Najważniejsze zmiany firmowane przez wspomnianą ustawę to: nowa koncepcja obsługi dużych podatników (w tym utworzenie krajowego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego obsługującego podmioty z całego kraju o największym potencjale gospodarczym), możliwość skorzystania w każdym urzędzie skarbowym z pomocy asystenta dla przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność gospodarczą, powołanie nowego (jednego) organu interpretacyjnego (Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej). Pierwotnie regulacje te miały wejść w życie 1 stycznia 2016 r. Termin przesunięto jednak na 1 lipca 2016 r., a teraz na 1 stycznia 2017 r. Ta ostatnia prolongata wynika z ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o administracji podatkowej (czeka ona na publikację w Dzienniku Ustaw - stan na dzień oddania GP do druku).
Ustawa o administracji podatkowej nie wchodzi w życie z powodu prac koncepcyjnych nad znacznie szerszą reorganizacją struktur podległych Ministrowi Finansów - nad utworzeniem Krajowej Administracji Skarbowej. Reforma ta zakłada konsolidację administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej. Krajowa Administracja Skarbowa będzie składała się z jednolitych jednostek. Ma ona wykonywać wszystkie zadania związane z poborem podatków i ceł: rejestracją podmiotów, obsługą deklaracji oraz innych dokumentów podatkowych i celnych, kontrolą prawidłowości realizacji obowiązków podatkowych, rozliczaniem wpłat, ściąganiem zaległości. Podatnicy nie podlegaliby więc - tak jak obecnie - różnym reżimom kontrolnym. Zasadnicza część regulacji dotyczących Krajowej Administracji Skarbowej ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. Uznano więc za niecelowe wprowadzenie w życie ustawy o administracji podatkowej tylko na kilka miesięcy.