Z dużym poczuciem odpowiedzialności podjąłem się nadzoru nad administracją podatkową w imieniu Ministra Finansów. Wiem jak duże wyzwania stoją przed izbami i urzędami skarbowymi w związku z informatyzacją: automatyzacja procesów, elektronizacja komunikacji. Wiem jak duże są oczekiwania otoczenia wobec administracji podatkowej, aby kierowała się bardziej zasadą pomocniczości wobec podatnika, niż represyjności. Zdaję sobie sprawę, że i Państwo macie swoje oczekiwania wobec administracji podatkowej. Każdy chce pracować w instytucji, w której panuje ład wewnętrzny, jest szanowana przez otoczenie, ma dobry wizerunek publiczny, kieruje się racjonalnością działania i odpowiednio dowartościowuje swoich pracowników.
Przez ostatnie dwa tygodnie szczegółowo badałem jakie zadania stoją przed administracją podatkową i z jakimi problemami się ona boryka. Analizowałem jaki jest stan w poszczególnych obszarach jej aktywności i jaki jest etap realizacji najważniejszych przedsięwzięć organizacyjnych. Niewątpliwie najistotniejszym projektem angażującym administrację podatkową, z którym wiążą się duże nadzieje otoczenia jest realizacja Programu e-Podatki. Daje on szansę administracji podatkowej na stworzenie nowoczesnych usług dla klienta i nowoczesnych narzędzi dla administracji. Trzeba mieć świadomość, że Program e-Podatki, to nie tylko prosta informatyzacja, ale zmiana wielu procesów wewnętrznych w organizacji: ich standaryzacja, automatyzacja, elektronizacja, integracja i w końcu koncentracja danych w środowisku informatycznym. Wymaga to wielu przedsięwzięć
realizowanych równolegle do tworzenia systemu informatycznego. Nie da się osiągnąć efektu nowoczesności nakładając informatyzację na dotychczasowy stan administracji podatkowej - nie da się stworzyć nowoczesnego samochodu, który wygrywa wyścig, tylko poprzez wymianę silnika.
Jednocześnie oprócz realizacji Programu e-Podatki musimy podjąć kilka przedsięwzięć wzmacniających ład wewnętrzny w administracji podatkowej, racjonalizujących jej działanie, oraz poprawiających wizerunek, poprzez wykorzystanie najlepszych praktyk izb i urzędów skarbowych. Za takie uważam: stworzenie systemu obsługi klienta i wsparcia w prawidłowym rozliczaniu podatków, ukierunkowanie kontroli na obszary ryzyka z systemem oceny ryzyka, zmianę mierników i odniesienie ich do najważniejszych celów stawianych administracji podatkowej, ujednolicenie działania jednostek i procedur, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz racjonalizację wydatków poprzez oszczędności dokonywane nie na pracownikach i organizacji, ale na dostawcach materiałów i usług.
Wierzę, że każdy z Państwa będzie mógł znaleźć dla siebie rolę w tych przedsięwzięciach i w efekcie stworzymy nowoczesną administracje podatkową na miarę XXI wieku.
(-)
Podsekretarz Stanu Jacek Kapica
26 sierpnia 2013 roku