Przedmiotowe rozporządzenie odnosi się do:
- członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych oraz niektórych pozostałych członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych
w urzędach skarbowych,
- członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich, którzy biorą udział w próbach technicznych statków na morzu po budowie lub remoncie bądź wykonują w czasie pracy statku zadania statutowe urzędu,
- członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych na stanowiskach inspekcyjno-technicznych w urzędach górniczych.
2. Konsultacje społeczne i uzgodnienia międzyresortowe
W ramach uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia został skierowany
do członków Rady Ministrów oraz Rządowego Centrum Legislacji.
Stosownie do postanowień art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.), projekt rozporządzenia został skierowany
do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje związków zawodowych.
Podczas prac nad kształtem projektu, w części dotyczącej uregulowań odnoszących się do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, miały miejsce szerokie konsultacje wstępne. Rozwiązania proponowane w przedmiotowym projekcie były konsultowane z dyrektorami wszystkich izb skarbowych oraz z właściwymi departamentami w Ministerstwie Finansów. Ponadto, projekt rozporządzenia został przesłany do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje związków zawodowych. Zgłoszone w tym trybie przez organizacje związków zawodowych uwagi w znacznej części nie zostały uwzględnione w projekcie rozporządzenia.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich i urzędach górniczych rozporządzenie nie będzie rodziło dodatkowych skutków dla sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
W odniesieniu do uregulowań dotyczących członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych rozporządzenie nie będzie miało wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego. Jednakże, w związku z wprowadzeniem do projektu rozporządzenia rozwiązań wpływających na zwiększenie skuteczności egzekucji należy zauważyć, że rozporządzenie to będzie miało wpływ na budżet państwa zarówno po stronie dochodów, jak i po stronie wydatków.
Na podstawie analizy sprawozdania Rb-34 z wykonania planów finansowych dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi sfinansowanych dokonano oszacowania kwoty, która została uwzględniona w 2011 roku zarówno po stronie dochodów, jak i po stronie wydatków, tj. kwota 400.000 tys. złotych po stronie dochodów i 395.711 tys. zł po stronie wydatków.
Dochody w tej wysokości w zasadniczej części będą stanowić opłaty egzekucyjne uzyskane z tytułu prowadzonej egzekucji przez komórki egzekucyjne urzędów skarbowych.
Stronę wydatkową w głównej części stanowić będą wynagrodzenia prowizyjne z tytułu wykonanych czynności egzekucyjnych wraz z pochodnymi (234.696 tys. zł – rezerwa) oraz pozostałe wydatki bieżące niezbędne do funkcjonowania komórek egzekucyjnych w urzędach skarbowych (150.415 tys. zł) i wydatki majątkowe (10.600 tys. zł). Kwota 234.696 tys. zł została przyjęta na podstawie wykonania planów finansowych dochodów własnych urzędów skarbowych za lata 2006-2010 i uwzględniona w rezerwie celowej tworzonej w budżecie państwa na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1241 ze zm.). Dane te są wykazane poniżej w pkt 7 – Źródła finansowania.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację na rynku pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki ani na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Źródła finansowania.
W odniesieniu do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach morskich
i urzędach górniczych uprawnienia szczególne sfinansowane zostaną z budżetów urzędów. Natomiast w odniesieniu do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych, źródła finansowania przedmiotowych uprawnień zostały przedstawione poniżej.
Dochody uzyskane z prowadzonej egzekucji w urzędach skarbowych i wydatki poniesione na wynagrodzenia prowizyjne i pochodne od wynagrodzeń pracowników komórek egzekucyjnych w latach 2006-2010 i prognoza na 2011 rok wyniosły:
(w tys. zł)
Dochody uzyskane z egzekucji
|
Wynagrodzenia prowizyjne z pochodnymi |
Udział wynagrodzeń w dochodach (%) |
|
2006 |
301.068 |
135.892 |
45,14 |
2007 |
319.822 |
143.651 |
44,92 |
2008 |
336.832 |
139.424 |
41,39 |
2009 |
352.612 |
144.244 |
40,91 |
2010 |
391.169 |
153.049 |
39,13 |
Prognoza na 2011 |
400.000 |
234.696 (rezerwa)
|
58,68
|
Wynagrodzenia prowizyjne dla pracowników urzędów skarbowych wykonujących zadania z zakresu egzekucji administracyjnej do końca 2010 roku finansowane były w części z budżetu państwa (60%) i w części z dochodów własnych (40%).
Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1241 ze zm.) utworzone przez jednostki budżetowe wydzielone rachunki dochodów własnych mogą funkcjonować zgodnie z dotychczasowymi przepisami, z jednoczesnym regulowaniem zobowiązań i ściąganiem należności, do dnia 31 grudnia 2010 roku. Zadania finansowane dotychczas ze środków gromadzonych na rachunku dochodów własnych (w tym również wynagrodzenia prowizyjne) są finansowane z budżetu państwa.
Jak wynika z art. 94 powołanej wyżej ustawy w przypadku państwowych jednostek budżetowych wykonujących zadania finansowane ze środków gromadzonych na rachunku dochodów własnych, mogą zostać zwiększone wydatki budżetowe proporcjonalnie do przyrostu uzyskiwanych dochodów (ust. 1). W latach 2011 i 2012 tworzy się w budżecie państwa rezerwę celową przeznaczoną na wydatki, o których mowa w ust. 1, w wysokości odpowiadającej planowanemu przyrostowi dochodów (ust. 2).
Z uwagi na to, że koszty związane z prowadzeniem egzekucji administracyjnej finansowane były przede wszystkim z dochodów własnych, Ministerstwo Finansów wykorzystało możliwość prawną przewidzianą w art. 94 ust.2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych poprzez utworzenie rezerwy celowej w budżecie państwa, przeznaczonej na sfinansowanie wydatków prowadzonej przez urzędy skarbowe egzekucji administracyjnej, w tym głównie na wynagrodzenia i pochodne.
Łączne środki przeznaczone na wynagrodzenia prowizyjne wraz z pochodnymi szacuje się na kwotę 234.696 tys. zł, w tym wynagrodzenia wynoszą 200.000 tys. złotych.
Przy szacowaniu kwot potrzebnych na wydatki na wynagrodzenia prowizyjne na 2011 rok wzięto pod uwagę dwie wielkości jakimi są: dochody uzyskane z tytułu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych i wydatki na sfinansowanie wynagrodzeń prowizyjnych. Te dwie wielkości są ze sobą ściśle powiązane i nie można ich rozdzielać. Im większe będą dochody uzyskane z tytułu prowadzonej egzekucji przez pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych, tym większa będzie kwota przeznaczona na wydatki na wynagrodzenia prowizyjne, z uwzględnieniem limitu tego wynagrodzenia przewidzianego w § 5 ust. 1 i ust. 3 projektu rozporządzenia.
Analiza skutków projektowanych rozwiązań została dokonana na podstawie danych z 2009 roku pozyskanych z WHTAX-u, z uwzględnieniem struktury poszczególnych czynności egzekucyjnych, zastosowanych środków oraz częstotliwości ich występowania, stanowiąca podstawę wyliczenia wynagrodzenia prowizyjnego.
Projektowana regulacja w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów wprowadza zmianę wysokości wynagrodzenia prowizyjnego za wykonanie określonych czynności w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. W przypadku jednych czynności egzekucyjnych, w zależności od zastosowanego środka egzekucyjnego (np. w wyniku zastosowania egzekucji z nieruchomości) wysokość wynagrodzenia prowizyjnego została zwiększona, w przypadku innych czynności egzekucyjnych wysokość tego wynagrodzenia została zmniejszona (np. egzekucja z ruchomości) lub utrzymana na tym samym poziomie.
Wprowadzone zmiany nie będą miały zasadniczego wpływu na wysokość kwoty przeznaczonej na sfinansowanie wynagrodzeń prowizyjnych, zmianie może ulec kwota wypłaconych wynagrodzeń prowizyjnych w powiązaniu z zastosowanym środkiem egzekucyjnym. Kwota przeznaczona na wypłatę tych wynagrodzeń stanowi około 140.000 tys. złotych.
Z analizy dokonanej na podstawie danych zebranych z całego kraju wynika, że 24,80% kwot wyegzekwowanych stanowią kwoty wyegzekwowane w wyniku pobrania należności u zobowiązanego w gotówce (PNUZ), 49,67% wyegzekwowane w wyniku zajęcia rachunku bankowego (ZRBA), zajęcia świadczeń ubezpieczeń społecznych (ZSUS), zajęcia innych wierzytelności (ZIWI), zajęcia rachunku bankowego związane z dokumentem (ZWKO), zajęcia wynagrodzenia za pracę (ZWZP) oraz 25,53% wyegzekwowane w wyniku zastosowania innych środków, czynności lub wpłacone w organie egzekucyjnym lub u wierzyciela.
Dla wskaźnika 1,85% (zajęcia rachunku bankowego, zajęcia świadczeń ubezpieczeń społecznych, zajęcia innych wierzytelności, zajęcia rachunku bankowego związane z dokumentem, zajęcia wynagrodzenia za pracę) oraz 6,15% (kwoty wyegzekwowane w wyniku pobrania należności u zobowiązanego w gotówce) procent dokonywanych czynności w ilości ogółu dokonanych czynności w skali kraju przestawia się następująco: kwoty wyegzekwowane w wyniku pobrania należności u zobowiązanego w gotówce – 40,68%, zajęcia rachunku bankowego – 20,15%, zajęcia świadczeń ubezpieczeń społecznych – 2,93%, zajęcia rachunku bankowego związane z dokumentem – 0,007% oraz zajęcia wynagrodzenia za pracę – 8,95%, co stanowi – 82,457% ogółu dokonanych czynności.
W wyniku dokonania wyliczenia prowizji od kwot wyegzekwowanych oraz zabezpieczonych dla wskaźnika 6,15% i 1,85% stwierdzono, że w skali kraju wynagrodzenie prowizyjne dla wskaźnika 6,15% w stosunku do ogólnego wynagrodzenia z RB-34 za 2009 rok wyniosło 54,49%, dla wskaźnika 1,85% – 33,29%, dla pozostałych czynności, środków i wpłat – 12,12%.
Przedmiotowa regulacja wprowadza trzy nowe elementy powodujące generowanie nowych wydatków, a mianowicie:
wynagrodzenie ryczałtowe dla naczelnika urzędu skarbowego – § 6 ust. 1;
wynagrodzenie ryczałtowe dla komornika skarbowego – § 6 ust. 3,
nagrody kwartalne – § 8.
Przyjmując, że wszystkim naczelnikom urzędów skarbowych i komornikom skarbowym przyznanoby wysokość maksymalnego wynagrodzenia ryczałtowego w wysokości dwukrotności najniższego wynagrodzenia zasadniczego, ustalonego przy zastosowaniu najniższego mnożnika w grupie stanowisk wspomagających, określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. nr 211, poz. 1630) kwota potrzebna na wynagrodzenia ryczałtowe wyniosłaby: 24.428.915 złotych.
(1873,84 zł x 0,7 = 1311,69 zł x 2 (dwukrotność) = 2,623,38 x 2 osoby = 5.246,76 x 12 miesięcy = 62.961,12 zł x 388 urzędów skarbowych = 24.428.915 zł)
Jednak przy szacowaniu skutków finansowych nowych regulacji w zakresie wynagrodzeń ryczałtowych dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych należy wziąć pod uwagę stan zatrudnienia w 388 urzędach skarbowych (w tym 368 urzędów skarbowych uprawnionych do wykonywania egzekucji administracyjnej należności pieniężnych oraz 20 urzędów skarbowych właściwych wyłącznie w zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych). 388 urzędów skarbowych podzielono na trzy grupy przyjmując za podstawę podziału liczbę etatów w poszczególnych urzędach skarbowych.
Do pierwszej grupy zaliczono urzędy skarbowe, w których zatrudnienie wynosi do 60 etatów (117 urzędów skarbowych), do drugiej grupy zaliczono urzędy skarbowe, w których zatrudnienie wynosi od 61 do 130 etatów (166 urzędów skarbowych), do trzeciej grupy zaliczono urzędy skarbowe, w których zatrudnienie wynosi powyżej 130 etatów (105 urzędów skarbowych).
Przyjęto, że wynagrodzenie ryczałtowe w maksymalnej wysokości, czyli dwukrotnej wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego mogłoby być wypłacone w około 105 urzędach skarbowych. W urzędach tych występuje największe zatrudnienie wynoszące powyżej 130 etatów, a zatem i kwoty należności pieniężnych ściągnięte z tytułu realizacji zadań z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych są dużo wyższe niż w pozostałych urzędach skarbowych. Kwota potrzebna na wynagrodzenia ryczałtowe w 105 urzędach skarbowych wyniosłaby: 6.610.918 złotych.
(1873,84 zł x 0,7 = 1311,69 zł x 2 (dwukrotność) = 2,623,38 x 2 osoby = 5.246,76 x 12 miesięcy = 62.961,12 zł x 105 urzędów skarbowych = 6.610.918 zł)
W pozostałych dwóch grupach urzędów skarbowych wynagrodzenia ryczałtowe dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych oszacowano przyjmując kwotę niższą od dwukrotności najniższego wynagrodzenia zasadniczego, o którym mowa ww. rozporządzeniu. Kwota potrzebna na wynagrodzenia ryczałtowe w pozostałych urzędach skarbowych wyniosłaby: 7.067.400 złotych.
(1873,84 zł x 0,7 = 1311,69 zł x 1 (jednokrotność) = 1311,69 zł x 2 osoby = 2.623,38 x 12 miesięcy = 31.480,56 zł x 166 urzędów skarbowych = 5.225.773 zł)
(1873,84 zł x 0,35 (połowa wynagrodzenia) = 655,85 zł x 2 osoby = 1.311,70 x 12 miesięcy = 15.740,40 zł x 117 urzędów skarbowych = 1.841.627 zł)
Przy uwzględnieniu powyższego podziału na trzy grupy urzędów skarbowych skutki łączne dla wynagrodzeń ryczałtowych dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych oszacowano na kwotę 13.678 tys. złotych.
Przedmiotowa regulacja przewiduje również nagrody kwartalne dla komornika skarbowego, egzekutora lub innego członka korpusu służby cywilnej, zatrudnionego w urzędzie skarbowym wykonującego czynności na rzecz organu egzekucyjnego oraz pracownika zatrudnionego komórce rachunkowości podatkowej wykonującego czynności na rzecz organu egzekucyjnego w zakresie wystawiania tytułów wykonawczych. Łączna kwota przeznaczona na nagrody kwartalne jest ściśle powiązana z § 8 ust. 3 projektu rozporządzenia. Do jej wyliczenia przyjęto, że będzie ona stanowić około 30% kwoty wypłaconej z tytułu wynagrodzeń prowizyjnych dla egzekutorów i wynagrodzeń ryczałtowych dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych. Kwota ta wynosi około 46.000 tys. złotych.
Zarówno wynagrodzenia ryczałtowe dla naczelników urzędów skarbowych i komorników skarbowych, jak i nagrody kwartalne, o których mowa w § 8 projektu rozporządzenia mają charakter fakultatywny i będą przyznawane w zależności od posiadanych środków na ich wypłatę oraz wielkości dochodów z tytułu pobranych opłat za czynności egzekucyjne.
Na podstawie dokonanych analiz można stwierdzić, że wysokość wynagrodzenia prowizyjnego wynikająca z projektu rozporządzenia, ze względu na rezygnację z jednych wskaźników i wprowadzenie nowych wskaźników, przy strukturze podobnie stosowanych środków egzekucyjnych i czynności, jak i wskaźnika maksymalnego wynagrodzenia dla 2010 roku będzie na porównywalnym poziomie. Jednocześnie w przedstawionych powyżej szacunkach uwzględniono zwiększenie wydatków na wynagrodzenia ryczałtowe dla komorników i naczelników urzędów skarbowych oraz nagrody kwartalne.
8. Podmioty zainteresowane pracami nad projektem rozporządzenia
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm. ), projekt rozporządzenia zostanie opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
9. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Zakres projektowanego rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie wymaga notyfikacji.
Ponadto, projekt rozporządzenia został skierowany do Rady Służby Cywilnej oraz Zespołu Doraźnego do spraw pracowników samorządowych oraz służby cywilnej Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno – Gospodarczych.