w ramach projektu Reforma Egzekucji Administracyjnej Legislacja Informatyzacja Transformacja (REALITY).
Dokument ten jest odpowiedzią na zgłaszane wcześniej inicjatywy w zakresie łączenia komórek egzekucji urzędów skarbowych i zgłaszane do Ministerstwa Finansów problemy z właściwą organizacją pracy np. w tzw. małych urzędach skarbowych, szczególnie w okresie wakacyjnym (problem zastępowalności pracowników). Dokument ten określa zasady łączenia komórek egzekucji - zarówno w zgłaszanym wcześniej obszarze małych urzędów skarbowych, jak również w zakresie urzędów skarbowych w miastach, w których funkcjonuje więcej niż jeden urząd skarbowy oraz zakres zadań do wykonania przez dyrektora izby administracji skarbowej, organ przekazujący i przejmujący zadania egzekucji. W związku z tym, że prawidłowy przebieg tego przedsięwzięcia będzie zależał od właściwego przygotowania się przez poszczególne jednostki organizacyjne Krajowej Administracji Skarbowej zwracam się z uprzejmą prośbą o zapoznanie się z treścią wspomnianego wyżej dokumentu i rozważenia możliwości łączenia komórek egzekucji w podległych urzędach skarbowych.
Zgłoszenie zamiaru połączenia komórek egzekucji urzędów skarbowych proszę przedłożyć w terminie do 31 stycznia 2020 r. wyłącznie w formie elektronicznej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dodatkowo informuję, że wstępnie planuje się, że połączone komórki egzekucyjne powinny rozpocząć pracę od 1 września 2020 r., a dyrektorzy, którzy wyrażą chęć połączenia komórek egzekucyjnych otrzymają szczegółowe procedury, harmonogramy i pełne wsparcie ze strony Ministerstwa Finansów.
Jednocześnie podkreślam, że projektowane zmiany organizacyjne nie mają na celu redukcji zatrudnienia czy też alokacji pracowników między urzędami skarbowymi. Wskazane jest aby podejmowane decyzje dotyczące całokształtu planowanych działań były konsultowane z zakładowymi organizacjami związkowymi. W przypadku zaistnienia konieczności przeniesienia pracownika do urzędu skarbowego w innej miejscowości powinno to się odbyć wyłącznie za zgodą tego pracownika.
Proszę również o przekazanie dokumentu „Koncepcja i możliwości techniczne połączenia organów egzekucyjnych w urzędach skarbowych” działającym na terenie izby administracji skarbowej zakładowym organizacjom związkowym.
Przedmiotowa reforma jest dla Krajowej Administracji Skarbowej kolejnym celem i wyzwaniem, który umożliwi zwiększenie efektywność egzekucji wszystkich należności publicznoprawnych. Docelowym efektem tych działań ma być uszczelnienie i usprawnienie całego systemu podatkowego przy jednoczesnym niezwiększaniu nakładów finansowych na zadania KAS związanego z egzekucją należności publicznoprawnych.
Z poważaniem,
Tomasz Słaboszowski
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej
(podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym)
To może być koniec Urzędów Skarbowych. Jest plan resortu finansów.
Mało kto lubi wizyty w Urzędzie Skarbowym. Ministerstwo Finansów pochwaliło się pomysłem zlikwidowania stacjonarnych urzędów. Wszystkie formalności miałyby przejść do internetu.