§ 1. 1. Członkowi korpusu służby cywilnej zatrudnionemu w komórce egzekucyjnej urzędu skarbowego, z wyłączeniem komornika skarbowego, przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 2,8 % kwot uzyskanych przez niego w wyniku załatwiania przydzielonych mu spraw egzekucyjnych obejmujących należności pieniężne wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia należności w terminie, kosztami upomnienia oraz kosztami egzekucyjnymi.
2. Wynagrodzenie prowizyjne przysługuje również od kwot uzyskanych z egzekucji z rzeczy lub prawa majątkowego, prowadzonej w wyniku jej przejęcia po wystąpieniu zbiegu egzekucji.
§ 2.1. Przez kwotę, o której mowa w § l, rozumie się środki pieniężne:
1) wpłacone po dokonaniu czynności egzekucyjnej zmierzającej do zastosowania lub zrealizowania środka egzekucyjnego:
a)w gotówce do rąk osoby uprawnionej do ich pobrania lub na rachunek bankowy organu egzekucyjnego,
b)do wierzyciela w ciągu 14 dni od daty ostatniej czynności egzekucyjnej dokonanej z udziałem zobowiązanego lub o której został on zawiadomiony;
2)uzyskane w wyniku przekształcenia się zajęcia zabezpieczającego w zajęcie egzekucyjne.
2. Kwota, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje środków pieniężnych przekazanych przez inny organ egzekucyjny, który przejął łączną egzekucję z rzeczy łub prawa majątkowego po wystąpieniu zbiegu egzekucji.
§ 3. 1. Jeżeli sprawy egzekucyjne załatwiane są przez ustanowiony zarządzeniem naczelnika urzędu skarbowego zespół egzekucyjny złożony z członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórce egzekucyjnej urzędu skarbowego, z wyłączeniem komornika skarbowego, wysokość wynagrodzenia prowizyjnego ustalona, od łącznej kwoty uzyskanej przez ten zespół według stawki określonej w § 1, podlega podziałowi w częściach równych na wszystkich członków zespołu, z zastrzeżeniem ust 2.
2.Część wynagrodzenia prowizyjnego przypadająca na członka zespołu ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do czasu jego nieobecności w pracy, za który przysługuje mu prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego, wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy oraz za czas niewykonywania pracy, gdy przepisy przewidują zachowanie prawa do wynagrodzenia.
3.W ramach komórki egzekucyjnej urzędu skarbowego może funkcjonować więcej niż jeden zespół egzekucyjny.
§ 4. Komornikowi skarbowemu przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 75% średniej kwoty wynagrodzeń prowizyjnych wypłaconych podległym pracownikom. Przepis § 3 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 5. 1. Miesięczne wynagrodzenie prowizyjne przysługujące członkowi korpusu służby cywilnej, ustalone zgodnie z § 1, § 3 oraz § 4, nie może przekroczyć czterokrotności najniższego wynagrodzenia zasadniczego,
2. Limit wynagrodzenia prowizyjnego określony w ust. I ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do okresu, w którym osobie uprawnionej przysługuje prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego, wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy oraz za czas niewykonywania pracy, gdy przepisy przewidują zachowanie prawa do wynagrodzenia.
§ 6. Wynagrodzenie prowizyjne wypłaca się w okresach miesięcznych, w terminie do 10 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym udokumentowano uprawnienie do tego wynagrodzenia oraz jego wysokość.
§ 7. Najniższe wynagrodzenie zasadnicze, o którym mowo w § 5 ust, 1 ustala się z zastosowaniem najniższego mnożnika kwoty bazowej określonego w przepisach w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.
§ 8. Uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego członka korpusu służby cywilnej zatrudnionego w komórce egzekucyjnej urzędu skarbowego wygasa z dniem rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy albo przeniesienia na inne stanowisko w tym samym urzędzie lub do innego urzędu.
§ 9. W przypadku zwrotu uzyskanych kwot zobowiązanemu wskutek wszczęcie lub prowadzenia egzekucji albo zabezpieczenia przez organ egzekucyjny niezgodnie z prawem wynagrodzenia prowizyjnego nie wypłaca się, a wypłacone podlega potrąceniu z kolejnej wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego lub zwrotowi.
§ 10. 1. Po upływie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia wygaśnięciu ulegają uprawnienia do wynagrodzenia prowizyjnego za czynności osobiście wykonane przed wejściem w życie rozporządzenia.
2. Do wynagrodzenia prowizyjnego, o który mowa w ust. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Uzasadnienie
Stan aktualny
Obecnie obowiązujące przepisy regulują następujące zasady dotyczące naliczania i wy piaty wynagrodzenia prowizyjnego dla pracowników komórek egzekucyjnych:
• stawka prowizji zależna jest od rodzaju i miejsca przeprowadzonych czynności, skutkujących uzyskaniem egzekwowanych należności pieniężnych,
• istnieje szereg czynności egzekucyjnych, za które przysługuje wynagrodzenie prowizyjne niezależnie od wpływu tych czynności na skuteczność całej egzekucji, o wynagrodzenie osoby kierującej komórką egzekucyjną w urzędzie skarbowym (komornika skarbowego) jest niezależne od efektów pracy tej komórki, a przy tym bardzo często niewystarczające w stosunku do wynagrodzenia poszczególnych pracowników tej komórki,
• istnieje ścisłe powiązanie prawa pracownika komórki egzekucyjnej do wynagrodzenia prowizyjnego z dokonanymi przez niego w czasie przeszłym czynnościami egzekucyjnymi, niezależnie od bieżącej aktywności tego pracownika,
• sposób naliczania i wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego jest czasochłonny i nieefektywny.
Z uwagi na powyższe zasady istnieje zagrożenie kształtowania się lub utrzymywaniu niekorzystnych praktyk w postaci:
• nadmiernego stosowania obrotu gotówkowego w ramach egzekucji « braku właściwego wykorzystania dostępnych informacji o majątku zobowiązanego
• braku odpowiedniego motywowania kierowników komórek egzekucyjnych do usprawnienia organizacji, procesu egzekucyjnego i zwiększenia jego efektywności.,
• niewłaściwego wykorzystania doświadczenia i .predyspozycji poszczególnych pracowników komórek egzekucyjnych,
• niewłaściwego przydziału spraw do załatwienia,
• problemów z utrzymaniem właściwej dyscypliny pracy,
• nieefektywnego wykorzystania czasu pracy na czynności pomocnicze związane z wykazaniem prawa do wynagrodzenia prowizyjnego i jego wyliczeniem.
Propozycja nowych rozwiązań
Propozycja nowych uregulowań prawnych w zakresie uprawnień pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych do wynagrodzenia prowizyjnego zakłada osiągnięcie następujących celów:
• ścisłe powiązanie wysokości wynagrodzenia prowizyjnego ze skutecznością egzekucji,
• racjonalny dobór stosowanych środków egzekucyjnych,
• skuteczne wykorzystanie informacji o majątku zobowiązanego uzyskanych w trakcie innych czynności egzekucyjnych,
• wyrównanie nieuzasadnionych dysproporcji w wysokości wynagrodzenia prowizyjnego dla poszczególnych pracowników zaangażowanych w prowadzenie tych samych spraw egzekucyjnych,
• optymalne wykorzystanie umiejętności oraz predyspozycji pracowników komórek egzekucyjnych,
• specjalizację zadań i lepszą współpracę poszczególnych pracowników komórek egzekucyjnych,
• wprowadzenie systemu motywacji finansowej dla kierowników komórek egzekucyjnych uzależnionej od efektów pracy podległych pracowników, sprawnej organizacji oraz utrzymywania dyscypliny pracy,
• uproszczenie zasad naliczania wynagrodzenia prowizyjnego.
Cele te mają zostać osiągnięte poprzez:
• wypłatę wynagrodzenia prowizyjnego wyłącznie za kwoty uzyskane w ramach prowadzonych spraw egzekucyjnych,
• likwidację prowizji za dokonanie określonych czynności egzekucyjnych,
• wprowadzenie jednej stawki wynagrodzenia prowizyjnego (2,8%) od wszystkich kwot uzyskanych w ramach prowadzonych spraw egzekucyjnych,
• wprowadzenie górnej granicy miesięcznego wynagrodzenia prowizyjnego dla pracownika komórki egzekucyjnej (4-krotność najniższego wynagrodzenia zasadniczego, tj. 5246,76 zł),
• umożliwienie równego podziału kwoty wynagrodzenia prowizyjnego na członków zespołu egzekucyjnego utworzonego zarządzeniem naczelnika urzędu skarbowego,
• wyłączenie prawa do wynagrodzenia prowizyjnego za okresy nieobecności, za które przysługuje pracownikowi prawo do innego rodzaju świadczeń,
• wprowadzenie prawa do wynagrodzenia prowizyjnego dla komornika skarbowego w wysokości zależnej od prowizji wypłaconych podległym pracownikom (75% średniej wypłaconych prowizji).
2. Wynagrodzenie prowizyjne przysługuje również od kwot uzyskanych z egzekucji z rzeczy lub prawa majątkowego, prowadzonej w wyniku jej przejęcia po wystąpieniu zbiegu egzekucji.
§ 2.1. Przez kwotę, o której mowa w § l, rozumie się środki pieniężne:
1) wpłacone po dokonaniu czynności egzekucyjnej zmierzającej do zastosowania lub zrealizowania środka egzekucyjnego:
a)w gotówce do rąk osoby uprawnionej do ich pobrania lub na rachunek bankowy organu egzekucyjnego,
b)do wierzyciela w ciągu 14 dni od daty ostatniej czynności egzekucyjnej dokonanej z udziałem zobowiązanego lub o której został on zawiadomiony;
2)uzyskane w wyniku przekształcenia się zajęcia zabezpieczającego w zajęcie egzekucyjne.
2. Kwota, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje środków pieniężnych przekazanych przez inny organ egzekucyjny, który przejął łączną egzekucję z rzeczy łub prawa majątkowego po wystąpieniu zbiegu egzekucji.
§ 3. 1. Jeżeli sprawy egzekucyjne załatwiane są przez ustanowiony zarządzeniem naczelnika urzędu skarbowego zespół egzekucyjny złożony z członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórce egzekucyjnej urzędu skarbowego, z wyłączeniem komornika skarbowego, wysokość wynagrodzenia prowizyjnego ustalona, od łącznej kwoty uzyskanej przez ten zespół według stawki określonej w § 1, podlega podziałowi w częściach równych na wszystkich członków zespołu, z zastrzeżeniem ust 2.
2.Część wynagrodzenia prowizyjnego przypadająca na członka zespołu ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do czasu jego nieobecności w pracy, za który przysługuje mu prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego, wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy oraz za czas niewykonywania pracy, gdy przepisy przewidują zachowanie prawa do wynagrodzenia.
3.W ramach komórki egzekucyjnej urzędu skarbowego może funkcjonować więcej niż jeden zespół egzekucyjny.
§ 4. Komornikowi skarbowemu przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 75% średniej kwoty wynagrodzeń prowizyjnych wypłaconych podległym pracownikom. Przepis § 3 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 5. 1. Miesięczne wynagrodzenie prowizyjne przysługujące członkowi korpusu służby cywilnej, ustalone zgodnie z § 1, § 3 oraz § 4, nie może przekroczyć czterokrotności najniższego wynagrodzenia zasadniczego,
2. Limit wynagrodzenia prowizyjnego określony w ust. I ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do okresu, w którym osobie uprawnionej przysługuje prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego, wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy oraz za czas niewykonywania pracy, gdy przepisy przewidują zachowanie prawa do wynagrodzenia.
§ 6. Wynagrodzenie prowizyjne wypłaca się w okresach miesięcznych, w terminie do 10 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym udokumentowano uprawnienie do tego wynagrodzenia oraz jego wysokość.
§ 7. Najniższe wynagrodzenie zasadnicze, o którym mowo w § 5 ust, 1 ustala się z zastosowaniem najniższego mnożnika kwoty bazowej określonego w przepisach w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.
§ 8. Uprawnienie do wynagrodzenia prowizyjnego członka korpusu służby cywilnej zatrudnionego w komórce egzekucyjnej urzędu skarbowego wygasa z dniem rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy albo przeniesienia na inne stanowisko w tym samym urzędzie lub do innego urzędu.
§ 9. W przypadku zwrotu uzyskanych kwot zobowiązanemu wskutek wszczęcie lub prowadzenia egzekucji albo zabezpieczenia przez organ egzekucyjny niezgodnie z prawem wynagrodzenia prowizyjnego nie wypłaca się, a wypłacone podlega potrąceniu z kolejnej wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego lub zwrotowi.
§ 10. 1. Po upływie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia wygaśnięciu ulegają uprawnienia do wynagrodzenia prowizyjnego za czynności osobiście wykonane przed wejściem w życie rozporządzenia.
2. Do wynagrodzenia prowizyjnego, o który mowa w ust. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Uzasadnienie
Stan aktualny
Obecnie obowiązujące przepisy regulują następujące zasady dotyczące naliczania i wy piaty wynagrodzenia prowizyjnego dla pracowników komórek egzekucyjnych:
• stawka prowizji zależna jest od rodzaju i miejsca przeprowadzonych czynności, skutkujących uzyskaniem egzekwowanych należności pieniężnych,
• istnieje szereg czynności egzekucyjnych, za które przysługuje wynagrodzenie prowizyjne niezależnie od wpływu tych czynności na skuteczność całej egzekucji, o wynagrodzenie osoby kierującej komórką egzekucyjną w urzędzie skarbowym (komornika skarbowego) jest niezależne od efektów pracy tej komórki, a przy tym bardzo często niewystarczające w stosunku do wynagrodzenia poszczególnych pracowników tej komórki,
• istnieje ścisłe powiązanie prawa pracownika komórki egzekucyjnej do wynagrodzenia prowizyjnego z dokonanymi przez niego w czasie przeszłym czynnościami egzekucyjnymi, niezależnie od bieżącej aktywności tego pracownika,
• sposób naliczania i wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego jest czasochłonny i nieefektywny.
Z uwagi na powyższe zasady istnieje zagrożenie kształtowania się lub utrzymywaniu niekorzystnych praktyk w postaci:
• nadmiernego stosowania obrotu gotówkowego w ramach egzekucji « braku właściwego wykorzystania dostępnych informacji o majątku zobowiązanego
• braku odpowiedniego motywowania kierowników komórek egzekucyjnych do usprawnienia organizacji, procesu egzekucyjnego i zwiększenia jego efektywności.,
• niewłaściwego wykorzystania doświadczenia i .predyspozycji poszczególnych pracowników komórek egzekucyjnych,
• niewłaściwego przydziału spraw do załatwienia,
• problemów z utrzymaniem właściwej dyscypliny pracy,
• nieefektywnego wykorzystania czasu pracy na czynności pomocnicze związane z wykazaniem prawa do wynagrodzenia prowizyjnego i jego wyliczeniem.
Propozycja nowych rozwiązań
Propozycja nowych uregulowań prawnych w zakresie uprawnień pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych do wynagrodzenia prowizyjnego zakłada osiągnięcie następujących celów:
• ścisłe powiązanie wysokości wynagrodzenia prowizyjnego ze skutecznością egzekucji,
• racjonalny dobór stosowanych środków egzekucyjnych,
• skuteczne wykorzystanie informacji o majątku zobowiązanego uzyskanych w trakcie innych czynności egzekucyjnych,
• wyrównanie nieuzasadnionych dysproporcji w wysokości wynagrodzenia prowizyjnego dla poszczególnych pracowników zaangażowanych w prowadzenie tych samych spraw egzekucyjnych,
• optymalne wykorzystanie umiejętności oraz predyspozycji pracowników komórek egzekucyjnych,
• specjalizację zadań i lepszą współpracę poszczególnych pracowników komórek egzekucyjnych,
• wprowadzenie systemu motywacji finansowej dla kierowników komórek egzekucyjnych uzależnionej od efektów pracy podległych pracowników, sprawnej organizacji oraz utrzymywania dyscypliny pracy,
• uproszczenie zasad naliczania wynagrodzenia prowizyjnego.
Cele te mają zostać osiągnięte poprzez:
• wypłatę wynagrodzenia prowizyjnego wyłącznie za kwoty uzyskane w ramach prowadzonych spraw egzekucyjnych,
• likwidację prowizji za dokonanie określonych czynności egzekucyjnych,
• wprowadzenie jednej stawki wynagrodzenia prowizyjnego (2,8%) od wszystkich kwot uzyskanych w ramach prowadzonych spraw egzekucyjnych,
• wprowadzenie górnej granicy miesięcznego wynagrodzenia prowizyjnego dla pracownika komórki egzekucyjnej (4-krotność najniższego wynagrodzenia zasadniczego, tj. 5246,76 zł),
• umożliwienie równego podziału kwoty wynagrodzenia prowizyjnego na członków zespołu egzekucyjnego utworzonego zarządzeniem naczelnika urzędu skarbowego,
• wyłączenie prawa do wynagrodzenia prowizyjnego za okresy nieobecności, za które przysługuje pracownikowi prawo do innego rodzaju świadczeń,
• wprowadzenie prawa do wynagrodzenia prowizyjnego dla komornika skarbowego w wysokości zależnej od prowizji wypłaconych podległym pracownikom (75% średniej wypłaconych prowizji).