Jakie rozwiązania będą stosowane w związku z prawami nabytymi (np. niewykorzystane urlopy, nadgodziny, itp.).
Honorata Łopianowska:
To ciekawe pytanie. Ustawa stanowi, że urzędnicy służby cywilnej będą mogli w 2017 roku wykorzystać prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego, a funkcjonariusze celni prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego i dodatkowego urlopu zdrowotnego. Urzędnik Sł. Cywilnej, który przyjął propozycję służby w urzędach skarbowo-celnych i spełnia warunku określone w ustawie, nabywa prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w 2017 roku proporcjonalnie do okresu pełnienia służby. Funkcjonariusz, który przyjął warunku pracy w służbie s-c zachowuje prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w 2017 i płatnego urlopu zdrowotnego w 2017 roku. W pozostałym okresie te kwestie określone sa w kodeksie pracy.
Jakie jest uzasadnienie skrócenia terminu na złożenie oświadczeń majątkowych dot. wszystkich pracowników KAS (termin do 31.03, było do 15.05 - wraz z kopią zeznań podatkowych).
Leszek Grzybowski, Zastępca Dyrektora DRA:
Obowiązek składania oświadczeń majątkowych wraz z kopią zeznań dotyczył wyłącznie funkcjonariuszy celnych. W związku z tym, że KAS nie nakłada obowiązku składania kopii zeznań, a ustawa ogólna dot. oświadczeń majątkowych określa termin składania oświadczeń na 31 marca – postanowiono, jak w projekcie.
Dlaczego nie określono ścieżki awansu dla pracowników KAS (w przeciwieństwie do funkcjonariuszy)?
Leszek Grzybowski:
Członkowie korpusu służby cywilnej podlegają rygorom ustawy o służbie cywilnej. Ustawa o służbie cywilnej i przepisy wykonawcze regulują standardy zarządzania zasobami ludzkimi, w szczególności stanowiskami, wynagrodzeniami, wartościowaniem stanowisk. Zmiany tej ustawy nie są obecnie przedmiotem prac prowadzonych w MF. Gospodarzem tego aktu prawnego jest KPRM.
Dlaczego jest brak jasnych i czytelnych zasad przyjęć i weryfikacji pracowników do KAS?
Leszek Grzybowski:
Zgodnie z projektem KAS członkowie korpusu służby cywilnej podlegać będą rygorom i procedurom obowiązującym w służbie cywilnej (nabór konkurencyjny, standardy zarządzania w sł. cywilnej. Zachowanie tych przepisów ma zapewnić zachowanie otwartości i konkurencyjności naboru oraz zatrudnianie osób mających właściwe przymioty (wykształcenie, doświadczenie zawodowe, itp.), co umożliwi najlepszą realizację zadań.
Dlaczego nie jest przewidziany udział związków zawodowych (przedstawicieli pracowników) w procesie przekształceń (na przykład na wniosek pracownika, którego sprawa dotyczy)?
Leszek Grzybowski:
Zasady współpracy pracodawca-związki zawodowe określają przepisy kodeksu pracy, a przepisy KAS stanowią lex specialis w stosunku do KP.
Dlaczego wzrost wynagrodzeń niektórych funkcjonariuszy KAS ma zostać sfinansowany nie środkami zewnętrznymi, ale obniżkami wynagrodzeń inspektorów kontroli skarbowej?
Leszek Grzybowski:
Projekt nie zawiera regulacji zawierających gwarancję utrzymania wynagrodzeń w dotychczasowej wysokości, jednak celem reformy jest jednak nie pogarszanie warunków płacowych pracowników. Przewiduje się, że koszty funkcjonowania jednostek KAS w dłuższym okresie będą niższe, niż koszty funkcjonowania dotychczasowych jednostek organizacyjnych, co pozwoli na przeznaczenie oszczędności na podniesieni wynagrodzeń i uposażeń. Wskazać trzeba na założenia podnoszenia wynagrodzeń i uposażeń, co już ma miejsce aktualnie. Uzasadnieniem jest obecna sytuacja, gdzie 60% zatrudnionych osiąga wynagrodzenia poniżej 3.000 złotych. W porównaniu do rynku pracy, a zwłaszcza kancelarii prawnych zajmujących się daninami publicznymi wynagrodzenia osób podległych MF nie są konkurencyjne
Dlaczego egzamin na inspektora kontroli skarbowej został sprowadzony w KAS do nic nie znaczącego epizodu z życia osób, które - kosztem wyrzeczeń i ciężkiej pracy - zdali ten egzamin?
Leszek Grzybowski:
Zgodnie z art. 159 pkt. 1 ustawy o KAS traci moc ustawa o o kontroli skarbowej. ... (słowa niemożliwe do rozszyfrowania) nie jest jeszcze rozstrzygnięta, trwają prace nad rozwiązaniami.
Honorata Łopianowska:
Może niech mój zastępca odetchnie trochę, W dalszej części są pytania dot. statusu obecnych IKS
Dlaczego uznano, że osoby, które nie były w stanie zdać egzaminu na inspektora kontroli skarbowej (zatrudnione w urzędach kontroli skarbowej) - będą funkcjonariuszami w KAS tylko dlatego, że wykonywały obowiązki w wywiadzie skarbowym i grupach realizacyjnych?
Honorata Łopianowska:
To dotyczy i obecnego stanu, tak? To nie jest czas na zmiany tego statusu, bo jeżeli teraz te osoby wykonywały te zadania, to i po zmianach powinna je wykonywać, To jest dyskusja nad tym, czy w ogóle osoby w wywiadzie skarbowym czy grupach realizacyjnych powinny zdawać egzamin na IKS. Przyjęliśmy konstrukcję, że status funkcjonariusza sprzężony jest z zadaniami, ta zadania są w ustawie o KAS wymienione, i jakby drugim elementem reformy jest to, żeby znacząco nie zmieniać osób, które dziś wykonują swoje zadania. Wykonują, no przyjmijmy, że dobrze, nie dokonując oceny jednostkowej i żeby nie burzyć tak porządku, aby nie wiem osoby, które nie miały do czynienia z wywiadem skarbowym chociaż zdały tak doceniany przez Państwa egzamin na IKS, by podejmowały pracę, której dzisiaj nie wykonywały. Tym bardziej, że w wywiadzie skarbowym no ta praca jest specyficzna, wiąże się z trochę inną, też wiedzą teoretyczną, ale tez innym, innym walorem osobistym. Te dwie kwestie przyświecały, stąd niezależnie czy były w stanie zdać egzamin czy nie były, czy jakie były powody, bo być może te osoby nie miały motywacji, aby zdawać egzamin na IKS, to nie chodzi o to, żeby burzyć tą dzisiejszą konstrukcję tych osób, które dzisiaj te zadania wykonują w ramach wywiadu. Więc siłą rzeczy zdania wywiadu mają wykonywać funkcjonariusze, wiec chodzi o to, żeby ten status maksymalnie nie naruszać.
Ile będą kosztowały przywileje emerytalne dla tych funkcjonariuszy, którzy dotąd tych przywilejów nie mieli?
Honorata Łopianowska:
Dyskusja nad przywilejami emerytalnymi jest dyskusją długą, kłopotliwą, toczy się od marca i nie jest dyskusją zakończoną, a więc nie wiadomo, jaki będzie koszt emerytur dzisiejszy, właśnie tych po wyroku, projektu obywatelskiego i oczekiwań. Różne są szacunki, różne są modele podejścia do tego, natomiast to zależy o d tego, jakie przyjmiemy założenia statusu (jaki rok) .Przyjmując jednak, że liczba funkcjonariuszy celnych uprawnionych do zaopatrzenia emerytalnego w 2016 roku i którzy są typowani do tych zadań wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 4-6 ustawy o służbie celnej wyniesie 960, przy stanie zatrudnienia w tych komórkach 7500, to szacunkowy koszt emerytur w 2017 roku 25 mln z niewielką końcówką, a w kolejnych latach 7 mln zł, ale podkreślam: dzisiaj o kosztach emerytur jest przedwcześnie, bo nie jest przesądzone, jak będzie. Pamiętać trzeba, że zgodnie z KAS tylko funkcjonariusz będzie wykonywał czynności stricte policyjne, także emerytury tym osobom będą się należały, tak?
Czy w KAS dostaną propozycje pracy osoby, które naruszały prawo pracy (przypadki zgłaszane przez związki zawodowe i potwierdzone ostatecznymi wyrokami sądów)?
Honorata Łopianowska:
Czytałam Państwu wcześniej dwa razy, albo więcej niż dwa razy te przepisy, które mówią, jakimi kryteriami ogólnie powiedzianymi, ale uniwersalnymi będzie się kierował kierownik jednostki w zakresie przyjmowania do KAS, a mianowicie wiedzą, doświadczeniami, dotychczasowym przebiegiem służby czy pracy, miejscem zamieszkania. Jeżeli zatem będą to takie wyroki sądów, które związane są z pracą, to myślę, że kierownicy powinni wziąć pod uwagę takie wyroki, jeżeli są to orzeczenia, które dyskwalifikują taką osobę w pracy, w ogóle w sferze publicznej.
Czy w KAS zatrudniane będą osoby, które zostały skazane wyrokami sądów karnych (prawomocnymi/nieprawomocnymi)?
Honorata Łopianowska:
W służbie celno-skarbowej nie będzie mogła być zatrudniana sobą, która popełniła została skazana za czyny popełnione umyślne lub przestępstwo skarbowe, w związku tym wiadomo, dotyczy to także osób, które pełnić będą czynności operacyjno-rozpoznawcze. Z kolei warunki w służbie cywilnej dot. karalności określa ustawa o służbie cywilnej. Należy oczekiwać, że to kierownicy jednostek będą dostrzegać te wyroki i sytuacje.
Kiedy podana zostanie informacja o osobach pełnomocników?
Honorata Łopianowska:
W nowym projekcie jest określone, że pełnomocników będzie tylko dwóch: do Centrum Informatyki KAS i Krajowej Informacji Podatkowej. Innych pełnomocników nie będzie, zajmować się sprawami tworzenia KAS będą Dyrektorzy izb skarbowych z dniem 1 września 2016 roku. Nie widzę jednak możliwości, żeby DIS nie robił tego bez porozumienia z dyrektorem izby celnej czy UKS, choćby po to, żeby uzyskać informacje o pracownikach, o tych kryteriach, które mówią o przeniesieniu, przebiegu pracy, doświadczeniu, zamieszkaniu. Termin: 7 dni od 1 lipca, ale jeszcze może ulec zmianie, bo termin bliski – generalnie 7 dni od wejścia w życie ustawy. Dyrektorzy Biur KIP wskazują, że już są gotowi do przejęcia/przekształcenia w KIP i uważają za realny termin 1 września, na rozpoczęcie działania KIP.
Czy są już założenia jakie grupy pracowników zostaną przesunięte do konkretnych struktur KAS?
Honorata Łopianowska:
Nie ma takich założeń. Nikt nie będzie jednak lekceważył doświadczenia pracowników – to musi być uwzględniane. Kryteria będą uwzględniane. Grupy pracowników będą dedykowane generalnie do pracy jak najbardziej zbliżonej. Nawet, gdy to będzie w innych jednostkach. Dotyczy to też wywiadu skarbowego, trudno, żeby kogoś, kto przepracowała w jakiejś komórce 20 lat przesuwać teraz do innych zadań. Jeżeli inspektorzy są dziś wyspecjalizowani w kontroli, to oczywistym jest, że trafią do urzędów celno-skarbowych.
pytanie z Sali: z takim samym wynagrodzeniem?
Honorata Łopianowska:
MF, Jedno z pytań dotyczyło wynagrodzeń, w innym pakiecie też dodatków, natomiast założenie, ustawa zakłada generalnie nie pogarszanie warunków finansowych. Może one będą inaczej konstrukcyjne sformułowane, ale... Państwo pytacie o te dodatki. Dzisiaj nie jest to jeszcze uregulowane, będą akty wykonawcze, niemniej jednak też nie chodzi o to, żeby obniżać wynagrodzenia. W drugim pakiecie pojawiają się pytania podobne, ale w innej poetyce, na przykład o oszczędności, jakie będą wynikać z obniżania niektórym grupom pracowników wynagrodzeń. Proszę Państwa – po wprowadzeniu KAS budżet zasadniczo nie zmienia się in minus. Powiem więcej, przecież nikt na całą administrację nie obniża budżetu. Minister wyraźnie mówi o podwyżkach i podwyżki te wynikają z określonego aktu na poziomie budżetu, a nie z planów obniżenia wynagrodzeń. To, e one może będą inaczej konstrukcyjnie formułowane, to nie znaczy, że będą niższe. Ja wiem, ę Państwo chcecie te dodatki, IV, III stopień...
Leszek Grzybowski:
Dając wkład w odpowiedź na to pytanie chciałem tylko powiedzieć, czy zwrócić uwagę na jedno: Państwo zauważyli, że intencją tej nowej regulacji jest optymalizacja w zakresie gospodarowania kadrami, w związku z tym wynagrodzenia są elementem tej polityki. To, co Pani Dyrektor podkreśliła i to, co w wypowiedziach Ministra wielokrotnie znalazło miejsce – zasadą jest nie pogarszanie sytuacji finansowej, a polepszanie, począwszy od grup znajdujących się w najgorszej sytuacji. Tu akurat dotyczy to pracowników AP. Natomiast, jeżeli chodzi o perspektywę wzrostu wynagrodzeń, ona jest wyraźna, bo wynika z jednej strony z z optymalizacji wynagradzania i kategorii zawodowych, co pozwoli zaoszczędzić wiele środków wydatkowanych na rzecz powielanych czynności wykonywanych obecnie – chociażby 3 administracje powielane obecnie w 3 służbach. Proszę zwrócić uwagę na jedno – dotychczasowa siatka stanowisk się zmienia, co jest wyrazem tej polityki i polityki wynagradzania. Powstają nowe kategorie stanowisk dla osób szczególnie wysoko kwalifikowanych i myślę, że jeżeli akurat chodzi o IKS i osób egzaminowanych, ponieważ jest to kategoria osób wysoko kwalifikowanych w orzecznictwie i kontroli (oraz innych, ale zasadniczo w orzecznictwie i kontroli), to w orzecznictwie powstaje cała kategoria miejsc wysoko wynagradzanych, co wynika z przepisów, na których można zmaterializować posiadane kwalifikacje uzyskując rzetelne wynagrodzenia – nie niższe, niż uzyskiwane do tej pory. Podkreślam raz jeszcze; intencją Ministra jest nie pogarszanie sytuacji nikogo, na żadnym stanowisku pracy, tylko sukcesywne poprawianie sytuacji począwszy od tych najgorzej uposażonych.
Honorata Łopianowska:
Jeszcze dodam, że intencją Ministra nie jest organizowanie „opcji zero” w takim kształcie, jaki zdaje się wynikać z niektórych pytań.
Czy w związku z „opcją zerową” określone zostały centralnie wskaźniki dla poszczególnych województw lub jednostek organizacyjnych?
Honorata Łopianowska:
To kolejne pytanie tego typu. Z całą pewnością powiem tak: gdyby były takie plany nie umknęłoby to mojej uwadze, mówię to we własnym imieniu. Nigdy nie słyszałam, aby na jakimkolwiek poziomie był z góry założony jakikolwiek wskaźnik redukcji zatrudnienia, bo redukcja zatrudnienia nie jest celem samym w sobie tej ustawy. Żeby to Państwo rozumieli. Zakładamy, że ta redukcja jest jakby pewnym skutkiem ubocznym, tak? Ona wiąże się z tym, aby stworzyć administrację o określonej wizji, to także było wiele razy przez Ministra podkreślane, e jeżeli ta redukcja będzie, to będzie się ona odbywała przede wszystkim przez odejścia na emeryturę osób, które takie uprawnienia posiadają i odmłodzenia kadry – to też jest zdrowy postulat – i redukcji vacatów, które teraz istnieją. Ale to też nie jest taka sztywna reguła, bo jak będzie potrzebny pracownik o określonym profili i bez niego nie damy rady i nikt nie będzie w stanie go zastąpić, to oczywistym jest, że będzie nadal zatrudniony. Więc jakikolwiek automatyzm były tu wyrazem braku jakiegokolwiek rozsądku. Jeszcze raz powtórzę – nie jest celem tej reformy realizowanie „opcji zero” (brzydko i niewłaściwe tu nazwanej), ale stworzenie nowej administracji zdecydowanie lepiej sprofilowanej, jeżeli chodzi o sferę personalną, a nie realizowanie jakiejś redukcji zatrudnienia. Zakładamy, że ta redukcja może w pewnym stopniu wystąpić właśnie przez te dwa wspomniane wcześniej mechanizmy, na pewno nieliczne etaty będą likwidowane, bo jeżeli będzie likwidacja UKS i IC, pewna liczba stanowisk obsługowych (głównego księgowego) – będzie niepotrzebna. Ale to też nie znaczy, że główny księgowy nie znajdzie swojego miejsca zatrudnienia gdzie indziej lub na innym stanowisku. Są to raczej stanowiska wysoko wyspecjalizowane, które też trzeba uszanować i na pewno takie osoby też znajdą swoje miejsce. Te obawy o wskaźniki są zupełnie nieuzasadnione. Nie ma takich założeń. Proszę ZZ o podkreślanie tego w komunikatach, aby te niepokoje uspokajać. Tak? Chciałabym usłyszeć o Państwa takie zapewnienia. Redukcja będzie pochodną innych zjawisk, nie zaś jakichś mierników redukcji, których nie ma. Dotyczy to też pracowników z uprawnieniami emerytalnymi, bo o dalszym zatrudnieniu będą decydowały racje merytoryczne. Myślę, że Minister znacznie dosadniej wygłasza to, niż ja. jeżeli mimo to są niepokoje, to ja już nie wiem, co trzeba zrobić...
Leszek Grzybowski:
Chcę podkreślić, że ilość zadań wzrasta, nie maleje. Problem redukcji kadr merytorycznych nie istnieje. Racjonalizacja i optymalizacja zatrudnienia, bo takich haseł należy używać, bo pod takimi hasłami odbywa się ta reforma, dotyczyć będzie przede wszystkim pionów obsługowych, czyli kadry, dział ogólny. Wiadomo, że to jest pole do oszczędności, z doświadczenia wiem, że wielu rozsądnych pracowników funkcjonujących w obszarze ogólnym zadbało o swoje wykształcenie i przygotowanie zawodowe, więc wielu z nich znajdzie zatrudnienie i miejsce w obszarach merytorycznych. Odsetek ludzi zagrożonych jest zatem minimalny, al z symulacji wynika, że ten obszar wyczerpany będzie głównie z tytułu odejść emerytów czy osób, które nie wywiązywały się do tej pory należycie z wykonywanych zadań, czy też zdradzających cechy niepożądane w KAS.
Czy „opcją zerową” objęci będą także urzędnicy służby cywilnej?
Honorata Łopianowska:
Muszę wymyśleć jakąś formułkę, żeby tego nie nazywać „opcją zerową” bo to nie o to chodzi. O status USC zadbał ustawodawca w ustawie o służbie cywilnej, w związku z tym regulacja rozdziału V tej ustawy będzie miała zastosowanie i z tym nie da się nic zrobić.
Czy do pionu funkcjonariuszy wejdą osoby spoza UKS i IC?
Honorata Łopianowska:
Pion funkcjonariuszy, którzy będą wykonywać zadania z art. 2 ust. 2, będzie pionem wyspecjalizowanym do tych zadań dedykowanych. Nie da się tak odpowiedzieć, czy wejdą osoby spoza UKS czy IC, ale wydaje się, że w pierwszym rzędzie na pewno nie. Ale to wynika z tego założenia, aby jak najmniej ingerować w ten dzisiejszy stan, gdzie ktoś wykonuje dobrze swoją pracę. Bo takie założenie trzeba na wejście przyjąć do każdej z 3 łączonych służb i jakby niewłaściwe byłoby zakładanie, że w wyniku reformy nastąpi przemieszczenie pracowników na te stanowiska, na których nigdy dotychczas określonych czynności nie wykonywali – mówimy o funkcjonariuszach, bo będą wykonywać bardzo specyficzne zadania. Więc zasadą będzie, e będą to pracownicy z IC i UKS, natomiast w pewnej perspektywie do grona funkcjonariuszy wejdą też inne osoby, ale to w miarę dojrzewania służby. Generalnie nie, ale...
Co z pracownikami Izb Skarbowych wykonujących zadania w komórkach rozpatrujących odwołania od decyzji organów I instancji?
Honorata Łopianowska:
Izba Skarbowa, jako izba administracji skarbowej nadal będzie po części organem odwoławczym od decyzji I instancji naczelników1) urzędów skarbowych i powtórzę to, co powtarzam 7 albo i inny raz: te osoby, które dziś wykonują swoje zadania, powinny te zadania wykonywać nadal. Szczególnie, że wykonują je zazwyczaj dobrze. jeżeli orzekają, to orzekać będą też mieli szanse trafić do urzędów celno-skarbowych, bo lektura tej ustawy też pokazuje, że urząd celno–skarbowy nie będzie tylko organem prowadzącym wyspecjalizowane postępowania kontrolne, ale też organem o pewnej pozycji orzeczniczej, skoro będzie wydawał decyzje wymiarowe, które będą rozpatrywane przez ten sam organ, co siłą rzeczy wymaga wzmocnienia merytorycznego tych jednostek. Oczywiście wierząc z całym przekonaniem, że funkcjonariusze i pracownicy, którzy tam trafią będą świetnie wykonywać swoje zadania. Orzecznictwo jest tą specyficzną częścią administracji podatkowej, a więc część pracowników IS może znaleźć swoje miejsce w UCS, jako wsparcie merytoryczne. W interesie organizatorów reformy jest – tu ukłon w stronę przedsiębiorców – aby to orzecznictwo było na jak najwyższym poziomie.
Czy w ramach KAS przewiduje się wynagrodzenie prowizyjne? Jeżeli tak - na jakich zasadach? Jeżeli nie - co w zamian (pracownicy egzekucji mają zazwyczaj niższe wynagrodzenia zasadnicze)?
Honorata Łopianowska:
Kwestia wynagrodzeń prowizyjnych jest regulowana przez rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów i w związku z tym nie stanowi to przedmiotu regulacji KAS.
W jakich jednostkach organizacyjnych KAS będą pracować inspektorzy kontroli skarbowej i pracownicy UKS obecnie wykonujący audyt środków UE, tj. realizujących tzw. „czynności z zakresu audytu, o którym mowa w art. 92 ust. 1 pkt 1 projektu? Jaki będzie ich status (funkcjonariusze, pracownicy)?
Honorata Łopianowska:
Moim zdaniem nie będą to funkcjonariusze, bo katalog zadań dla funkcjonariuszy nie pozwala na takie uznanie.
Przemysław Krawczyk – Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Skarbowej:
Mogę tu uzupełnić, że audyt środków unijnych będzie to komórka w MF, ale też komórki w izbach administracji skarbowej, tak, jak kilka lat to funkcjonowało, a więc ta forma zostanie zachowana. Dodam też, że mamy też do czynienia z kontrolą środków publicznych nie będących środkami UE i one są traktowane jako postępowania kontrolne, nie audyt – w myśl przepisów KAS będą to procedury audytowe, nie kontrola, a wiec będą w izbach administracji. Czyli nie będą to miejsca pracy w urzędach celno-skarbowych, lecz w izbach administracji skarbowej (pracownicy to wykonujący nie będą funkcjonariuszami, zresztą teraz też nie są).
Honorata Łopianowska: Tu oddam głos Dyrektorowi Krawczykowi
Kto będzie pracodawcą pracowników którzy dzisiaj w UKS realizują czynności z zakresu audytu środków tutaj chodzi o art. 92 ust. 1 pkt ?
To będą ci pracownicy którzy będą ulokowani czy formalnie zatrudnieni w komórkach obsługujących ministra i co do których już powiedziałam że raczej nie należy się spodziewać że będą to funkcjonariusze.
Dyrektor Krawczyk:
Przed przerwą już wyjaśniliśmy statusowo tych pracowników i myślę że to pytanie nie wymaga dalszego doprecyzowania tak że jeszcze raz powtórzę tylko tak krótko pracownicy i inspektorzy którzy wykonują audyt środków unijnych generalnie będą zatrudnieni w Ministerstwie Finansów ale także oddelegowani w izbach administracji skarbowej. Pracownicy i inspektorzy wykonujący audyt środków publicznych nie będących środkami unijnymi będą zatrudnieni w izbach administracji skarbowej, miejscem ich wykonywania pracy będzie izba administracji skarbowej, a nie urząd celno-skarbowy.
Czy inspektor kontroli skarbowej obecnie pracujący w UKS i realizujący czynności „z zakresu certyfikacji i wydawania deklaracji zamknięcia pomocy finansowej ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, o których mowa w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej” utraci (zachowa) uprawnienia dotyczące nabytej praktyki w zakresie audytu wewnętrznego, w związku z proponowaną w przepisach ustawy wprowadzającej (art. 119 pkt 5) zmianą brzmienia art. 286 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych?
Honorata Łopianowska:
Odpowiedź jest taka: Tak zostanie zachowana czy uznana praktyka inspektorów kontroli skarbowej którzy obecnie są zatrudnieni w UKS-ach i realizują czynności z zakresu certyfikacji te uprawnienia z zakresu certyfikacji czy audytu wewnętrznego zostaną im jakby zachowane.
Czy planuje się zorganizowanie dla pracowników z UKS, w tym inspektorów kontroli skarbowej realizujących obecnie audyty UE (zadania określone w art. 92 ust. 1 pkt 1 projektu ustawy) w jednostkach organizacyjnych KAS w pobliżu miejsca zamieszkania pracowników. Jeżeli tak, to w jakich (UAS, IAS, UCS, Oddział UCS)?
Honorata Łopianowska:
Odpowiedź jest taka: Tak jak czytałam Państwu ostatnio te przepisy, każdorazowo o warunkach pracy oferowanych każdemu pracownikowi, funkcjonariuszowi, każdemu pracownikowi jednostek poddawanych reorganizacji te nowe warunki zawsze będą zaproponowane z uwzględnieniem miejsca zamieszkania.
Kolejne pytanie dotyczy szczególnego nadzoru nad postępowaniem. W ocenie Pracodawców RP w Dziale V ustawy powinny znaleźć się regulacje, które umożliwiłyby Ministrowi Finansów objęcie szczególnym nadzorem postępowań toczących się w stosunku do przedsiębiorców, których działalność jest istotna z punktu widzenia skutków społecznych i gospodarczych. Ma to na celu uchronienie takich przedsiębiorców przed ewentualnymi negatywnymi skutkami działania organów administracji skarbowej w przypadku nieprawidłowo przeprowadzonego postępowania. Jest to istotne ze względu na to, że niektóre podmioty odgrywają kluczową rolę zarówno dla ogółu gospodarki, jak i dla społeczności lokalnych. W związku z tym w interesie państwa powinno być, aby takie podmioty nie ponosiły ciężaru ewentualnych nieprawidłowych działań administracji, których wykluczyć obecnie się nie da.
Odpowiedź:
Taki postulat objęcia szczególnym nadzorem przez Ministra Finansów postępowań kontrolnych do tych przedsiębiorców których działalność jest istotna, nie wiadomo dzisiaj jakich ewentualnych kryteriów tutaj dzisiaj użyć, wymagało by ustalenia odpowiednich kryteriów do ustalenia tych przedsiębiorców, których działalność jest istotna. Nie wiadomo dzisiaj jak ewentualne kryteria tej istotności postawić, tak więc określenia tych kryteriów należałoby poszukać w innych przepisach. Mnie pierwsze z brzegu przychodzą do głowy przepisy o zamówieniach publicznych gdzie lista mówi o szczególnym znaczeniu i obronności ale wydaje mi się że tak postawiony postulat budzi wątpliwości dotyczące, że jest niezgodny z przepisami prawa dotyczącymi równości wobec prawa i równego traktowania przez władze publiczne wszystkich podmiotów wynikającą z art. 32 ust 1 Konstytucji. W związku z tym nawet jeśli by uwzględniać wagę czy rolę takich podmiotów to tak postawiony postulat byłby ryzykowny. I tu myślę że należy założyć odpowiedzialne działania organów które wykonują określone zadania.
Pytanie dotyczy Krajowej Szkoły Skarbowości. Projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej przewiduje utworzenie Krajowej Szkoły Skarbowości. Zgodnie z art. 41 ust. 1 projektu jej zadaniem jest kształcenie i doskonalenie zawodowe kadr KAS oraz kadr innych jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych lub przez niego nadzorowanych, w tym urzędu obsługującego tego ministra. W celu należytej realizacji zadań wymienionych w art. 41 ust. 1 i ust. 2 projektu ustawy, oprócz wiedzy z zakresu prawa podatkowego, urzędnicy powinni nabywać m. in. wiedzę z obszaru ekonomii i zarządzania. Okazuje się bowiem, że pracownicy organów administracji skarbowej nie zawsze dysponują odpowiednią wiedzą z tych dziedzin i zdarza się, że nowoczesne modele biznesowe stosowane w przedsiębiorstwach są interpretowane niewłaściwie. Konsekwencją tego bywa wydawanie decyzji, które rodzą negatywne skutki dla podatników, pomimo działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Specjalistyczną wiedzę na temat prowadzenia przedsiębiorstwa powinni w ramach kształcenia w Krajowej Szkoły Skarbowości przekazywać również przedstawiciele biznesu, którzy będąc praktykami mogliby podzielić się informacjami istotnymi dla prawidłowego działania administracji skarbowej. W związku z tym zasadne jest rozszerzenie art. 41 ust. 3 projektu i wyrażenie wprost w ustawie słuszności współpracy Krajowej Szkoły Skarbowości z organizacjami zrzeszającymi pracodawców, których działalność stanowi przecież jeden z najważniejszych elementów polskiej gospodarki. Z tego względu zaproponowana współpraca powinna wpłynąć korzystnie na przedsiębiorczość, gospodarkę czy rynek pracy.
Odpowiedź:
Oczywiście że trzeba wszystkich urzędników i całą sferę publiczną edukować nie tylko z tego rodzaju zakresu, tego co jest przedmiotem pracy, najczęściej jest to prawo lub administracja. Oczywiście że nowoczesne modele zarządzania są niezbędne tak samo ekonomia i można powiedzieć że nawet programy studiów prawniczych pozostawiają tutaj pewien niedosyt ale uważamy że Krajowa Szkoła w takim kształcie jaki jest modelowo zakładany będzie mogła współpracować z krajowymi i zagranicznymi organizacjami z instytucjami, szkołami, placówkami naukowo- badawczymi zresztą trudno żeby było inaczej bo przecież fundamentem tej szkoły nie będą urzędnicy czyli ci których ta szkoła ma kształcić a raczej środowiska naukowe czyli sztab profesjonalny i jest założenie żeby Krajowa Szkoła takie cele realizowała, tak że współpraca z organizacjami nie jest wykluczona wręcz pożądana i ktokolwiek tym kierownikiem szkoły będzie zresztą w odpowiedniej randze naukowej, można zakładać że na pewno będzie widział potrzebę takiej aktywnej współpracy nie tylko z tymi których ma edukować ale również z instytucjami które dysponują określoną wiedzą i zresztą takie modele są też przyjęte w innych szkołach, gdzie jest ścisła współpraca z różnymi środowiskami, zresztą taki chyba zamysł przyświecał Panu Ministrowi jeżeli chodzi o zamysł utworzenia Krajowej Szkoły Administracji Skarbowej.
Rozszerzony zakres urzędowego sprawdzenia. W celu efektywnej walki z szarą strefą należy rozszerzyć zakres urzędowego sprawdzenia. Jak wynika z art. 104 projektu ustawy o KAS urzędowe sprawdzenie polega na wykonaniu czynność w celu ustalenia czy w miejscu prowadzenia działalności podlegającej kontroli są zapewnione warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli. Niemniej jednak, w odniesieniu do branż szczególnie narażonych na działalność przestępczą (paliwa, stal, itp.) mającą na celu popełnianie przestępstw gospodarczych, urzędowe sprawdzenie nie powinno ograniczać się do zweryfikowania, czy podmiot rejestrujący swoją działalność posiada warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli. Urzędowe sprawdzenie powinno zostać rozszerzone o możliwość sprawdzenia, czy dany podmiot posiada warunki (lokalowe, finansowe, techniczne, itp.) do prowadzenia rzeczywistej działalności, którą deklaruje się wykonywać. Ma to na celu ograniczenie rejestrowania podmiotów gospodarczych, których celem jest prowadzenie nielegalnej działalności.
Odpowiedź:
Faktycznie postulaty godne przynajmniej do pochylenia się co do swojego celu na końcu. Natomiast projekt ustawy o KAS nie zmienia w tej chwili urzędowego sprawdzenia jego zakresu bowiem ono jest wydawane na potrzeby wydawania pozwoleń których warunki uzyskania są określone w przepisach odrębnych, nie da się na cele samej rejestracji podmiotu natomiast w prototypie jest już uregulowane na gruncie między innymi Ordynacji tej ostatniej noweli gdzie się zmienia określony przepis i przepis odnośnie organów podatkowych pierwszej instancji, zweryfikowanie w drodze czynności sprawdzających danych przedstawionych przez podatników którzy dokonują rejestracji podatkowej i tu mówię o tej nowelizacji z 10 września 2015 roku
Uwaga 39 która dotyczy Rozszerzonego zakresu współdziałania organów państwa.
Zgodnie z art. 46 ust. 1 projektu ustawy organy administracji rządowej i samorządowej, państwowe osoby prawne oraz państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne są obowiązane współdziałać, nieodpłatnie udostępniać informacje w sprawach indywidualnych oraz udzielać pomocy, w tym technicznej, organom KAS przy wykonywaniu ich zadań. Zdaniem Pracodawców RP, w przywołanym przepisie, w celu należytej realizacji zadań KAS, należy dodatkowo wprost wymienić organy władzy publicznej takie jak m. in. Prokuratura, Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Inspekcja Ruchu Drogowego, Straż Graniczna. Brak skoordynowanych działań między organami państwa uwidacznia się w szczególności w trakcie doraźnych i nagłych działań, kiedy jeden organ prowadzący określonego rodzaju czynności nie posiada uprawnień do zbadania innych okoliczności sprawy. W chwili obecnej brak współpracy między organami znacząco utrudnia i wydłuża realizowanie zadań administracji. W związku z tym właściwe organy winny posiadać ustawowe umocowanie do nawiązania sprawnej współpracy celem szybkiego i efektywnego działania.
Odpowiedź:
Jeżeli chodzi o art. 46 ust. 1 projektu ustawy jest to przepis który enumeratywnie wymienia określone organy było by to może ryzykowne co do uzyskiwania informacji od podmiotów nie wymienionych w takiej normie Od siebie powiem tyle, jeśli nawet ta współpraca pomiędzy organami niekiedy nawet bywa mało efektywna to takie porozumienia są podejmowane i może w ostatnim czasie chyba bardziej aktywnie niż kiedyś.
Uwaga ostatnia z tego pakietu 40 która dotyczy zabezpieczenia przedsiębiorców działających w tzw. branżach wrażliwych.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa obrotu handlowego postuluje się rozszerzenie Działu V projektu ustawy i zawarcie w nim instrumentów prawnych, których zastosowanie pozwoli najważniejszym z punktu widzenia gospodarki przedsiębiorcom działającym w tzw. branżach wrażliwych, tj. takich, które są szczególnie narażone na działanie zorganizowanych grup przestępczych (m.in. paliwa, olej rzepakowy, stal, złom), na natychmiastowe stwierdzenie wiarygodności swojego potencjalnego kontrahenta. Wynika to zarówno z dynamiki życia gospodarczego oraz z faktu, iż w obecnym stanie prawnym podatnik ma ograniczone możliwości zweryfikowania swojego potencjalnego kontrahenta. Ponadto okazuje się, że nawet przeprowadzenie procesu weryfikacji, przy wykorzystaniu instrumentów udostępnionych przez Ustawodawcę, nie jest dla organów administracji skarbowej wystarczającym potwierdzeniem, że przedsiębiorca dochował należytej staranności. To z kolei może stanowić podstawę do zakwestionowania prawa podatnika do zwrotu podatku VAT. W konsekwencji przedsiębiorcy, którzy zostali nieświadomie uwikłani w proceder wyłudzenia podatku VAT ponoszą negatywne skutki działalności zorganizowanych grup przestępczych. Organizatorzy przestępstwa pozostają zaś bezkarni. Dlatego też w uzasadnionych przypadkach podatnicy prowadzący działalność gospodarczą powinni mieć możliwość zwrócenia się do określonej jednostki o podjęcie właściwych czynności, które potwierdzą wiarygodność kontrahenta, a przede wszystkim zapewnią ochronę przedsiębiorcy działającemu w dobrej wierze.
Odpowiedź:
Na tym etapie tak postawiony postulat nie może być uwzględniony dlatego że w ustawie szczegółowo uregulowano kontrolę celno-skarbową audyt i urzędowe sprawdzenie, szczególne uprawnienia organów KAS-u natomiast Ministerstwo Finansów pracuje nad kompleksowymi zmianami nie tylko instytucjonalnymi ale też w zakresie prawa podatkowego które będą zmierzały do uszczelnienia systemu podatkowego i należy liczyć, że to pewien rezultat przyniesie. Między innymi jeżeli chodzi o takie rozwiązania to tutaj w grę wchodzi kontrola rynku paliw, lepsze monitorowanie przepływu towarów czy też zwiększenie obowiązków informacyjnych dotyczące podatku od towarów i usług. Czyli dostrzegając słabości dzisiejszego systemu próbuje się temu przeciwdziałać. Głos co do dostrzeżenia samego dostrzeżenia problemu jest oczywiście zauważalny.
Jak zostaną potraktowanie osoby którym brakuje mniej niż cztery lata do emerytury?
Leszek Grzybowski:
O tym mówiliśmy już wcześniej, że celem reformy jest zbudowanie KAS opartej na silnej merytorycznej kadrze która zapewni należyte wykorzystanie zdobytego doświadczenia i uzyskanych kwalifikacji związanych z wykształceniem służy temu głębokie przeświadczenie że dotychczasowi funkcjonariusze i pracownicy znajdą zatrudnienie w nowej strukturze KAS. Jak już mówiłem o tym wcześniej za wyjątkiem tych którzy przejdą na emeryturę, oczywiście przewidujemy jako mechanizm zmniejszający zatrudnienie przede wszystkim naturalny ruch czyli naturalne odejścia związane z osiągnięciem wieku emerytalnego. Co powoduje że optymalizacja kadry w tym zakresie oczywiście połączona z zaproponowaniem odpowiednich miejsc pracy przebiegnie w sposób naturalny. Oczywiście ta ochrona pracowników w wieku przedemerytalnym zagwarantowana w kodeksie pracy w przypadku tego systemu jest naturalna. W przypadku funkcjonariuszy ustawa o KAS już nie przewiduje takiej ochrony. Zatem na tej bazie przebiegnie ocena sytuacji dotycząca tych którym brakuje czterech lat. Czyli pracownicy których dotyczą stosunki w charakterze administracyjnym zgodnie ze swoimi pragmatykami, natomiast pracownicy których dotyczą przepisy prawa pracy zgodnie z kodeksem pracy.
Gdzie w strukturze KAS mieliby funkcjonować inspektorzy kontroli skarbowej? Nie ma informacji gdzie trafią inspektorzy i pracownicy UKS-ów i na jakich warunkach.
Leszek Grzybowski:
Krajowa Administracja Skarbowa oparta będzie na dotychczasowych zasobach kadrowych co cały czas podkreślamy. Zakłada się że wykorzystani zostaną zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, doświadczeniem zawodowym, są ceną rękojmi należytego wykonania obowiązków z uwzględnieniem takich czynników jak miejsce zamieszkania. W strukturze KAS wszyscy pracownicy znajdą miejsce i dotyczy to w takim samym stopniu inspektorów kontroli skarbowej. Oczywiście analizując dla potrzeb polityki zatrudnienia kwestie związane z zatrudnieniem inspektorów kontroli skarbowej wiadomo że ci którzy znajdą miejsce w działaniach związanych z kontrolą znajdą tam miejsce, ci którzy będą mogli w pozostałym zakresie, jak już mówiłem przewidujemy dla pracowników spełniających wysokie wymagania w zakresie wykształcenia przewidujemy również miejsca które wiążą się z wysokim uprzywilejowanym wynagrodzeniem proporcjonalnym do odpowiedzialności i obowiązków na tych stanowiskach. Myślę, że musimy odejść od tych rozwiązań, gwarancji partykularnych gdzie bardzo wąskiej grupie zawodowej na poziomie ustawy przyznamy jakieś gwarancje bo to uniemożliwiałoby regulacje kategoriami jaką jest regulacja w ramach reformy KAS.
Kolejne pytanie - chodzi o wysokość dodatków w związku z tym czy mamy rozumieć, że wynagrodzenia będą obniżane?
Leszek Grzybowski:
Oczywiście nie, zasadą jest nieobniżanie wynagrodzeń. Ministerstwo przyjęło takie zasady otóż w pierwszym rzędzie mają być uregulowane wynagrodzenia osób w ramach KAS czyli w tych trzech kategoriach pracowników o których mówimy. Oprócz najniżej zarabiających bo wiemy że są osoby które zarabiają skandalicznie mało, tracić nie ma nikt na stanowiskach merytorycznych bo to jest istota zatrudnienia w tych organach. Przewidywana jest polityka systematycznej racjonalizacji i podnoszenia wynagrodzeń aczkolwiek racjonalizacja polega na tym iż wiązać się to będzie z wykonywanymi zadaniami czyli wysoki poziom komplikacji wykonywanych zadań równać się będzie z wysokim wynagrodzeniem a nie tylko z formalnym przypisaniem do określonych kategorii pracowniczych.
Czy mając możliwość zastanowienia się w terminie czternastu dni od propozycji w ramach złożonego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do pracowników cywilnych nie ma to zastosowania?
Leszek Grzybowski:
Propozycja pełnienia służby w służbie celno-skarbowej stanowi decyzję ustalającą warunki pełnienia służby, w terminie czternastu dni od dnia doręczenia propozycji przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Stosunek służbowy funkcjonariuszy ma charakter administracyjno-prawny i stąd wzmocnienie stabilności zatrudnienia co wyraża się określeniem okoliczności których istnienie stwarza możliwość prawną albo obowiązek zwolnienia funkcjonariusza ze służby co wielokrotnie było już w naszych wypowiedziach podkreślane więc myślę że takim stwierdzeniem możemy zakończyć odpowiedź na to pytanie.
Jeżeli ktoś dał obietnicę że nie będzie redukcji i zwolnień to niech to znajdzie odzwierciedlenie w ustawie, niech usunięty będzie zapis nieotrzymania propozycji, stosunki pracy wygasają – w celu gwarancji pracy.
Leszek Grzybowski:
Otóż racjonalizacja zatrudnienia wiąże się z tym iż pewna kategoria miejsc pracy które powstaną musi ulec zapełnieniu. Oczywiście w lapidarny sposób nie będzie się pokrywać co już mówiłem wcześniej wskazując na kategorie osób które obecnie znajdują zatrudnienie a które to w szczególności nie będą w przyszłości w taki wymiernym zakresie potrzebne. W związku z czym nieracjonalne było by z punktu widzenia gospodarowania środkami na wynagrodzenia utrzymywanie takiej zasady absolutności czyli absolutnie każdy znajdzie zatrudnienie. Poza tym nie każdy posiada kwalifikacje albo zadeklaruje chęć zdobycia kwalifikacji w tym kierunku.
Wiceminister Marian Banaś:
Proszę Państwa ja bym doprecyzował, otóż żeby nie mieć później kłopotów z sytuacjami kiedy niektórzy pracownicy osiągną wiek emerytalny, bo dzisiaj jak Państwo wiecie nie ma możliwości prawnej rozwiązania stosunku z osobą która osiągnęła wiek emerytalny. Więc my z tą świadomością wprowadzamy właśnie ten przepis żeby pozostawić jeszcze ewentualnie do dyspozycji, oczywiście to nie jest takie jakieś absolutne że nie każdy kto skończy wiek emerytalny musi ten stosunek rozwiązać bo ci którzy są niewątpliwi najbardziej merytoryczni będziemy chcieli aby jeszcze jakiś czas pracowali. Ale niewątpliwie będą takie sytuacji kiedy z niektórymi trzeba będzie się pożegnać. Nie mieli byśmy instrumentu takiego skutecznego do podziękowania niektórym ludziom właśnie za dotychczasową pracę, więc to jest tego typu sytuacja i właśnie dlatego ten przepis się tutaj znalazł.
Kolejne pytanie dotyczy zasad i kryteriów na podstawie których będzie oceniana przydatność pracowników w okresie próbnym do czerwca 2017 roku?
Leszek Grzybowski:
Odpowiadając na to również musimy się odnieść do argumentów które już padły. Krajowa Administracja Skarbowa będzie oparta na dotychczas posiadanych zasobach kadrowych, zakłada się że doświadczeni i merytorycznie przygotowani funkcjonariusze i pracownicy znajdą zatrudnienie w nowej strukturze KAS. Wyjątkiem będą osoby które będą chciały lub przysługuje im możliwość przejścia na emerytury. W praktyce sprowadza się to do tego że powierzenie zadań poszczególnym osobom zatrudnionym obecnie w urzędach kontroli skarbowej, służbie celnej oraz administracji podatkowej, że zatrudnieni zostaną tam ponownie tym bardziej że lista zadań nie ulega zmniejszeniu, wręcz przeciwnie postrzegamy iż tych zadań będzie coraz więcej. Przy uwzględnieniu tych wszystkich okoliczności o których tu już wielokrotnie omówiliśmy więc myślę że nie ma sensu do nich wracać.
Kolejne pytanie dotyczy artykułu 160, kierownik jednostki zapewnia sporządzenie sprawozdania finansowego w tym bilansu nie później niż w terminie trzech miesięcy po dniu bilansowym czyli za rok 2016 należy sporządzić sprawozdanie do dnia 31 marca 2017 roku. Od pierwszego stycznia nie funkcjonują jednostki inspekcji celnej i urzędy kontroli skarbowej, nie ma ustalonych kierowników jednostek ani głównych księgowych – kto podpisze sprawozdania roczne finansowe i budżetowe, brak w ustawie możliwości formalno-prawnych podpisania sprawozdań.
Leszek Grzybowski:
Przepis art. 160 ust 4 ustawy wprowadzającej ustawę o KAS stanowi, że izba administracji skarbowej w związku z połączeniem z izbą celną i urzędami kontroli skarbowej wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki łączonych jednostek bez względu na stosunek formalno-prawny z którego te obowiązki wynikają. Przepis ten zakłada zatem sukcesję uniwersalną praw i obowiązków w tym również w zakresie rachunkowości, sprawozdawczości. Oznacza że następcą prawnym w tym zakresie będzie dyrektor Izby Administracji Skarbowej a zatem kierownik tej jednostki jest należycie legitymowany prawnie aby problem ten rozwiązać.
W ustawie wprowadzającej brak jest zapisów co ze stanowiskami – osobami które od pierwszego stycznia nie funkcjonują tj. dyrektor izby celnej jego zastępca, główny księgowy, naczelnicy urzędów i ich zastępcy, naczelnicy wydziałów bark jest zapisów w jaki sposób są odwoływani i na podstawie jakich przepisów, bo od tego uzależnione jest też ich uposażenie.
Leszek Grzybowski:
Zgodnie z art. 160 ust. 1 projektu ustawy przepisy wprowadzające znosi się dyrektorów izb skarbowych, izb celnych, urzędów kontroli skarbowej oraz naczelników urzędów celnych, osoby zajmujące te stanowiska przestaną je pełnić na mocy prawa w myśl projektowanego przepisu art. 165 ust. 3 osoby zatrudnione w jednostkach łączonych albo znoszonych oraz funkcjonariusze celni pełniący służbę w tych jednostkach stają się z dniem wejścia ustawy czyli z dniem 1 stycznia 2017 roku nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2017 roku stają się odpowiednio pracownikami zatrudnionymi w jednostkach KAS albo funkcjonariuszami służby celno-skarbowej pełniącymi służbę w jednostkach KAS i zachowują oni w ten sposób ciągłość pracy i stosunku służby. W sprawach wynikających ze stosunku pracy czy stosunku służbowego zachowuje się przepisy dotychczasowe. Odnośnie składania propozycji zatrudnienia i ewentualnie dalszej służby w KAS po dniu 30 czerwca, dyrektorzy jednostek organizacyjnych KAS w terminie od dnia 1 stycznia do 31 maja 2017 roku złożą pracownikom oraz funkcjonariuszom celnym pisemną propozycję określającą nowe warunki zatrudnienia oraz pełnienia służby co oczywiście będzie uwzględniało okoliczności czyli kwalifikacje, przebieg dotychczasowej pracy czy służby a także miejsce zamieszkania. Minister Finansów w terminie między 1 a 31 stycznia 2017, dyrektor generalny ministerstwa finansów w porozumieniu z szefem KAS złoży pracownikom oraz funkcjonariuszom celnym wykonującym zadania KAS odpowiednio zatrudnionym albo pełniącym służbę w Ministerstwie Finansów pisemną propozycję określającą nowe warunki zatrudnienia która uwzględni te same okoliczności o których mowa wyżej. Również w terminie pomiędzy 1 stycznia a 31 maja 2017 szef KAS złoży funkcjonariuszom celnym pełniącym służbę w Ministerstwie Finansów w porozumieniu z dyrektorem generalnym Ministerstwa Finansów pisemną propozycję pełnienia służby określającą nowe warunki pełnienia służby która również uwzględni te same okoliczności. Nowe propozycje są jedynie wyrazem zmiany okoliczności pracy. Z tego wynika że funkcjonariusze w Ministerstwie Finansów mogą otrzymać propozycję pracy lub propozycję służby tak samo jak funkcjonariusze w izbie celnej.
Odnośnie artykułu 169 ust 1 ustawy wprowadzającej, zgodnie z tym artykułem stosunki pracy albo stosunki pracy osób odpowiednio zatrudnionych albo pełniących służbę w izbach administracji skarbowej w jednostkach znoszonych albo łączonych wygasają z dniem 30 czerwca 2017 roku jeżeli w terminie do 31 maja 2017 roku osoby te nie otrzymają pisemnych propozycji określających nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby albo też nie przyjmą propozycji zatrudnienia albo pełnienia służby. Podkreślić tu należy że na mocy art. 165 pracownicy lub funkcjonariusze są zatrudnieni albo pełnią służbę w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2017 roku.
Dziękuję bardzo w tym zakresie wyczerpałem swoje odpowiedzi.