Kto i w jakich okolicznościach może się starać o umorzenie niezapłaconego podatku? W jaki sposób należy przygotować wniosek? Jakie dokumenty należy przedstawić?
Jeżeli podatek nie został zapłacony w terminie, mamy do czynienia z zaległością podatkową. Zgodnie z art. 67a § 1 pkt 3 w związku z art. 67b ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem publicznym lub interesem podatnika organ podatkowy może na jego wniosek umorzyć w całości lub części zaległości podatkowe oraz odsetki za zwłokę. Umorzenie zaległości podatkowych jest kompetencją o charakterze uznaniowym, a jej zastosowanie uzależnione jest od zaistnienia wskazanych przesłanek. Ponieważ mają one charakter ogólny, ich interpretacja jest możliwa jedynie w oparciu o konkretny stan faktyczny.
Uznaniowy charakter decyzji powoduje, że organ podatkowy pomimo wystąpienia przesłanek nie jest zobowiązany do wydania decyzji zgodnej z wnioskiem podatnika. Organ jest jedynie zobligowany do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego. Ewentualne umorzenie zaległości ustawodawca uzależnił od jego swobodnej oceny.
Dla kogo?
Z wnioskiem o umorzenie długu podatkowego mogą występować:
- podatnicy;
- płatnicy (np. pracodawcy);
- inkasenci (np. osoby wyznaczone przez radę gminy do poboru podatku i wpłacania go we właściwym terminie gminie);
- spadkobiercy podatnika lub płatnika.
Umorzenie podatku to ostatnia szansa dla podatników znajdujących się w bardzo trudnej sytuacji finansowej, jeżeli ma ona charakter trwały i nic nie wskazuje na jej poprawę. Przyczynę umorzenia mogą stanowić trudności finansowe spowodowane klęską żywiołową lub innym wypadkiem losowym, a także podważenie w sposób istotny warunków egzystencji rodziny lub spowodowanie upadku gospodarczego lub upadku prowadzonego zakładu w wyniku spłaty lub wyegzekwowania należności podatkowych.
Jak powinien wyglądać wniosek?
Indywidualna ulga podatkowa, jaką jest decyzja o umorzeniu zaległości podatkowej, ma charakter wyjątkowy. To na wnioskodawcy ciąży obowiązek wyczerpującego przedstawienia okoliczności uzasadniających zwolnienie z obowiązku zapłaty należnego podatku. Tylko pełne i wyczerpujące przedstawienie we wniosku argumentów wraz z ich uzasadnieniem pozwoli organowi podatkowemu na obiektywną ocenę sytuacji podatnika.
Przed sporządzeniem wniosku podatnik musi rozważyć, czy jego sytuacja ma charakter wyjątkowy, czy zagraża egzystencji jego lub jego rodziny oraz ustalić, czy jest w stanie wskazać okoliczności, które mogłyby przekonać urząd skarbowy o tym, że umorzenie zaległości jest dla niego jedynym wyjściem.
-
Fiskus nie może ścigać dłużników, jeżeli niezapłacone przez nich podatki przedawniły się. Trzeba jednak na to czekać kilka lat. Zobowiązanie wobec fiskusa przedawnia się bowiem po pięciu latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. »
We wniosku koniecznie należy określić wnioskodawcę (podać imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania lub pobytu, a także numer NIP). W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą bądź organizacji niemającej osobowości prawnej konieczne jest podanie pełnej nazwy firmy, adresu siedziby albo miejsca prowadzenia działalności oraz numerów NIP i REGON. Jeżeli wniosek nie będzie zawierał adresu, organ pozostawi go bez rozpoznania.
Kolejnym ważnym elementem jest oznaczenie organu podatkowego przez podanie jego nazwy i adresu, a także imienia i nazwiska naczelnika, do którego wniosek jest adresowany. Co do zasady właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika lub inkasenta.
Niezbędne jest również określenie zakresu żądania, czyli wskazanie, jakie zaległości podatkowe oraz w jakiej części mają zostać umorzone. Należy określić wysokość kwoty, która ma zostać umorzona, a także wskazać podstawę prawną powstania obowiązku podatkowego.
Ponadto wniosek należy uzasadnić, a w szczególności wskazać okoliczności, które są niezależne od woli wnioskodawcy i uzasadniają istnienie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. Właściwe będzie opisanie zdarzeń, które mają wpływ na złą sytuację wnioskodawcy. Wniosek musi zostać własnoręcznie podpisany.
Jakie dokumenty należy przedstawić?
Wraz z wnioskiem jako załączniki należy przedstawić dokumenty potwierdzające okoliczności przedstawione w uzasadnieniu. Ponadto do wniosku należy dołączyć dowody mogące mieć istotne znaczenie w sprawie, np. potwierdzające źródła dochodów wszystkich osób znajdujących się we wspólnym gospodarstwie (np. odcinki rent, emerytur, zaświadczenia z zakładu pracy, powiatowego urzędu pracy, rozliczenie z urzędem skarbowym).
Wnioskodawca będący przedsiębiorcą dodatkowo zobowiązany jest złożyć informacje dotyczące pomocy publicznej udzielonej w okresie trzech kolejnych lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o pomoc, w szczególności podając jej wysokość.
Ewa Słoniowska, Kancelaria Prawna IURICO
źródło
http://biznes.interia.pl:80/podatki/aktualnosci/news/a-gdyby-tak-nie-zaplacic-podatku,1411341,4211