Szanowni Państwo,
Uprzejmie zapraszam na posiedzenie doraźnego Zespołu problemowego ds. proje ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz projektu ustawy Przepisy wprowadzaj ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, które odbędzie się w dniu 2 czerwca 2016 o godz. 10:00 w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”, sala A , ul. Limanowskiego w Warszawie.
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Zespołu w dniu 25 kwietnia 2016r.
3. Prezentacja i dyskusja nad projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz projektem ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej.
4. Sprawy różne.
Z poważaniem
/ - /
Jerzy Wielgus
Komentarze
Skorzystano z nagrania Tomasza Ludwińskiego
Paweł Szałamacha - Minister Finansów:
W naszym przekonaniu obecny ustrój instytucjonalny polskiej skarbówki przypomina sytuację, w której funkcjonowałyby 2 albo nawet 3 równoległe straże pożarne, z których jedna zajmuje się gaszeniem pomieszczeń w domu z parzystymi numerami, druga z nieparzystymi, a jeszcze trzecia pozostałych budowli. Jest to dysfunkcjonalna struktura, ale nie jest to tylko subiektywna diagnoza Ministerstwa Finansów, ale też organizacji zajmujących się oceną funkcjonowania takich służb w krajach OECD. Podzielenie kompetencyjne powoduje bardzo duże problemy z jakością działania administracji, z wymianą danych, z poborem danin. W związku z tym powrót do koncepcji sprzed 8 lat i jeden z filarów zwiększenia poboru podatków oprócz zmian prawa podatkowego. Cele do osiągnięcia muszą być zrozumiane w Radzie Dialogu Społecznego z uwagi na wymiar racji pracowniczych. temu służby szereg spotkań, które my odbywamy w całym kraju. My nie bagatelizujemy tego wymiaru, wręcz uważamy, że on jest jednym z warunków sukcesu, gdyż każda organizacja opiera się o ludzi. jeżeli nie będziemy w stanie przekonać pracowników, że w nowym KAS ich miejsce pracy nie będzie atrakcyjnie prestiżowo i pod względem wynagrodzeń, jeżeli oni nie będą wnosić pozytywnych zmian lub kontestować zmiany, to cel podstawowy – jakim jest oparcie działań Państwa na dochodach własnych – nie zostanie spełniony. Nie jesteśmy tego w stanie zrobić w kontrze do pracowników. Musimy ich przekonać, dać szansę na rozwój zawodowy i połączyć to z wymiarem materialnym – pierwsze kroki uczyniono już w tym roku poprzez podwyżki dawno nie widziane w skarbówce,. będzie to także konsekwentnie czynione w następnych latach. Ale podstawowe pytania pozostają: na jakich warunkach zostaną zatrudnieni, co będą robić, gdzie będą pracować. Jesteśmy świadomi ryzyka z tym związanego. Na koniec chcemy zarazić entuzjazmem te kilkanaście tysięcy funkcjonariuszy celnych i kilkadziesiąt tysięcy w skarbówce właściwej. Taki cel sobie postawiłem, razem z min. Banasiem.
Marian Banaś - Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej:
Pewne zapisy trzeba było koncepcja nie jest nowa, projekt był skończony i uzgodniony ze związkami zawodowymi 8 lat temu. Dokonano jednak troszeczkę zmian, między innym jeżeli chodzi o ten pion kontroli skarbowej. W poprzedniej wersji był wyodrębniony pion kontroli skarbowej. Teraz uznaliśmy że trzeba połączyć całość . Robiliśmy eksperymenty z których wynikało, że te służby nie współpracują jako odrębne służby. Tymczasem skutek jest taki, że w UE mamy największa lukę podatkową w wysokości 26%. tam, gdzie dokonano konsolidacji luka ta jest wielokrotnie mniejsza. Jednym z celów jest zintegrowanie systemów informatycznych , co nie udało się wcześniej z uwagi na utratę władzy. Brak konsolidacji wykorzystują grupy przestępcze. Musi być silne państwo i dobre warunki dla uczciwych przedsiębiorców . To jeden z głównych celów. Musimy usprawnić system działania w sensie walki z szarą strefą i przestępczością . Samo zintegrowanie sytemu bez konsolidacji struktur nie da dobrych efektów. Musimy dojść do tego, że w ciągu kilku godzin będziemy mieli dane, gdzie kontrolować – nie w czasie kilku miesięcy. Koszty funkcjonowania też są bardzo wysokie. Bank Światowy i MFW uważają, że musimy iść w kierunku konsolidacji służb. Jestem głęboko przekonany, że po konsolidacji będzie dużo lepiej, już zaczyna działać jednolity plik kontrolny. Dopiero ścisła współpraca z Min, Jasińskim pokazuje, że pokazują się dobre efekty. Ale to wszystko wymaga nowej ustawy i prawa podatkowego. Wierzymy, że pracownicy i Państwo w tym pomogą. Zresztą już pomagaliście, bo była praca w zespołach roboczych. Projekt jest już w Sejmie.
Priorytetem jest to, żeby pracownicy znaleźli się w lepszej sytuacji , jeżeli chodzi o wynagrodzenia. Podjęliśmy decyzje i są już efekty, że 60% ludzi zarabiało poniżej 2800 złotych. Przyjęliśmy minimalne wynagrodzenie to 3000 złotych i to wynagrodzenie będzie rosło co rok. Chcemy stworzyć lepsze warunki pracy – są urzędy skarbowe o fatalnych warunkach. Będziemy kierować pracowników tam, gdzie są najlepsze warunki, Walkę z przestępczością zorganizowaną będzie prowadził pion celno-skarbowy, gdzie pracownicy będą mieli i status funkcjonariuszy . Połączymy uprawnienia, które są dzisiaj w wywiadzie skarbowym i w ogóle w UKS oraz w Służbie Celnej. Muszą tam być zatrudnione osoby najbardziej sprawę pod względem intelektualnym, ale i fizycznym, ale i kompetencyjnym – muszą to być jedni z najlepszych pracowników. I tam znajdą oni swoją pracę, ale też muszą cechować się pewną odwagą, bo to nie będzie łatwa praca. Powiedzmy uczciwie, przez ostatnie lata nie podejmowano działań przeciwko wielkim przestępcom, oszustom, którzy czuli się tutaj bezkarnie, kontrole skupiały się na niższym poziomie, tam, gdzie nie było większych zagrożeń. Teraz podejmiemy walkę z tymi, którzy wyłudzają miliony, a czasem miliardy i zderzymy się z dużym oporem i wielkim niebezpieczeńst wem. Tego musicie mieć świadomość. I po to system, który zapewni bezpieczeństwo pracowników i ten pion, który będzie wykonywał „twarde kontrole”. I drugi pion „miękkich kontroli”, który teraz jest na poziomie urzędów skarbowych – kontrole sprawdzające i postępowania kontrolne. Tu będzie zatrudnionych większość pracowników o statusie pracowników służby cywilnej. Chcemy spowodować, żeby tu było nie mniej 3000 zł brutto plus dodatki. Nie możne być tak , jak teraz, że teraz są tak duże rozbieżności w wynagrodzeniach . Musimy być tego świadomi, jako pracownicy i obywatele. Jest to nasz wspólny interes i nie ma odwrotu, jeżeli chcemy, żeby ściągalność była większa.
Tomasz Ludwiński – Przewodniczący RKS Prac. Skarb. NSZZ „Solidarność”:
Czy była sporządzona merytoryczna ocena działania poszczególnych służb. Ustna ocena była bardzo zła, więc pewnie są odpowiednie materiały – prosimy o ich przedstawienie.
Państwo i teraz i wcześniej mówili, że za złe wyniki działania odpowiedzialne są bezpośrednio podległe służby. Skoro tak, dlaczego nadal w tych służbach, jeżeli nie na pierwszym, to na drugim lub trzecim miejscu w kierownictwach zakładów pracy te osoby, które przez ostatnie 8 lat przyczyniły się walnie do tego, że jest tak, a nie inaczej?
Czy prawdą jest, że Państwo zamierzają ustawę o KAS przeprowadzić jako projekt poselski „szybką ścieżką”, co by oznaczało, że nie będziemy mieli czasu na wniesieni uwag i nie będzie nawet mowy – jak deklarował na ostatnim spotkaniu min. Jasiński o 30 dniach, ale też o 21 dniach, ale w praktyce będziemy pozbawieni takich możliwości, jak mieliśmy 8 lat temu (kilka miesięcy konsultacji i uzgodnień)?
Skutkiem tych konsultacji był projekt akceptowany przez ZZ, a teraz te rozwiązania są wyjątkowo nieprzyjazne pracownikom i funkcjonariuszo m, a obawy są bardzo duże.
Mieczysław Sajler - Wiceprzewodnicz ący Federacji ZZ Pracowników Skarbowych:
To jest ustawa zupełnie inna, niż była. Pan Minister powiedział, że chcecie zdobyć zaufanie ludzi pracujących w służbach celnych i skarbówce. Proszę powiedzieć, w jak sposób ci ludzie mają zaufać, skoro panuje totalna dezinformacja, GIKS udzielał w czasie spotkań informacji zupełnie innych, niż to wynika obecnie z ustawy, więc ciężko jest zaufać. (Szałamacha: nie ma takiej dezinformacji, to osoby, które chcą zatrzymać tą reformę ciężko pracują nad dezinformacją, ale z naszej strony nie ma, Panie Przewodniczący, to jest po prostu nieprawda – traktujmy siebie poważnie).
Mieczysław Sajler - Wiceprzewodnicz ący Federacji ZZ Pracowników Skarbowych:
Panie Ministrze! Brałem udział w zespołach, ale strona społeczna nie miała żadnego wpływu na treści ustaw. Zespoły zostały rozwiązane, a przedstawione ustawy są zupełnie inne, niż te poprzednie procedowane w zespołach.
Eugeniusz Matusiak - Przewodniczący ZZ Pracowników Egzekucji Administracyjnej:
Intencja i cel ustawy jest słuszny, ale bez ludzi nic tego nie wyjdzie. Dziś jest wielka panika, trzeba ludzi uspokoić – są pogłoski, że będzie „opcja zerowa” ludzie się boją. A z takimi ludźmi nie zrobi się reformy. Ludzie musza wiedzieć, co ich czeka, muszą buc odpowiednio przygotowani, bo trzeba do tego wyzwania się przygotować. Proszę, aby pamiętać o czynniku ludzkim. Każdy ma na utrzymaniu bliskich, musimy wiedzieć, co nas czeka.
Barbara Smolińska - Przewodnicząca Zrzeszenia ZZ Służby Celnej RP:
Brak włączenia pracowników terenowych do prac nad projektem. Nawet w PKP przy zmianach ustawowych jest określone przepisami, jak będą przychodzić pracownicy do nowych służ i że ci, którzy nie chcą przyjąć nowych warunków w MSWiA, mogą pozostać na dotychczasowych stanowiskach. Niepokój jest we wszystkich służbach, brak też zapisów o gwarancji dotychczasowego wynagrodzenia wraz dodatkami. Niepokój też budzi brak rzetelnej informacji.
Paweł Szałamacha - Minister Finansów:
Argument (zarzut) braku rozmów przed upublicznieniem projekt. Trudno – najpierw pracujemy na projektem, potem nad nim dyskutujemy. A osoby pracujące nad projektem to osoby bardzo często wywodzące się z organów celnych czy skarbowych (np. Pani dyr. Łopianowska, która pracowała w administracji skarbowej (kilka lat wcześniej – dop. wł.). Pracujemy wewnętrznie, nie jesteśmy w stanie [podczas pracy nad projektem wysyłać drafty robocze. Podnosili to też podczas wcześniejszych spotkań pracownicy, którzy mówili – o czym rozmawiamy, skoro projekt nie został jeszcze upubliczniony. Jest teraz czas na to, żeby to przedyskutować.
Wyartykułowano pragnienie kontynuacji i zmian. Nie twierdzimy, że winni obecnego stanu pracownicy. Uważamy, że to wina kierownictwa politycznego, które zajmowało się czym innym, np. mrożeniem wynagrodzeń w skarbówce – co doprowadziło akurat do sytuacji dramatycznej, np. ,utraty godności, możliwości naboru, braku motywacji, brak możliwość zmierzenia się z profesjonalista mi, itp.
Zamiarem jest przedyskutowani e ustawy, bo są emocje. przepisy zawierają ścieżkę przejścia. Wszyscy pracownicy dostaną propozycją zatrudnienia w KAS, ale potem przez kilka miesięcy dostaną nową propozycję, bo musimy zarządzać personelem. Po to robimy tą operację, aby dokonać funkcjonalnego zlania się tych struktur. Będą brane pod uwagę i doświadczenie i kompetencje i miejsce zamieszkania (żeby nie było to dolegliwe). Będziemy musieli personel przekierować tam, gdzie są realne pieniądze. Duża część zajmuje sprawdzaniem dochodu, różnice regionalne powodują, że musi być dodatkowa rekrutacja (np. Mazowsze).Chcem y przeskoku jakościowego w administracji.
Chcemy, żeby był to projekt poselski, żeby był uchwalony w lipcu, może w pierwsze czytanie w czerwcu, może w lipcu, będzie kilkadziesiąt aktów wykonawczych, w tym siatka i struktura urzędów.
Marian Banaś - Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej:
Chciałem dodać, że przyjęliśmy koncepcję, że całą strukturę opieramy o urzędy skarbowe. Najbardziej efektywnie pracuje się w średnich urzędach. W pierwszej fazie będzie praca zachowana dla wszystkich pracowników przy wykorzystaniu urzędów kontroli skarbowej i urzędów celnych. Chcemy płynnie to przeprowadzić od 1 stycznia 2017 do 30 maja dać propozycje nowych warunków pracy. I przyjmujemy „opcję zerową” z prostej przyczyny: wg. naszych analiz jest ok. 5000 pracowników mających wiek emerytalnych, a teraz nie można z nimi rozwiązać stosunek pracy. Drugi element to brak możliwości możliwości zatrudnienia osób z aparatu represji. Kady otrzyma propozycję pracy, a jak ktoś nie będzie chciał, stosunek pracy zostanie wygaszony.
Honorata Łopianowska – Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej
Polemicznie trochę z Panią Przewodniczącą. Nieadekwatne jest porównanie do Służby Ochrony Kolei, bo tamta nowo tworzona służba jest bardziej jednorodna w konstrukcji i co do zadań. Urząd celno-skarbowy będzie inaczej rozkładał zadania i będzie inna struktura funkcjonariuszy . Stąd w prostym układzie jest to niewykonalne i nie można wpisać w ustawę kontynuacji istniejących stosunków pracy w tym samym zakresie. Nie bez powodu wpisaliśmy w przepisy ustawy wprowadzającej zaproponowaliśm y, że będą nowe warunki pracy i płacy, stosownie do tych zadań, jakie – inne – zostały dla urzędów celno-skarbowyc h przypisane. Tu jest znacznie trudniejsza sytuacja, że łączymy trzy służby. Rozkładamy tych pracowników i nie da się tego „prosto ustawowo zrobić”. Co wcale nie oznacza, że będzie tak w wielkiej ilości zwolnienia.
Paweł Szałamacha - Minister Finansów:
Jeżeli prowadzimy poważną dyskusję. Jeżeli jest jasny cel - nowa administracja, to oprzemy ją o dotychczasowych pracowników trzech służb, mocne motywacje do działania i poczucie pewnej misji publicznej (wiele osób powątpiewa, że jest to możliwe). Nie jest zatem tak, że każde miejsce pracy jest zagrożone – jest raczej odwrotnie.
Barbara Smolińska - Przewodnicząca Zrzeszenia ZZ Służby Celnej RP:
Żeby dobrze wykonywać zadania, każdy funkcjonariusz i pracownik powinien mieć poczucie bezpieczeństwa. Wtedy angażuje się w pracę, wtedy będzie dobrze pracował. Brak przepisu gwarantującego przynajmniej to, co obecnie posiada, gwarantuje zachwianie poczucia bezpieczeństwa. Ja nie mówię, że każdy myśli, iż nie dostanie propozycji. Mówię o tym co powoduje brak przepisów dotyczących tych gwarancji. Wiemy, że są zdania, zadania praktycznie te same i musi być grupa osób, która będzie je realizowała. A nasze wszystkie trzy służby dały poznać, że pracownicy znają się na tym co robią. To raczej procedury nam narzucone spowodowały, że nie mogliśmy w pełni skorzystać z danych uprawnień i uproszeń w działaniach, w tym ograniczeń w kontrolach. Jeżeli u nas teraz kontrole są na poziomie 0,9-3%, a w innych krajach UE powyżej 6%, to nie jest to wina funkcjonariuszy czy pracowników, tylko narzuconych mierników i braku tak naprawdę możliwości wykonywania tych kontroli.
Tomasz Ludwiński – Przewodniczący RKS Prac. Skarb. NSZZ „Solidarność”:
Co się stało z koncepcją, która była w poprzedniej wersji projekty, zgodnie z którą inspektorzy kontroli skarbowej mieli gwarancję zatrudnienia w korpusie oficerskim funkcjonariuszy z wynagrodzeniem nie mniejszym, niż przed przejściem? W tej chwili nie ma takich gwarancji i można się jedynie domyślać, czy tak będzie lub nie.
Mówicie, że będą redukcje zatrudnienia, że jest 5.000 emerytów, a wczoraj była mowa, że redukcja ma wynieść 4-5 %, a więc nie wszyscy emeryci odejdą?
Skoro redukcje, to dlaczego trwa w najlepsze nabór w administracji skarbowej i podatkowej, często z wynagrodzeniami o wiele wyższymi, niż już zatrudnionych pracowników?
Brak jest jakichkolwiek zapisów dotyczących udziału związków zawodowych czy przedstawicieli załóg w procesie zmian. Nie ma żadnych zasad, więc jest to szczególnie niebezpiecznie zwłaszcza, że brak informacji, kto będzie pełnomocnikami, gdzie i ile będzie urzędów?
Eugeniusz Matusiak - Przewodniczący ZZ Pracowników Egzekucji Administracyjnej:
Czy przewiduje się likwidację niektórych urzędów skarbowych?
Marian Banaś - Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej:
W pierwszej fazie nie przewiduje się likwidacji urzędów skarbowych. Wydaliśmy polecenie i nabory s a zamrożone. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach, gdy zagraża to wykonywaniu zadań.
Paweł Szałamacha - Minister Finansów:
Pan przewodniczący mówił, że te same osoby, które dotychczas kierowały urzędami robią to nadal., Dostajemy też korespondencje, że nie ma zmian, starzy naczelnicy się śmieją. Ale padł też zarzut, że jest tu i ówdzie rekrutacja. I tak źle, i tak niedobrze. Dokonaliśmy szeregu zmian w UKS i urzędach skarbowych. Jest to robione systematycznie i organicznie, po to, żeby zachować ciągłość działania służby, patrząc na kwalifikacje konkretnych osób. I tak źle, i tak niedobrze. Pokazuje to karkołomność projektu. Musi być zastrzyk świeżej krwi, również z uczelni polskich. Nie jest celem spektakularny wynik, że w skarbówce jest o kilkanaście tysięcy ludzi mniej. Owszem, będzie mniejsze zatrudnienie ze względu na naturalne odejścia, ale raczej będziemy chcieli lepiej chcieli zarządzać personelem, który pracuje dziś, niż mechanicznie ciąć stan zatrudnienia.
Przemysław Krawczyk – Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej:
Odnośnie naborów GIKS zakazał naborów. Wyjątkiem jest UKS Warszawa, gdzie wszczęto kilkaset skomplikowanych kontroli i takie są potrzeby.
Odnośnie koncepcji, która było w poprzednim projekcie, to rzeczywiście tak było. Ale jednocześnie równolegle prowadzone były analizy, proces legislacyjny przebiegał równolegle z procesem analitycznym. I ta koncepcja początkowa z tym korpusem oficerskim bardzo szerokim została w jakimś sensie w istocie zawężona. Ale nie z powodu jakby oceny tego i statusu i doświadczenia inspektorów kontroli skarbowej UKS. Ona związana jest z przyjęciem innego trochę charakteru zadań mającego być wykonywanego przez funkcjonariuszy . Zadania te zostały zawężone. W początkowym wariancie zadania kontrolne miały być wykonywane przez funkcjonariuszy , w tym kontekście mówiliśmy tez o funkcjonariusza ch inspektorach kontroli skarbowej przede wszystkim. W określony sposób, bo do określonych zadań dodano określoną procedurę, która będzie bardziej restrykcyjna, czyli pojawiały się takie instrumenty, jak transakcje celowe, zakup kontrolny, zajęcia rachunków bankowych – środki dość represyjne, ale o skutkach daleko idących. To był taki projekt roboczy, tych elementów nie ma tym projekcie. A więc ta konsekwencja kolejnych rozwiązań prawnych dotyczących statusu była jakby zmieniona i jest konsekwencją zmiany zakresu i rodzaju zadań wykonywanych przez funkcjonariuszy i sposobu wykonywania tych zadań przez funkcjonariuszy , wiec to jest wtórność, pokazuje kwestie wtórności tego statusu funkcjonariuszy do charakteru zadań i sposobu wykonywania tych zadań przez funkcjonariuszy . Natomiast nadal jest dedykowane takie rozwiązanie, że to przede wszystkim będą też inspektorzy kontroli skarbowej i nie tylko inspektorzy będą właśnie zasilali urzędy celno-skarbowe, bo tam będzie skoncentrowana to zadanie związane ze zwalczaniem przestępczości zorganizowanej, też podatkowej, VAT-owskiej, w której przecież inspektorzy są wyspecjalizowan i. Ale dla tych osób też wiąże się to z pewnymi dodatkowymi obowiązkami, ale też odpowiednim – jak tu zapewniają ministrowie – uposażeniem tym osobom przyznanym. Dodatkowe obowiązki będą wynikały chociażby z kwestii takich jak możliwość, kwestia możliwości wprowadzania i sprawdzania pewnych rozwiązań czy sytuacji, które dotychczas wykonywane są przez prokuraturę, jak chociażby dotyczące zwalczania pewnych przestępstw powszechnych związanych z przestępstwami skarbowymi. Wspominam tu zorganizowane grupy przestępcze, czy fałszowanie dokumentacji. Ci inspektorzy będą przygotowali dokumentacje i też bronili to przed sądem także w sprawach, gzie takie zarzuty się pojawią. Więc to trzeba popatrzeć na pewne rozwiązania, które będą związane, dedykowane do inspektorów, którzy dziś są finansowymi organami postępowania przygotowawczeg o i trzeba posiadać właściwe kompetencje i wiedzę do tego, aby to zadanie podjąć. Aczkolwiek z pewnym wysiłkiem, bo wymagać to będzie jeszcze pewnego dalszego toku kwalifikowania i nabycia nowych umiejętności, bo tu wchodzą w większym zakresie procedury prawa karnego.
Tomasz Ludwiński – Przewodniczący RKS Prac. Skarb. NSZZ „Solidarność”:
Panie Ministrze, mnie chodziło o tych przyjmowanych na niższe stanowiska. Rozumiem, że wymienia się kadrę, chociaż nie chcemy, żeby wszystkich wymieniać bo jest zmiana polityczna. Absolutnie nie. Ale dam przykład z UKS Warszawa, gdzie od kilku miesięcy nastąpiła jedna, jedyna zmiana na stanowisku kierowniczym. Na stanowisko kierownicze powołano etatowego pracownika Komitetu Wojewódzkiego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w Warszawie. Gratuluję!
Nadal proszę o odpowiedź, dlaczego zmieniono koncepcję w stosunku do inspektorów kontroli skarbowej. Jeżeli jest tak, jak był Pan Dyrektor łaskaw wspomnieć, że są to tak doświadczeni i dobrzy pracownicy, to dlaczego nie ma ani słowa o gwarancji zatrudnienia, gwarancji wynagrodzenia czy chociażby dodatku, który otrzymują? Chciałem Państwu zwrócić uwagę na jedno: w tej chwili każdy z inspektorów kontroli skarbowej otrzymuje 100% dodatku skarbowego do wynagrodzenia. Jeżeli odliczymy mu dodatek skarbowy, to ma wynagrodzenie o połowę niższe od pracownika księgowości czy kadr. I teraz co? Dodatek skarbowy znika z chwilą uchylenia ustawy i IKS zostaje z płacą minimalną czy podniesiecie jednak wynagrodzenie temu pracownikowi, który zdał jeden z najtrudniejszyc h egzaminów, jakim jest egzamin na IKS? Czy będzie zarabiał 70% tego, co przed wejściem KAS? Czy ten pracownik będzie się starał naprawdę dobrze wykonywać obowiązki? Czy tu w Warszawie duża cześć tych pracowników jednak nie przejdzie na „drugą stronę”? Obawiam się, że tak może być. Naprawdę inspektorzy czują się pokrzywdzeni. Wysłałem pismo do ministra Jasińskiego, żeby się spotkał z pracownikami, nie z kadrą kierowniczą, bo nie chodzi o przypodobanie się, ale wymienić szczere poglądy na ten temat. Jeżeli uznajemy, e inspektorzy kontroli skarbowej, a pewnie tak jest w większości przypadków, to są świetni pracownicy i fachowcy, to dlaczego ich dołujecie? Bo tak to jedynie można odebrać…
Jacek Kraj - Wiceprzewodnicz ący Federacji ZZ Służby Celnej:
Chciałem się dowiedzieć, czy Państwo przewidujecie swoisty bat na pełnomocników, skoro w przepisach, które ma daliście przewidujecie całkowicie wolną rękę, jeżeli chodzi o zatrudnianie w KAS?
Pracownik, który nie otrzyma, ewentualnie który otrzyma propozycję nie do zaakceptowania nie ma żadnej ścieżki odwoławczej, nie ma żadnej komisji do której można byłoby się zwrócić, aby rozpatrzyła jeszcze raz dane stanowisko. Biorę tu pod uwagę wartościowanie w Służbie Celnej, a taki element bardzo by się przydał. Są dwie formy wartościowania: dla pracowników cywilnych i funkcjonariuszy ? Jak to będzie w KAS, czy będzie inne wartościowanie dal urzędów celno-skarbowyc h i skarbowych, co będzie przekładało się na wynagrodzenia?
Marian Banaś - Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej:
Jeśli chodzi o wartościowanie to znam ten problem, bo został wprowadzony przed nami i jest niesprawiedliwy , w związku z tym KAS przyjmujemy inne rozwiązanie, które uelastyczniają cały proces, aby dać szanse także ludziom, którzy dopiero co przyszli do pracy, a nie mieli możliwości awansowania, aby dać taką możliwość. I na pewno to zostało w KAS uwzględnione, a więc nie ma obawy, że nie zostanie to w jakiś sposób naprawione. Uszczegółowi Pani Dyrektor czy tak będzie i w jednym i w drugim przypadku, bo decydują o tym zadania.
Honorata Łopianowska – Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej
Z całą pewnością urząd skarbowy i urząd celno-skarbowy będą miały inne zadania. Tylko w urzędzie celno-skarbowym będą funkcjonariusze , więc naturalne jest będą różnice w wynagrodzeniach między tymi dwoma organami. Co do samego wartościowania, to jego wyrazem będzie zaproponowanie pracownikowi czy funkcjonariuszo wi propozycji pracy czy służby i określenie nowych warunków. I w ramach tych nowych warunków propozycja powinna uwzględniać po pierwsze te elementy, jak dzisiejsze kwalifikacje pracownika, jego doświadczenie, miejsce zamieszkania i powinno finalnie prowadzić do tego samego wynagrodzenia, jakie aktualnie posiada – odpowiedniego do rodzaju zadań, jakie będą mu przypisane w tej nowej jednostce, do której trafi. Oczywiste jest, że w urzędzie celno-skarbowym będą zatrudnieni pracownicy, funkcjonariusze , którzy będą musieli mieć wyższe kwalifikacje czy trudniejsze zadania i można się spodziewać, że tam będą wyższe wynagrodzenia. Bo Minister deklaruje tutej podniesienie wynagrodzenia do poziomu 3.000 złotych, jako najniższego, natomiast jeżeli do urzędu celno-skarboweg o trafią pracownicy, którzy dzisiaj wywodzą się z kategorii inspektorów kontroli skarbowej czy w ogóle pracowników kontroli skarbowej, a wiadomo jest, że UKS zarabia się jednak więcej, niż w pozostałych pionach, czy też trafią tu funkcjonariusze celni, którzy też zarabiają więcej, niż administracja podatkowa i to istotnie więcej, przy niezmienionych zasadniczo ich warunkach finansowych, to siłą rzeczy tam będą wyższe wynagrodzenia. To wartościowanie, a w istocie określenie pracownikowi nowych warunków, będzie sprowadzało się w istocie do zachowania nie gorszych warunków, a lepszych dla tych pracowników, którzy nie mają 3000 złotych. Być może większych ponad te 3000 złotych, to trudno tu przesądzać. Natomiast będzie się to wiązało z organem, w którym pracownik będzie zatrudniony. I w tej formule to wartościowanie należy rozpatrywać.
Jeszcze co do tego braku możliwości powtórnej analizy tego przydzielenia. Jeżeli chodzi o funkcjonariuszy to przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie tej sprawy związanej z nowymi warunkami pracy („Propozycja pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej stanowi decyzję ustalającą warunki pełnienia służby. W terminie 14 dni od dnia doręczenia propozycji przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.”), wiec tu będzie szansa na rewizję tych warunków. W pozostałych przypadkach pracownikom będzie przysługiwało, nowi pracownicy będą mogli je przyjąć lub nie, ale w takim przypadku w razie nie przyjęcia warunków przez pracowników lub funkcjonariuszy będą przysługiwały takie świadczenia jak w związku z likwidacją urzędu albo zniesieniem jednostki. Także tutaj ten element osłonowy/gwaran cyjny – jest zachowany.
Tomasz Ludwiński – Przewodniczący RKS Prac. Skarb. NSZZ „Solidarność”:
Żartuje Pani Dyrektor?
Honorata Łopianowska – Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej:
Nie. Proszę zobaczyć artykuł 169 ust. 4 („W przypadku, o którym mowa w ust. 1, pracownikom oraz funkcjonariuszo m celnym przysługują świadczenia należne odpowiednio w związku z likwidacją urzędu albo zniesieniem jednostki organizacyjnej w rozumieniu ustawy o Służbie Celnej.”). Pracodawca musi wziąć pod uwagę walory zawodowe pracownika. I proponuję nie kierować się negatywnymi doświadczeniami ostatnich kilku lat, a przyjąć to, co Pan Minister zadeklarował, że należy zacząć od oczekiwań od przyszłej służby, od zadań, jakie ma wykonywać, a to oznacza, że potrzebna jest sprawna służba. Tak? A ta sprawna służba, to ludzie.
Przemysław Krawczyk – Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej:
Myślę, że jeszcze wymaga odpowiedzi to pytanie Przew. Ludwińskiego dotyczące wynagrodzeń inspektorów kontroli skarbowej. Rzeczywiście jest tak, że ten dodatek skarbowy to jest 100% wynagrodzenia i pozbawienie tego dodatku powoduje, że te skutki, o których Przewodniczący powiedział. Natomiast jak chciałem wskazać na pewne dodatkowe kwestie, które powiedziała Pani Dyrektor. Pierwsza jest taka, że ustawa przewiduje dodatek kontrolerski. To jest pierwsza rzecz. Druga rzecz bardzo ważna: większość czy duża część inspektorów to są jednocześnie urzędnicy służby cywilnej (na przykład w UKS Warszawa ta „większość” czy „duża część” to 6,34% ogółu – dop. własny). Ja dobrze pamiętam ze spotkań, że osoby te wskazywały, że status funkcjonariusza może być dla nich niekorzystny, choćby z powodów dodatków służby cywilnej i dodatkowego urlopu, które są lepiej ukształtowane – mówię o tych dniach wolnych – niż w przypadku statusu funkcjonariusza . To jest naprawdę liczna grupa urzędników służby cywilnej, którzy są zatrudnieni w urzędach kontroli skarbowej (w przypadku UKS Warszawa ok. 4,5% pracowników ogółem, to USC - dop. własny) i tu ważna rzecz: utrzymanie czy wprowadzenie do tego urzędu celno-skarboweg o także nie tylko statusu funkcjonariusza , ale także urzędnika służby cywilnej, czyli jakby dwa te stosunki pracy w jednym urzędzie będą funkcjonowały powoduje, że ci inspektorzy będą mogli nadal wykonywać swoje obowiązki właśnie na podstawie statusu służby cywilnej. Z tym wiążą się te pozytywne rzeczy, o których powiedziałem, co do dodatku i co do dodatkowych dni wolnych, ale też ważne konsekwencje związane z przekształcenie m stosunku pracy, dlatego że w tym zakresie ustawodawca zdecydował się zachować tą równowagę systemową i stosowane będą przepisy służby cywilnej dotyczące zmiany pracodawcy. To powoduje, że te osoby otrzymają propozycję, którą jeżeli odrzucą, to spowoduje wygaśnięcie stosunku pracy, ale jest to sytuacja niewątpliwie dużo bardziej korzystniejsza, niż opcja nie przewidująca takiego wariantu, przekształcenia . Więc niewątpliwie są te elementy, dodatek skarbowy będzie (max. 50% - dop. własny), jest dodatek służby cywilnej, ale oczywiście to nie wyjaśnia wszystkich sytuacji i nie daje 100% gwarancji, o której tu tak naprawdę rozmawiamy. To jest kwestia tego, czy chcemy mieć gwarancje, czy zaufamy przedstawicielo m Ministerstwa Finansów, deklarującym, że wynagrodzenia zostaną zachowane na takim poziomie, nie niższym. Przede wszystkim, mówiąc o tych twardych gwarancjach dotyczących administracji skarbowej, urzędów skarbowych i tych deklaracjach, które dotyczą urzędów celno-skarbowyc h, które też wraz z tymi trudniejszymi zadaniami otrzymają też to właściwe uposażenie, które będzie ich właściwie motywowało do wykonywania zadań. Jeszcze pojawiła się taka kwestia dotycząca tej struktury organów. Tu konieczne jest zakończenie prac nad samą ustawą KAS, potem pojawią się sprawy związane z przygotowaniem rozporządzeń wykonawczych i tutaj nie ma projektów i trudno dyskutować, jaka będzie sitaka urzędów czy urzędów celno-skarbowyc h, ale te decyzje musza zapaść dużo szybciej, bo te urzędy będą musiały się szybko zorganizować, bo ten czas, jaki przewiduje ustawodawca to jest czas od 1 stycznia 2017 roku do maja 2017 roku, a więc będzie inaczej, niż w przypadku izb skarbowych, które proces rozpoczną od 1 września i zakończą w czerwcu 2017 roku.
Wiceminister M.Minister Banaś opuszcza posiedzenie ze względu na wcześniej umówione spotkanie.
Karol Zywer- ekspert NSZZ „Solidarność”:
W ramach przepisów czy jest przewidywana formuła, tak jak na spotkaniu z Min. Jasińskim rozmawialiśmy o możliwości opracowania w formie ankiet, czy innej formie tego typu relacji, aby można było w duchu standardów dialogi itd. można było wypracować, poszukać najlepszego rozwiązania nie tylko dla pracodawcy, osiągając te cele, o których Pan Minister wspomniał, ale też dla pracownika, by zwiększyć motywację – bo to jest ta istota.
I drugi element: czy jest przewidywana jakakolwiek formuła (nie znamy architektury) od strony udziału organizacji związkowych, strony społecznej, przy budowaniu propozycji. Mogłoby to prowadzić do budowania propozycji optymalnych dla pracodawcy i pracownika.
Mieczysław Sajler - Wiceprzewodnicz ący Federacji ZZ Pracowników Skarbowych:
W jaki sposób będzie oceniana ta przydatność inspektora kontroli skarbowej do UCS, mam nadzieję, że nie będzie to w oparciu o oceny IKS, które przez poprzednią ekipę było wykorzystywane, aby pozbywać się określonych osób. A ponieważ zostały w kierownictwie osoby, które tak postępowały, ten system może nie zadziałać i będzie się eliminować
Robert Sadowski – Z-ca Przew. ZZ Szczególnego Nadzoru Podatkowego:
Czy wiadomo, ilu funkcjonariuszy docelowo ma znaleźć się w strukturach KAS?
Honorata Łopianowska – Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej:
Tyle, ile jest zadań. Przy założeniu, że optymalnie wykorzysta się funkcjonariuszy wychodzi, że odo 6000 do 8000, bliżej 6000.
Robert Sadowski – Z-ca Przew. ZZ Szczególnego Nadzoru Podatkowego:
Rozumiem, że to wszyscy funkcjonariusze , niezależnie czy ze Służby celnej, czy UKS?
Honorata Łopianowska – Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej:
Tak, ale to zadania determinują status funkcjonariusza , a nie jakaś z góry założona liczba, że tyle ma ich być. To nie jest tak, jak w służbie cywilnej. Co do kwestii uwzględniania ocen inspektorskich, przeczytałam Państwu przepis chyba ze dwa razy, tam nie ma mowy o ocenach inspektorskich, jest mowa o doświadczeniu i przebiegu zatrudnienia, stad wszystkie okoliczności, które się wiążą z oceną pracownika, jego przydatnością, jego też chęciami (bo musi chcieć to robić i niekoniecznie jego CV jest interesujące) – więc nie.
Jeśli chodzi o pytanie dotyczące osób, które oceniały, proszę zwrócić uwagę, że to dyrektor Izby Skarbowej, nie dyrektor UKS, będzie organizatorem tej służby na danym terenie, chociaż będzie musiał uwzględniać opinie dotychczasowego pracodawcy. Co do udziału związków zawodowych przyznaję, że przez chwilę zastanowiłam się nad tym postulatem, ale tak konstrukcja, że to pracodawca proponuje warunki pracy czy służby jest formułą poprawną z punktu widzenia pozycji pracodawcy. Trudno oczekiwać, e to ZZ wyartykułuje za pracownika oczekiwania co do oczekiwań. Przy tak dużej skali trudno nałożyć sztywne ramy w ustawie i te kryteria wpisane (doświadczenie, przebieg pracy zawodowej, miejsce zamieszkania) są w mojej ocenie, przy uwzględnieniu preferencji pracownika są wystarczające. jestem przekonana, że pracownicy są znani przełożonym i mówią, co chcą robić i jakie mają plany zawodowe swoimi przełożonym. Mówią, czym się interesują i gdzie chcą się widzieć w przyszłej służbie, a przyszła służba w moim przekonaniu daje bardzo dużo szans dla pracowników. Tak, jak nigdy. Gdzie pracownik przy nowej strukturze będzie miał możliwość określić się gdzie chce pracować, nawet tam, gdzie do tej pory nie miał możliwości. Więc ja bym tego się nie obawiała.
Co do warunkowości moich wypowiedzi – w tym jednym się zgadzamy. Warunkowo wypowiadam tezy. Wierzę, że Dyrektorzy dobrze wykonają swoją rolę.
Robert Sadowski – Z-ca Przew. ZZ Szczególnego Nadzoru Podatkowego:
Jestem 21 lat funkcjonariusze m, Wykonywałem zadania z różnych zagadnień, czasami w mundurze, czasami bez. Zdecydowanie inaczej ludzie reagują na człowieka w mundurze, niż na człowieka w dżinsach, więc moje spostrzeżenie jest takie, zwiększenie liczby funkcjonariuszy w mundurach przyniesie wymierne efekty dla skarbu państwa. Nawet jak byłem w sądzie, jako oskarżyciel publiczny, to adwokaci zadawali mi mniej pytań, niż jak byłem po cywilnemu.
(…)
Informuję, że prowizja zostanie w KAS i proszę więcej na jej temat nie dyskutować, bo było bardzo ciężko.
Urzędy skarbowe praktycznie prawie się nie zmieniają.
Nie zmienia się nawet ich nazwa pozostają dalej jako us, a nie jak zapowiadano uas.
Nie przewiduje się likwidacji, w pierwszym etapie, małych us i konsolidacji us.
Zadania egzekucyjne przejmujemy ze służby celnej , bo jej nie będzie jak dotychczas tylko jako celno - kontrolna, celno- skarbowa.
Pracownicy Urzędów skarbowych pozostają w służbie cywilnej mogą mieć propozycje przejścia na funkcjonariuszy.
Związki działające w ramach Rady Dialogu Społecznego podpisały porozumienie w treści:
Warszawa, dnia 14 czerwca 2016 r.
Pan
Paweł Szałamacha
Minister Finansów
Stanowisko strony związkowej
w sprawie projektów ustaw dotyczących Krajowej Administracji Skarbowej
Strona związkowa Doraźnego Zespołu Rady Dialogu Społecznego ds. projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej wypracowała na posiedzeniu w dniu 10 czerwca 2016 roku poniższe propozycje zmian do projektów aktów prawnych dotyczących Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
1. Zapisanie w projekcie ustawy wprowadzającej KAS gwarancji zatrudnienia i statusu zatrudnienia wszystkim funkcjonariuszo m i pracownikom podległym Ministrowi Finansów.
2. Zapisanie w projekcie ustawy wprowadzającej KAS gwarancji zachowania całkowitego wynagrodzenia wszystkim funkcjonariuszo m i pracownikom podległym Ministrowi Finansów na poziomie nie niższym od dotychczasowego.
3. Realizacja, poprzez odpowiednie zapisy ustawowe, deklaracji Ministra Finansów o zagwarantowaniu minimalnego wynagrodzenia zasadniczego na poziomie 3 tys. zł.
4. Zapisanie w projekcie ustawy wprowadzającej KAS gwarancji zachowania miejsca i warunków zatrudnienia szczególnie chronionym funkcjonariuszo m i pracownikom podległym Ministrowi Finansów.
W imieniu trzech reprezentatywny ch central związkowych tj. Forum Związków Zawodowych, NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych zwracamy się do Pana Ministra z wnioskiem o uwzględnienie związkowej propozycji w toku dalszych prac legislacyjnych.
Z poważaniem
FZZ NSZZ „Solidarność” OPZZ
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.