Pytanie nr 1 Czy w sytuacji gdy łączenie organów egzekucyjnych odbędzie się bez zmiany miejsca świadczenia pracy przez pracowników organu przekazującego systemy informatyczne wykorzystywane w egzekucji będą umożliwiać taki system pracy
Udzielając odpowiedzi na tak postawione pytanie należy przede wszystkim podkreślić, że założeniem reformy egzekucji jest aby wszyscy pracownicy połączonych komórek egzekucji świadczyli pracę w jednej lokalizacji, w siedzibie urzędu skarbowego przejmującego. Powyższe jest niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesu egzekucji. Należy bowiem pamiętać, że obecnie akta postępowania egzekucyjnego są papierowe a każdy z pracowników organu egzekucyjnego, bez względu na to czy jest pracownikiem komórki procesu egzekucyjnego czy też jest pracownikiem komórki orzecznictwa egzekucyjnego i egzekucji z nieruchomości powinien mieć zagwarantowany dostęp do tych akt. Rozproszenie siedzib organu może zaburzyć sprawną komunikację pomiędzy poszczególnymi komórkami, a co za tym idzie wpływać negatywnie na
prowadzone postępowanie egzekucyjne. Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, że EGAPOLTAX nie będzie obsługiwał systemu zdalnej pracy.
Pytanie nr 2 Czy urząd, który przejmie zadania z zakresu egzekucji będzie miał w EGAPOLTAX dostęp do spraw zamkniętych przed połączeniem przez organ przejmowany?
Odpowiadając na powyższe pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Organ przejmujący będzie miał zapewniony dostęp w EGAPOLTAX do spraw zakończonych komórki egzekucji urzędu przejmowanego. Powyższe jest niezbędne dla zapewnienia organowi egzekucyjnemu (urzędowi przejmującemu) realizacji obowiązków ustawowych, o których mowa w art. 61 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1553, z późn. zm.).
Pytanie nr 3 Czy system do obsługi egzekucji administracyjnej w chwili łączenia będzie kompletny, tzn. nie tylko umożliwi migrację danych do wspólnej bazy, ale również zapewni automatyczne połączenie EGAPOLTAX z Ognivem (rejestracja zdarzeń), automatyczne zajęcia rachunków do kwoty 500 zł oraz automatyczne poszukiwania majątku (takie zmiany zapowiadano na 2020 r.)?
Odpowiadając na powyższe pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Jednym z założeń przedmiotowej reformy jest usprawnienie procesu egzekucji administracyjnej. W tym celu przewidziano nowe rozwiązania informatyczne w obszarach, w których obecnie obciążenie pracą pracowników egzekucji jest znaczne. W okresie poprzedzającym wdrożenie zmian organizacyjnych w poszczególnych województwach, przewiduje się wdrożenie nowych funkcjonalności: automatyzacja zajęć rachunków bankowych, automatyczne poszukiwanie majątku, elektroniczny tytuł wykonawczy, a także wdrożenie usługi poczty hybrydowej.
Pytanie nr 4 Czy, a jeśli tak to kiedy udostępnione zostaną narzędzia informatyczne wspomagające proces łączenia egzekucji? W szczególności chodzi tu o rozwiązania pozwalające na przenoszenie danych między bazami poszczególnych urzędów i ich scalenie w jedną bazę.
Udzielając odpowiedzi na powyższe pytanie, Ministerstwo Finansów potwierdza, że zostaną zapewnione narzędzia informatyczne, które pozwalają przenieść sprawy/dane z kontekstu urzędu przejmowanego do kontekstu urzędu przejmującego (nowoutworzony organ egzekucyjny będzie pracował tylko w jednym kontekście). Procedura reorganizacji organów egzekucyjnych nie może spowodować destabilizacji procesu egzekucji administracyjnej na poziomie kraju. Proces przygotowania do łączenia komórek egzekucyjnych będzie monitorowany przez Ministerstwo Finansów i nastąpi w momencie kiedy proces ten będzie prawidłowo przygotowany. Przygotowanie wspomnianych narzędzi informatycznych jest warunkiem wdrożenia planowej reformy egzekucji.
Pytanie nr 5 Czy, a jeśli tak to na jakich zasadach urząd skarbowy, który przejmuje zadania z zakresu egzekucji będzie miał dostęp do baz danych (m.in. eORUS, POLTAX) przekazującego urzędu skarbowego w takim samym zakresie, w jakim ma dostęp do własnych baz danych?
Jak już wskazano powyższej, przewiduje się nowe rozwiązania informatyczne, które mają na celu usprawnić dotychczasowe procesy. Jednym z nich jest automatyzacja poszukiwania majątku zobowiązanych, które ma na celu wspomóc i odciążyć pracowników komórek egzekucyjnych od „ręcznego” przeszukiwania poszczególnych baz danych. W ramach poszukiwania majątku system automatycznie wykona zapytanie m.in. w bazie Poltax we wszystkich kontekstach w kraju. Zapytanie będzie dotyczyć zakresu danych analogicznie jak dla raportu e-Orus (informacje o podmiocie (w tym PKD), podsumowanie, obywatelstwa, otwarte obowiązki podatkowe, dokumentacja podatkowa, miejsce zatrudnienia wg PIT-11, PIT-8B,C,G,S, PIT-R, PIT-40/A, wysokość dochodów z zagranicy - PIT/ZG, zestawienie dochodów podatnika, źródła przychodu wg własnego zeznania rocznego i zwroty i nadpłaty podatków w zadanym ostatnim okresie). Niezależnie od powyższego Ministerstwo Finansów informuje, że na obecnym etapie prac nie planuje rozbudowy funkcjonalności eORUS, choć, co należy wyraźnie podkreślić, nie wyklucza tego.
Komentarze
Nie może to być Konsolidacja... w takim wydaniu i mylę, że Jedynak nas wszystkich zwodził z odpowiedzią a nawet zwalał na innych, że nie jest twórcą.
Dobrze, że nie rozwiązał się Komitet protestacyjny.. . takiemu działaniu mówimy nie!!!!
Ministerstwo
Finansów
Departament Poboru Podatków
Warszawa, dnia 26 lutego 2020 r.
DPP9.042.3.2020
Pan
Jarosław Grzelak
Dyrektor
Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie
Pan
Wojciech Orłowski
Dyrektor
Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku
Szanowni Państwo
Udzielając odpowiedzi na pismo Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie z dnia 28 stycznia 2020 r. znak 3201-IEE3.711.1 .2.2020.6 oraz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku z dnia 7 lutego 2020 r., znak 2001-IEE.033.2. 2020.3, w piśmie Ministrstwa Finansów z dnia 21.02.2020 r. znak DPP9.042.2020 r. wkradł się błąd edycyjny polegający na pominięciu jednego zdania. Prawidłowa odpowiedź na pytanie nr 1 „czy w sytuacji gdy łączenie organów egzekucyjnych odbędzie się bez zmiany miejsca świadczenia pracy przez pracowników organu przekazującego systemy informatyczne wykorzystywane w egzekucji będą umożliwiać taki system pracy?” prawidłowa odpowiedź brzmi (pominięty w oryginalnym piśmie fragment został pogrubiony):
Udzielając odpowiedzi na tak postawione pytanie należy przede wszystkim podkreślić, że założeniem reformy egzekucji jest aby wszyscy pracownicy połączonych komórek egzekucji świadczyli pracę w jednej lokalizacji, w siedzibie urzędu skarbowego przejmującego. Powyższe jest niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesu egzekucji. Należy bowiem pamiętać, że obecnie akta postępowania egzekucyjnego są papierowe a każdy z pracowników organu egzekucyjnego, bez względu na to czy jest pracownikiem komórki procesu egzekucyjnego czy też jest pracownikiem komórki orzecznictwa egzekucyjnego i egzekucji z nieruchomości powinien mieć zagwarantowany dostęp do tych akt. Rozproszenie siedzib organu może zaburzyć sprawną komunikację pomiędzy poszczególnymi komórkami, a co za tym idzie wpływać negatywnie na prowadzone postępowanie egzekucyjne. Nie mniej jednak, Ministerstwo Finansów nie narzuca sposobu organizacji pracy w podległych urzędach skarbowych. Jeżeli zatem, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej jest w stanie (np. przy wykorzystaniu systemu SZD) zdalnie zorganizować pracę podległych urzędów skarbowych - bez negatywnego wpływu na prowadzone postępowanie egzekucji, Ministerstwo Finansów nie stawia przeszkód. Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, że EGAPOLTAX nie będzie obsługiwał systemu zdalnej pracy.
Zastępca Dyrektora
Departamentu Poboru Podatków
w Ministerstwie Finansów
Arkadiusz Jedynak
/podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym/
Do wiadomości
Dyrektorzy Izb Administracji Skarbowej (wszyscy)
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.