- Funkcjonowanie działów wierzycielskich:
W strukturze organizacyjnej Urzędów Skarbowych w Polsce powołane zostały referaty/działy wierzycielskie, które oprócz innych działań wierzycielskich wykonują tzw. miękką egzekucję polegającą na wysyłaniu SMS, emalii, bądź prowadzeniu rozmów telefonicznych przypominających o terminie płatności podatku. Związek uważa, że prowadzenie takich działań nie poprawia ściągalności podatków, bowiem większość podatników i tak dokonałoby zapłaty. Ponadto tych pracowników tych komórek należałoby przenieść do prac w egzekucji administracyjnej, bez zasilania etatowego z zewnątrz. Z informacji otrzymywanych od podatników takie działania podważają ich autorytet i wręcz mają skutek odwrotny od zamierzonego, a w dodatku istnieje wśród podatników pogląd, że „ w urzędzie zapewne nie mają co robić’.
- Mierniki wykonania zadań w egzekucji:
Zwrócono uwagę, że obecnie skonstruowane mierniki wykonania zadań w egzekucji doprowadzają do nacisków dążących za wszelką cenę pozbycia się tytułów wykonawczych tak, by osiągnąć jak najlepszy wynik – miernik. Występują nagminne przypadki umarzania postępowania egzekucyjnego do tego stopnia, że umarzane są nawet postępowania na tytuły, gdzie prowadzi się aktualnie egzekucję, ale wpłynęły nowe tytuły. Umarza się postępowania nawet bez wszczęcia postępowania, gdzie tytuły posiadają małe należności. Zmusza się pracowników komórek egzekucyjnych do takiego działania, natomiast w obawie o konsekwencje pracownicy interweniują w Centrali ZZ. Zgłaszane są również sytuacje, gdzie umarza się postępowania i doprowadza do przedawnienia w sytuacji, gdzie są wpisane zastawy i hipoteki tzw. dokonane zabezpieczenia.
- Zabezpieczenia należności podatkowych:
Praktycznie nie dokonuje się zabezpieczeń należności podatkowych u podmiotów, gdzie stwierdzono nieprawidłowości. W praktyce otrzymane tytuły na należności pokontrolne stają się w większości trudno ściągalne, bowiem nie dokonano we właściwym czasie ich zabezpieczenia.
- Obciążenie pracą komórek egzekucyjnych:
Związek przedstawił Ministerstwu bardzo trudną sytuację występującą w pionie egzekucji wynikającą z przeciążenia pracą komórek egzekucyjnych. Stwierdzono, że egzekucja działa na tzw. „bezdechu” i dalsze eksploatowanie pracowników w takim tempie i stresie jak w chwili obecnej na dłuższą skalę może doprowadzić do zapaści, a tym samym pogorszenia ściągalności należności publicznoprawnych. W tej sytuacji zaproponowano przesunięcie pracowników z działów wierzycielskich, a także nie obciążanie egzekucji dodatkowymi nie związanymi z nią zadaniami np. doręczanie korespondencji, zasilanie innych działów w akcji zeznań, wykorzystywanie pracowników egzekucji jako kierowców itp.
- Dostęp do bazy ubezpieczonych ZUS:
Problem ten ma być rozwiązany w najbliższych dniach.
- Wystawianie tytułów ze znacznym opóźnieniem po doręczeniu upomnienia:
Część DIAS zakazało referatom księgowości/wierzycielskim bezpodstawnego przetrzymywania tytułów egzekucyjnych co dało efekt globalnego zwiększenia ściągalności należności podatkowych. Kontrole NIK stwierdziły również, że w niektórych jednostkach tytuły wykonawcze przetrzymywane były niezasadnie. Wszystkie zgłoszone i stwierdzone takie przypadki będą monitorowane.
- Głębokie ingerowanie niektórych DIAS bądź Zastępców w sprawy zarządzania egzekucją:
Związek uważa i przekazał takie stanowisko, że do zarzadzania strukturą organizacyjną komórek egzekucyjnych wyznaczony jest kierownik tej komórki w uzgodnieniu z NUS. Wprowadzanie systemów zarządzanie z zewnątrz urzędu nie powinno mieć miejsca. DIAS nie powinien wprowadzać takiej praktyki. Wskazano konkretnie Izby, gdzie takie zarządzanie występuje i sposób rozliczenia dezorganizuje obecny sprawdzony system organizacyjny w egzekucji. W niektórych jednostkach osoby zajmujące się orzecznictwem czy też innymi ważnymi sprawami (np. wykonywanie orzeczeń z zakresu MRK) musiały przejść do systemu stosowania środków i czynności egzekucyjnych, bowiem DIAS rozliczał pracowników tyko z ilości tych czynności.
- Egzekucja Administracyjna w różnych departamentach ministerstwa finansów:
Przedstawiciele Związku zwrócili uwagę na konieczność zmiany struktury organizacyjnej w Ministerstwie Finansów. Obecnie sprawy egzekucji porozrzucane są w kilku departamentach podległych pod oddzielnych Podsekretarzy Stanu co powoduje, że legislacja prowadzona jest również przez różne departamenty. Uzgodnienia wspólnego stanowiska graniczące z cudem, bowiem nie zawsze departamenty te mają wspólne stanowisko. Odczuwane jest to na zewnątrz, że w niektórych sprawach występuje konflikt stanowisk i trudno ustalić wspólny front działania. Sprawa ta wymaga pilnego rozwiązania.
To tylko niektóre sprawy poruszone w spotkaniu w dniu 8 lipca i 19 lipca 2019 r. z przedstawicielami Ministerstwa Finansów. Związek OMZZPEA jako pierwszy spotkał się z nowo powołanym Zastępcą Szefa KAS odpowiedzialnym za egzekucję administracyjną. Uzgodniono, że w razie potrzeby sprawy egzekucji w każdym czasie można uzgadniać na spotkaniach z nowo powołanym Dyrektorem Departamentu Poboru Podatków Panem Dariuszem Aniećko, który pracował w egzekucji stąd jej problemy nie są mu obce.
Rozmowy zakończono w przyjaznej atmosferze, a sprawy przedstawione będą podlegać głębokiej analizie.
Eugeniusz Matusiak