Pomaga jej w tym zastosowanie nowoczesnych narzędzi analitycznych, np. jednolitego pliku kontrolnego. To bardzo dobrze. Ale wykrycie oszustwa to tylko pierwszy krok. Aby budżet państwa odczuł te działania, konieczna jest skuteczna egzekucja należnych danin. A z tym już jest znacznie gorzej. Przykładowo z kilkudziesięciu miliardów wyłudzonego VAT z pustych faktur odzyskano nieco ponad... 1 proc. To wyjątkowo mizerny wynik.
Komentarze
Egzekucja to już końcówka, która nic nie może zrobić jeśli nie wykonano wiele czynności wcześniej. Zostają puste pieniądze VAT i inne statystyczne.
Pomaga jej w tym zastosowanie nowoczesnych narzędzi analitycznych, np. jednolitego pliku kontrolnego. To bardzo dobrze. Ale wykrycie oszustwa to tylko pierwszy krok. Aby budżet państwa odczuł te działania, konieczna jest skuteczna egzekucja należnych danin. A z tym już jest znacznie gorzej.
A na to składa się już wiele czynników, np.
- zmiana mentalności urzędników począwszy od dyrektorów IAS, poprzez naczelników US, kierowników dz. egz., ale także
samych egzekutorów - nieumiejętność prowadzenia rozmów z dłużnikami, zajmowanie się sprawami około-egzekucyjnymi
zamiast typową egzekucją podatków, zus-ów i danin rozmaitych...
a) zrozumieć w końcu, że pracujemy dla i na rzecz wierzycieli,
b) oni (Wierzyciele) nie oczekują od nas postanowień o umarzaniu postępowań egz. i obciążaniu ich kosztami, lecz środków pieniężnych z tytułu zaległości swoich podatników, płatników etc.,
c) skończyć raz na zawsze z miernikiem CTP, a nie bez kozery dalej o nim piszę, ponieważ mimo, iż całkowicie wyleciał z zadań szefa KAS na lata 2017-2020, to skądinąd wiem/przypuszcz am, że ww. przeze mnie dyrektorzy dalej mogą go ukrywać w efektywności, jako mierniku obowiązującym; jeśli nie będziemy nadążali za licznikiem, to zmniejszmy sobie mianownik, czyli stan zaległości poprzez umorzenia.
Pewnie mógłbym dalej, tak niektórych zanudzać, ale nie wiem czy jest sens...
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.