Rozdział 1
Organizacja jednostki organizacyjnej administracji podatkowej
§ 1. 1. W sprawach organizacyjno-finansowych, w tym z zakresu prawa pracy, izba skarbowa wraz z podległymi urzędami skarbowymi, stanowi jednostkę organizacyjną administracji podatkowej, której kierownikiem jest dyrektor izby skarbowej.
2. Jednostka organizacyjna, o której mowa w ust. 1 prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla państwowych jednostek budżetowych w przepisach o finansach publicznych.
§ 2. 1. Jednostka organizacyjna, o której mowa w § 1 ust. 1 jest pracodawcą pracowników świadczących pracę w izbie skarbowej oraz w podległych urzędach skarbowych.
2. Zadania dyrektora generalnego urzędu, przewidziane w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 z późn. zm.), w stosunku do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1 wykonuje dyrektor izby skarbowej.
3. Dyrektor izby skarbowej jest kierownikiem urzędu w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 269), podejmującym czynności z zakresu zatrudnienia wobec osób nie będących członkami korpusu służby cywilnej, zatrudnionymi w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1.
4. Dyrektor izby skarbowej realizując zadanie zarządzania ryzykiem zewnętrznym, w tym identyfikowania obszarów zagrożeń mogących mieć wpływ na prawidłowość wypełniania obowiązków podatkowych, o którym mowa w art. 5 ust. 7 pkt 1a ustawy o urzędach i izbach skarbowych, może wykorzystywać dane, którymi dysponują naczelnicy urzędów skarbowych.
5. Dyrektor izby skarbowej może upoważnić naczelników urzędów skarbowych do podpisywania następujących pism i zaświadczeń z zakresu spraw pracowniczych osób świadczących pracę w komórkach organizacyjnych urzędu skarbowego:
-
zakresów obowiązków i kompetencji;
-
ocen okresowych, pierwszych ocen w służbie cywilnej opisów stanowisk pracy, ustalanie IPRZ;
-
zaświadczeń potwierdzających zatrudnienie;
-
propozycji podziału i przyznawania nagród w ramach środków przyznanych przez izbę skarbową;
-
wniosków o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego,
-
ewidencji i rozliczania czasu pracy;
-
planów urlopowych oraz udzielania urlopów wypoczynkowych.
Rozdział 2
Organizacja urzędów skarbowych
§ 3. 1. Urzędy skarbowe są jednostkami administracji podatkowej, przy pomocy którychnaczelnicy urzędów skarbowych wykonują zadania określone w art. 5 ust. 6 ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz w innych przepisach odrębnych.2. Do zakresu działania urzędów skarbowych należą ponadto ich zadania własne określone w art. 5 ust. 6a ustawy o urzędach i izbach skarbowych.
3. W zakresie gromadzenia dochodów budżetu państwa, naczelnik urzędu skarbowego dysponuje środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych urzędu skarbowego, przy pomocy którego wykonuje swoje zadania.
4. W urzędach skarbowych funkcjonują stałe punkty obsługi podatników w miejscowościach będących siedzibami władz powiatu a niebędącymi siedzibami urzędu skarbowego. Wykaz siedzib stałych punktów obsługi podatników urzędów skarbowych stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 4. 1. Naczelnik urzędu skarbowego wykonuje swoje zadania oraz zadania urzędu skarbowego przy pomocy zastępcy (zastępców) naczelnika urzędu skarbowego, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników świadczących pracę na stanowiskach samodzielnych w obsługującym go urzędzie skarbowym.4. Naczelnik urzędu skarbowego odpowiada przed dyrektorem izby skarbowej za zgodną z prawem, efektywną, oszczędną i terminową realizację celów i zadań określonych w § 3.
5. Naczelnik urzędu skarbowego może upoważnić osoby świadczące pracę w urzędzie skarbowym do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania stanowiska w określonych sprawach.
§ 5. 1. Pracownicy jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1, wykonujący w urzędach skarbowych zadania w zakresie określonym w § 3 ust. 1 i 2, podlegają naczelnikom tych urzędów.
2. Dyrektor izby skarbowej nie może wydawać pracownikom świadczącym pracę w urzędach skarbowych poleceń w indywidualnych sprawach związanych z wykonywaniem przez tych pracowników zadań naczelnika urzędu skarbowego i urzędu skarbowego określonych w § 3 ust. 1 i 2.
3. W przypadku spraw z zakresu prawa pracy, w odniesieniu do pracowników jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1, wykonujących zadania naczelnika urzędu skarbowego i urzędu skarbowego określone w § 3, wymagana jest zgoda naczelnika urzędu skarbowego, któremu podlega ten pracownik w przypadku:.
-
zmiany warunków pracy lub płacy;
-
rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem przez pracodawcę;
-
przeniesienia do innego urzędu w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
§ 6. 1 Dyrektor izby skarbowej, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego, może utworzyć:
1) jedno stanowisko zastępcy naczelnika urzędu skarbowego - przy liczbie pracowników świadczących pracę w urzędzie do 100;
2) dwa stanowiska zastępcy naczelnika urzędu skarbowego - przy liczbie pracowników świadczących pracę w urzędzie powyżej 100;
3) trzy stanowiska zastępcy naczelnika urzędu skarbowego - przy liczbie pracowników świadczących pracę w urzędzie powyżej 200.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Ministra Finansów, dyrektor izby skarbowej, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego, może utworzyć dwa lub trzy stanowiska zastępcy naczelnika urzędu skarbowego bez spełnienia warunków dotyczących liczby zatrudnionych pracowników, określonych w ust. 4.
3. Szczegółowy zakres kompetencji zastępcy (zastępców) naczelnika urzędu skarbowego proponuje naczelnik urzędu skarbowego.§ 7. 1. W urzędach skarbowych mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
1) działy - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;
2) samodzielne referaty - zatrudniające, co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem samodzielnego referatu;
3) referaty stanowiące komórki organizacyjne wydzielone w ramach działów - zatrudniające
co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;
4) wieloosobowe stanowiska pracy - zatrudniające co najmniej 2 pracowników, włącznie
z kierującym stanowiskiem;
5) jednoosobowe stanowiska pracy.
2. Struktura organizacyjna urzędu skarbowego może być najwyżej dwustopniowa.
§ 8. Urzędom skarbowym nadaje się statut, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
Rozdział 3
Organizacja izb skarbowych
§ 9. Izby skarbowe są jednostkami administracji podatkowej, przy pomocy których dyrektor izby skarbowej wykonuje zadania określone w art. 5 ust. 7 ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz w innych przepisach odrębnych.
§ 10. 1. Dyrektor wykonuje swoje zadania przy pomocy wicedyrektora (wicedyrektorów), głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.
2. Dyrektor izby skarbowej odpowiada przed Ministrem Finansów za zgodną z prawem, efektywną, oszczędną i terminową realizację celów i zadań izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych.
3. Dyrektor izby skarbowej może upoważnić osoby zatrudnione w izbie skarbowej do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania opinii w określonych sprawach.
§ 11. 1. Ustala się liczbę stanowisk wicedyrektorów, nie większą niż:
1) dwa - w izbach skarbowych w Białymstoku, Kielcach, Olsztynie, Opolu i Zielonej Górze;
2) trzy - w izbach skarbowych w Gdańsku, Lublinie, Rzeszowie i Szczecinie;
3) cztery - w izbach skarbowych w Bydgoszczy, Krakowie, Łodzi i Wrocławiu;
4) sześć - w izbach skarbowych w Katowicach, Poznaniu i Warszawie.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Ministra Finansów, dyrektor izby skarbowej, może utworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektora izby skarbowej, ponad limity określone w ust. 4.
3. Szczegółowy zakres kompetencji wicedyrektora (wicedyrektorów) ustala dyrektor izby skarbowej.
§ 12. 1. W izbach skarbowych tworzy się następujące piony organizacyjne:
-
pion zarządzania;
-
pion finansowo-księgowy;
-
pion organizacji i logistyki;
-
pion kontroli;
-
pion poboru i egzekucji;
-
pion orzecznictwa.
2. Podział na piony organizacyjne określa statut izby skarbowej.
§ 13. 1. W izbach skarbowych mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
1) wydziały - zatrudniające co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału;
2) samodzielne oddziały - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem samodzielnego oddziału;
3) oddziały stanowiące komórki organizacyjne wydzielone w ramach wydziałów - zatrudniające co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem oddziału;
4) samodzielne referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem samodzielnego referatu;
5) referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;
6) wieloosobowe stanowiska pracy - zatrudniające co najmniej 2 pracowników, włącznie
z kierującym stanowiskiem;
7) jednoosobowe stanowiska pracy.
2. Struktura organizacyjna izby skarbowej może być najwyżej dwustopniowa.
§ 14. 1. W izbach skarbowych w Bydgoszczy, Katowicach, Łodzi, Poznaniu i Warszawie funkcjonują biura Krajowej Informacji Podatkowej. Wykaz siedzib biur Krajowej Informacji Podatkowej stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
2. Biurami Krajowej Informacji Podatkowej kierują wicedyrektorzy izb skarbowych wyznaczeni przez Ministra Finansów.
§ 15. 1. W Izbie Skarbowej w Poznaniu funkcjonuje Biuro Wymiany Informacji Podatkowych.
2. Biurem Wymiany Informacji Podatkowych kieruje wicedyrektor Izby Skarbowej
w Poznaniu wyznaczony przez Ministra Finansów.
§ 16. Izbom skarbowym nadaje się statut stanowiący załącznik nr 4 do zarządzenia.
Rozdział 4
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 17. 1. Dyrektorzy izb skarbowych są obowiązani dostosować regulaminy izb skarbowych oraz urzędów skarbowych do treści statutu izby skarbowej albo statutu urzędu skarbowego w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem, nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r.
2. Regulaminy organizacyjne urzędów skarbowych i izb skarbowych nadane przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, zachowują moc do czasu wejścia w życie regulaminów organizacyjnych nadanych na podstawie niniejszego zarządzenia, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r.
§ 18. Traci moc zarządzenie Nr 5 Ministra Finansów z dnia 27 stycznia 2014 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 3).
§ 19. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
MINISTER FINANSÓW
............................................................
(podpis dyrektora lub zastępcy dyrektora
departamentu projektującego)
Akceptuję
..............................................
(podpis członka Kierownictwa Ministerstwa
nadzorującego departament projektujący)
Załączniki do zarządzenia Nr ... Ministra Finansów
z dnia ................................. 2014 r. (poz. )
ZAŁĄCZNIK nr 1
WYKAZ SIEDZIB STAŁYCH PUNKTÓW OBSŁUGI PODATNIKÓW URZĘDÓW SKARBOWYCH
Lp. |
województwo lubelskie
|
|
1.
|
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
|
Punkt Obsługi Podatników w Świdniku
|
województwo podlaskie
|
||
2.
|
Urząd Skarbowy w Suwałkach
|
Punkt Obsługi Podatników w Sejnach
|
województwo pomorskie
|
||
3.
|
Urząd Skarbowy w Malborku
|
Punkt Obsługi Podatników w Nowym Dworze Gdańskim |
4.
|
Urząd Skarbowy w Malborku
|
Punkt Obsługi Podatników w Sztumie
|
województwo śląskie
|
||
5.
|
Urząd Skarbowy w Tychach
|
Punkt Obsługi Podatników w Bieruniu
|
województwo warmińsko-mazurskie
|
||
6.
|
Urząd Skarbowy w Bartoszycach
|
Punkt Obsługi Podatników w Lidzbarku Warmińskim |
7.
|
Urząd Skarbowy w Giżycku
|
Punkt Obsługi Podatników w Węgorzewie
|
8.
|
Urząd Skarbowy w Kętrzynie
|
Punkt Obsługi Podatników w Mrągowie
|
9.
|
Urząd Skarbowy w Olecku
|
Punkt Obsługi Podatników w Gołdapi
|
województwo zachodniopomorskie
|
||
10.
|
Urząd Skarbowy w Białogardzie
|
Punkt Obsługi Podatników w Świdwinie
|
11.
|
Urząd Skarbowy w Drawsku Pomorskim |
Punkt Obsługi Podatników w Łobzie
|
12.
|
Drugi Urząd Skarbowy w Koszalinie
|
Punkt Obsługi Podatników w Sławnie
|
13.
|
Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie |
Punkt Obsługi Podatników w Policach
|
ZAŁĄCZNIK nr 2
STATUT URZĘDU SKARBOWEGO
§ 1. 1. W skład urzędu skarbowego wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) obsługi bezpośredniej (OB);
2) postępowań podatkowych (PP);
3) analiz i planowania (AP);
4) kontroli podatkowej (KP);
5) rachunkowości (RP);
6) spraw wierzycielskich (SW);
7) egzekucji administracyjnej (EA);
8) spraw karnych skarbowych (KS);
9) sekretariat (SN).
2. Jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, można w urzędzie skarbowym, w ramach komórki, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wydzielić komórkę:
-
obsługi bieżącej (OB-1);
-
identyfikacji i rejestracji podatkowej (OB-2);
-
przetwarzania danych (OB-3);
-
czynności sprawdzających (OB-4).
3. W zależności od zakresu i rozmiaru realizowanych zadań, można w urzędzie skarbowym utworzyć niezbędną liczbę komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 i 3, oznaczając je odpowiednimi symbolami, dodając do symbolu literowego odpowiednio kolejną cyfrę rzymską.
4. Jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań, można w urzędzie skarbowym wydzielić, w ramach komórki obsługi bezpośredniej albo komórki postępowań podatkowych, komórkę do spraw współpracy międzynarodowej (WM).
5. W urzędach skarbowych, w których jest zatrudnionych do 60 pracowników, można łączyć komórki organizacyjne, określone w ust. 1 i 2.
6. W urzędach skarbowych, w których jest zatrudnionych powyżej 130 pracowników, tworzy się komórkę kontroli wewnętrznej (KW).
7. W urzędach skarbowych właściwych wyłącznie w zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych oraz w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa Śródmieście można:
1) dzielić komórki organizacyjne, określone w ust. 1, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar realizowanych zadań;
2) utworzyć komórkę organizacyjną niewymienioną w ust. 1, jeżeli uzasadnia to zakres i rozmiar zadań lub inne ważne względy.
8. W urzędach skarbowych:
1) właściwych w zakresie wykonywania niektórych zadań, o których mowa w art. 5 ust. 9a pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych, nie funkcjonuje komórka egzekucji administracyjnej;
2) właściwych w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych, dochodów uzyskiwanych przez podatników mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą, może być utworzona komórka organizacyjna do rozliczania tej kategorii podatników (PP-Z).
9. Do realizacji stałych lub okresowych zadań urzędu skarbowego, można powołać pełnomocników, zespoły lub komisje, określając odpowiednio osobę lub skład, cel powołania, zakres zadań i tryb pracy.
§ 2. 1. Do zakresu zadań wszystkich komórek organizacyjnych urzędu skarbowego należy
w szczególności:
-
podejmowanie działań dla zapewnienia realizacji wyznaczonych celów i wykonywanie zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
-
współdziałanie przy realizacji zadań z innymi podmiotami na podstawie i w granicach prawa;
-
przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania;
-
ochrona informacji prawnie chronionych;
-
sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań w zakresie realizowanych zadań;
-
udzielanie informacji publicznej;
-
prowadzenie wymaganych ewidencji i rejestrów;
-
ewidencjonowanie dokumentów źródłowych w systemach informatycznych;
-
archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
-
informowanie właściwej komórki urzędu skarbowego lub właściwych organów postępowania przygotowawczego o naruszeniu przepisów prawa, a w szczególności popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego;
-
informowanie właściwej komórki urzędu skarbowego o ujawnieniu transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mają związek z popełnieniem przestępstwa, o którym mowa w art. 299 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.).
2. Do zakresu zadań komórek organizacyjnych urzędu skarbowego należy, w szczególności:
1) komórki obsługi bezpośredniej, w zakresie:
a) obsługi bieżącej:
– wspieranie podatników w prawidłowym wypełnianiu przez nich obowiązków podatkowych;
– udzielanie niezbędnych informacji z zakresu właściwości rzeczowej urzędu skarbowego,
– przyjmowanie deklaracji podatkowych, wniosków, informacji i innych dokumentów,
w tym w formie elektronicznej,
– identyfikowanie i rejestrowanie w systemie informatycznym przyjętych dokumentów,
– wydawanie zaświadczeń,
– prowadzenie spraw związanych z kasami rejestrującymi,
b) identyfikacji i rejestracji podatkowej:
-
-
prowadzenie ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek ubezpieczeniowych,
-
wydawanie potwierdzeń nadania numerów identyfikacji podatkowej (NIP),
-
prowadzenie postępowań w sprawach odmowy nadania NIP oraz unieważnienia NIP
z urzędu, -
udostępnianie NIP organom prowadzącym urzędowe rejestry na podstawie odrębnych przepisów, na ich wniosek zawierający dane niezbędne do identyfikacji podmiotu za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP), lub innych środków komunikacji elektronicznej,
-
prowadzenie analizy ryzyka podmiotów rejestrujących się,
-
gromadzenie, przechowywanie i aktualizowanie dokumentacji związanej z nadaniem NIP,
-
ewidencjonowanie danych w Centralnym Rejestrze Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP),
-
rejestrowanie i wykreślanie z rejestru podatników podatku od towarów i usług (VAT) i podatników VAT UE,
-
weryfikacja danych w rejestrach lokalnych,
-
c) przetwarzania danych:
– wprowadzanie do systemu informatycznego danych szczegółowych z deklaracji podatkowych oraz innych dokumentów,
– przetwarzanie danych przesłanych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
– tworzenie rejestrów przypisów i odpisów,
d) czynności sprawdzających:
– dokonywanie czynności sprawdzających niezastrzeżonych do właściwości rzeczowej innych komórek organizacyjnych,
– przekazywanie wniosków o dokonanie zwrotu podatku od wartości dodanej
do właściwych państw członkowskich,
– realizacja zadań związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi,
– obsługa systemu wymiany informacji o podatku VAT (VIES),
– badanie zasadności zwrotu podatku,
– wydawanie postanowień w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku;
2) komórki postępowań podatkowych:
-
prowadzenie postępowań podatkowych, w tym w sprawach zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym,
-
określanie wysokości dochodu, wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości zaliczek na podatek, wysokości nadpłaty, wysokości straty poniesionej przez podatnika, wysokości odsetek za zwłokę, wpłat z zysku, kwoty zwrotu różnicy podatku, kwoty zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
-
ustalanie zobowiązań podatkowych,
-
stwierdzanie nadpłaty,
-
prowadzenie postępowań z zakresu odpowiedzialności spadkobierców, następców prawnych oraz podmiotów przekształconych za zobowiązania podatkowe,
-
orzecznictwo w sprawach cen,
-
wnioskowanie o zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych,
-
udostępnianie informacji zawartych w aktach spraw w przypadkach i na zasadach określonych w przepisach prawa,
-
prowadzenie postępowań z zakresu nieujawnionych źródeł przychodów;
3) komórki analiz i planowania:
-
pozyskiwanie informacji, mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego,
-
analizowanie oświadczeń majątkowych,
-
analizowanie informacji o wydatkach i wartości zgromadzonego mienia,
-
koordynowanie sprawozdawczości realizowanej przez urząd skarbowy,
-
analizowanie realizacji zadań w podstawowych obszarach działalności urzędu skarbowego,
-
analizowanie ryzyka zewnętrznego i wewnętrznego,
-
typowanie podmiotów do kontroli;
4) komórki kontroli podatkowej:
a) prowadzenie kontroli podatkowej na podstawie analizy ryzyka wystąpienia naruszenia przepisów prawa lub niezależnie od rezultatów analizy ryzyka, o ile mają one charakter losowy,
b) prowadzenie czynności sprawdzających u kontrahenta podatnika w zakresie objętym kontrolą,
c) prowadzenie postępowań w zakresie sprzeciwu przedsiębiorcy na działania organu kontroli,
d) wnioskowanie o zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych,
e) sporządzanie projektów planów kontroli podatkowej,
f) współpraca z urzędami kontroli skarbowej oraz izbami i urzędami celnymi, a także z innymi organami w zakresie ujawniania nieprawidłowości podatkowych,
g) współpraca z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5) komórki rachunkowości:
-
prowadzenie ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków,
-
dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat, zaległości oraz zwrotów podatku,
-
rozliczanie i przekazywanie wpływów uprawnionym podmiotom,
-
prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych z przyjmowaniem wpłat i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem kasy oraz przekazywanie gotówki z kasy urzędu skarbowego na rachunek bankowy,
-
kontrola prawidłowości potrąceń wynagrodzeń dokonywanych przez płatników
i inkasentów, -
dokonywanie czynności sprawdzających w zakresie właściwości rzeczowej komórki organizacyjnej,
-
przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego pracowników komórki organizacyjnej egzekucji administracyjnej,
-
wykonywanie sprawozdawczości w zakresie realizowanych zadań wynikającej z przepisów odrębnych;
-
prowadzenie ewidencji i rozliczanie sum depozytowych.
-
prowadzenie ewidencji grzywien, mandatów, kar pieniężnych i innych należności nałożonych na podstawie właściwych przepisów prawnych,
-
prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania;
6) komórki spraw wierzycielskich:
-
wykonywanie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania egzekucyjnego, w tym podejmowanie działań informacyjnych i dyscyplinujących, wystawianie i doręczanie upomnień, a także wystawianie i przekazywanie do organów egzekucyjnych tytułów wykonawczych i wniosków egzekucyjnych oraz zarządzeń zabezpieczenia,
-
wykonywanie zadań wierzyciela w ramach postępowania zabezpieczającego
i egzekucyjnego, w tym w egzekucji sądowej po zbiegu egzekucji, -
prowadzenie spraw w zakresie:
-
ulg w spłacie zobowiązań podatkowych oraz innych ulg przewidzianych przepisami prawa,
-
orzekania o zabezpieczeniu wykonania zobowiązań podatkowych,
-
przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa skutkującego wygaśnięciem zobowiązań podatkowych,
-
nadawania decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności,
-
wstrzymania wykonania decyzji,
-
odpowiedzialności osób trzecich za zaległości podatkowe,
-
inicjowanie i udział w postępowaniach:
-
wieczystoksięgowym, w tym występowanie o wpis hipoteki przymusowej również na zabezpieczenie należności celnych i innych należności pieniężnych państw członkowskich i państw trzecich,
-
upadłościowym i naprawczym, w tym występowanie z wnioskiem o ogłoszenie upadłości,
-
dotyczących orzeczenia zakazu prowadzenia działalności gospodarczej,
-
o uznanie za bezskuteczną czynności prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem wierzycieli,
-
dokonywanie wpisu zastawu skarbowego oraz prowadzenie Rejestru Zastawów Skarbowych,
-
składanie wniosków o dokonanie wpisu w rejestrze dłużników niewypłacalnych w Krajowym Rejestrze Sądowym,
-
poszukiwanie majątku zobowiązanych,
-
koordynowanie oceny i analizy ryzyka dotyczących braku wykonania zobowiązań podatkowych w wyniku ich przedawnienia,
-
podejmowanie innych działań służących zabezpieczaniu i wykonaniu zobowiązań podatkowych w zakresie nie należącym do zadań innych komórek organizacyjnych;
7) komórki egzekucji administracyjnej:
a) badanie prawidłowości otrzymanych tytułów wykonawczych i dopuszczalności egzekucji administracyjnej,
b) prowadzenie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych,
c) zabezpieczanie należności pieniężnych,
d) orzekanie w sprawach postępowania egzekucyjnego zabezpieczającego,
e) wykonywanie środka karnego przepadku, wykonywanie orzeczeń w sprawie likwidacji niepodjętego depozytu oraz w sprawach, w których własność rzeczy przeszła na rzecz Skarbu Państwa,
f) wykonywanie postanowień prokuratora i sądu o zabezpieczeniu majątkowym,
g) prowadzenie składnicy zajętych ruchomości,
h) zgłaszanie wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego informacji dotyczących egzekucji należności pieniężnych,
i) poszukiwanie majątku zobowiązanych w ramach prowadzonych postępowań egzekucyjnych i zabezpieczających;
8) komórki spraw karnych skarbowych:
a) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa skarbowe
i wykroczenia skarbowe,
b) sporządzanie i wnoszenie aktów oskarżenia do sądu oraz popieranie ich przed sądem,
c) wykonywanie zadań oskarżyciela publicznego,
d) opracowywanie i wnoszenie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia,
e) występowanie przed sądem w postępowaniu wykonawczym w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe,
f) prowadzenie dochodzeń w sprawach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.),
g) prowadzenie postępowań mandatowych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 186, z późn. zm.),
h) przekazywanie informacji do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych (KCIK);
9) sekretariatu:
-
prowadzenie obsługi kancelaryjnej urzędu,
-
prowadzenie sekretariatu naczelnika urzędu skarbowego oraz jego zastępców;
-
prowadzenie składnicy akt lub archiwum urzędu skarbowego;
-
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem upoważnień do podejmowania czynności w imieniu naczelnika urzędu skarbowego, z wyjątkiem zastrzeżonych do właściwości innej komórki organizacyjnej;
-
prowadzenie, w uzgodnieniu z właściwą komórką organizacyjną izby skarbowej, spraw powierzonych przez dyrektora izby skarbowej w zakresie obsługi kadrowej;
-
prowadzenie w uzgodnieniu z właściwą komórką organizacyjną izby skarbowej spraw powierzonych przez dyrektora izby skarbowej w zakresie zapewniającym prawidłową obsługę naczelnika urzędu skarbowego, w szczególności w sprawach:
-
gospodarowania mieniem,
-
eksploatacyjno-zaopatrzeniowych,
-
obronnych, zarządzania kryzysowego,
-
ochrony informacji prawnie chronionych,
-
ochrony fizycznej osób, obiektu i mienia,
-
ochrony przeciwpożarowej;
10) komórki współpracy międzynarodowej:
a) wymiana informacji o podatku VAT, podatkach bezpośrednich oraz współpraca w zakresie dochodzenia podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych realizowana z państwami Unii Europejskiej oraz innymi państwami w zakresie i na zasadach określonych w ratyfikowanych umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,
b) analiza informacji dostępnych w ramach wymiany informacji podatkowych, w tym
w systemach informatycznych wspomagających wymianę informacji i międzynarodową współpracę w sprawach podatkowych,
c) bieżąca obsługa i analiza informacji podsumowujących VAT-UE;
11) komórki kontroli wewnętrznej:
-
-
przeprowadzanie kontroli wewnętrznej,
-
rozpatrywanie skarg na pracowników.
-
3. W uzasadnionych przypadkach można przesunąć zadania w następującym zakresie:
1) czynności sprawdzających do komórki postępowań podatkowych;
2) analiz i planowania do innych komórek organizacyjnych.
§ 3. 1. Naczelnik urzędu skarbowego proponuje na podstawie Statutu, treść regulaminu organizacyjnego urzędu skarbowego i składa do dyrektora izby skarbowej wniosek o jego nadanie.
2. Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego powinien określać:
1) strukturę organizacyjną urzędu skarbowego, w tym stałego punktu obsługi podatników;
2) zakres zadań komórek organizacyjnych;
3) zasady organizacji pracy urzędu skarbowego;
4) zakres nadzoru sprawowanego przez naczelnika urzędu skarbowego i jego zastępcę (zastępców);
5) zakres stałych uprawnień - zastępcy (zastępców) naczelnika urzędu skarbowego, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych - do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania stanowiska w określonych sprawach;
6) zakres zadań stałego punktu obsługi podatników.
§ 4. 1. Dyrektor izby skarbowej zatwierdza proponowaną przez naczelnika urzędu skarbowego treści regulaminu organizacyjnego urzędu skarbowego i nadaje regulamin w drodze zarządzenia.
2. Zmiany regulaminu organizacyjnego następują w trybie właściwym dla jego nadania.
3. W przypadkach, o których mowa w § 1 ust. 2,3,4, 5, 7 i 8 oraz w § 2 ust. 3, we wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego przedstawia dyrektorowi izby skarbowej uzasadnienie proponowanych rozwiązań organizacyjnych
§ 5. Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego podlega udostępnieniu w siedzibie urzędu skarbowego oraz na stronach internetowych na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.
ZAŁĄCZNIK nr 3
WYKAZ SIEDZIB BIUR KRAJOWEJ INFORMACJI PODATKOWEJ
1) Izba Skarbowa w Bydgoszczy
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu;
2) Izba Skarbowa w Katowicach
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Będzinie;
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej;
3) Izba Skarbowa w Łodzi
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim;
4) Izba Skarbowa w Poznaniu
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie;
5) Izba Skarbowa w Warszawie
- Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku.
ZAŁĄCZNIK nr 4
STATUT IZBY SKARBOWEJ
§ 1. 1. W skład izby skarbowej wchodzą następujące komórki organizacyjne, funkcjonujące
w ramach pionów organizacyjnych:
1) pion zarządzania (DIS):
-
wsparcia zarządzania (WZ),
-
komunikacji (KO),
-
obsługi prawnej (OP);
2) pion finansowo-księgowy (GKI):
-
rachunkowości budżetowej (RB)
-
płac (RW),
-
planowania i kontroli finansowej (RK);
3) pion organizacji i logistyki (WDL):
-
obsługi kadrowej (KA),
-
bezpieczeństwa i higieny pracy (BH);
-
logistyki (LO),
-
informatyki (IF),
-
ochrony (IN);
4) pion kontroli (WDK):
-
zarządzania ryzykiem zewnętrznym (ZR),
-
audytu i kontroli wewnętrznej (AK),
-
spraw kontroli podatkowej i czynności sprawdzających (KP),
-
współpracy międzynarodowej (WM)
-
spraw karnych skarbowych (KS);
5) pion poboru i egzekucji (WDE):
-
egzekucji administracyjnej (EA),
-
rachunkowości podatkowej (RP),
-
spraw wierzycielskich (SW);
6) pion orzecznictwa (WDO):
-
podatków dochodowych (PD),
-
podatku od towarów i usług (PT),
-
podatków majątkowych (PM).
2. Dyrektor izby skarbowej, za zgodą Ministra Finansów, może łączyć albo dzielić piony organizacyjne, o których mowa w ust. 1.
3. W obrębie pionów organizacyjnych wymienionych w ust. 1 lub utworzonych na podstawie ust. 2, dyrektor izby skarbowej, za zgodą Ministra Finansów, może łączyć komórki organizacyjne, wymienione w ust. 1, a także utworzyć komórkę organizacyjną niewymienioną w ust. 1, jeżeli przemawia za tym zakres i rozmiar zadań lub inne szczególne względy.
4. Dyrektor izby skarbowej, w zależności od zakresu i rozmiaru realizowanych zadań, za zgodą Ministra Finansów, tworzy niezbędną liczbę komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1.
5. W skład pionu kontroli w Izbie Skarbowej w Bydgoszczy oraz w Izbie Skarbowej we Wrocławiu wchodzą komórki organizacyjne do spraw kontroli działalności gospodarczej prowadzonej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (KE).
6. Do realizacji stałych lub okresowych zadań dyrektor izby skarbowej może powołać pełnomocników, zespoły lub komisje, określając odpowiednio osobę lub skład, cel powołania, zakres zadań i tryb pracy.
7. Dyrektor izby skarbowej sprawuje bezpośredni nadzór nad zadaniami realizowanymi przez:
-
audyt wewnętrzny;
-
pełnomocnika ochrony informacji niejawnych;
-
służbę bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 2. 1. Do zadań wszystkich komórek organizacyjnych izby skarbowej należy w szczególności:
-
podejmowanie ogółu działań dla zapewnienia realizacji wyznaczonych celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
-
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad działalnością podległych urzędów skarbowych w zakresie właściwości komórki;
-
nadzór nad wykonywaniem zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy przez komórki organizacyjne w urzędach skarbowych;
-
wdrażanie i koordynowanie stosowania jednolitych standardów w komórkach organizacyjnych w podległych urzędach skarbowych;
-
współdziałanie przy realizacji zadań z innymi podmiotami na podstawie i w granicach prawa;
-
przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania;
-
ochrona informacji prawnie chronionych;
-
rozpatrywanie środków zaskarżenia na niezałatwienie sprawy w terminie przez naczelnika urzędu skarbowego;
-
rozpatrywanie sporów kompetencyjnych dotyczących właściwości naczelników urzędów skarbowych;
-
przygotowywanie odpowiedzi na skargi do sądu administracyjnego;
-
orzecznictwo w zakresie trybów nadzwyczajnych;
-
orzecznictwo w zakresie kar porządkowych;
-
sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań w zakresie realizowanych zadań;
-
prowadzenie wymaganych ewidencji i rejestrów;
-
archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Do zadań komórek organizacyjnych izby skarbowej w zakresie ich właściwości należy,
w szczególności:
-
komórki wsparcia zarządzania:
-
kształtowanie i realizowanie procesów zarządczych w izbie skarbowej i podległych urzędach skarbowych, w szczególności w zakresie zarządzania strategicznego, zarządzania procesami, zarządzania zmianą oraz procesami wspomagającymi zarządzanie: kontroli zarządczej, budżetu zadaniowego, zarządzania jakością,
-
integrowanie systemów zarządzania funkcjonujących w izbie skarbowej i podległych urzędach skarbowych,
-
prowadzenie spraw dotyczących struktury organizacyjnej izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych,
-
prowadzenie spraw dotyczących tworzenia i nadzorowania systemu prawa wewnętrznego,
w tym opracowywanie i opiniowanie projektów wewnętrznych aktów prawnych, -
sporządzanie zbiorczej informacji i sprawozdań w zakresie funkcjonowania izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych,
-
prowadzenie spraw dotyczących narad kadry kierowniczej;
-
komórki komunikacji:
-
kreowanie wizerunku izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych, w szczególności przez upowszechnianie przepisów podatkowych wśród podatników,, prowadzenie i koordynowanie akcji edukacyjno-informacyjnych,,
-
współpraca z organizacjami zrzeszającymi podatników,
-
wykonywanie zadań rzecznika prasowego,
-
udostępnianie informacji publicznej,
-
prowadzenie stron internetowych BIP izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych
-
koordynowanie zadań w zakresie komunikacji wewnętrznej,
-
nadzorowanie wdrażania w podległych urzędach skarbowych procedur i standardów obsługi klienta,
-
współpraca z KIP w zakresie zarządzania Bazą Wiedzy AP,
-
nadzorowanie i koordynowanie prowadzonych przez urzędy skarbowe badań ankietowych dotyczących oceny jakości obsługi w urzędzie oraz oczekiwań klienta,
-
monitorowanie jakości obsługi klienta w podległych urzędach skarbowych;
-
komórki obsługi prawnej;
-
opracowywanie opinii i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
-
opiniowanie projektów aktów prawnych i odpowiedzi na skargi,
-
informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym,
-
wykonywanie zadań w zakresie reprezentowania dyrektora izby skarbowej i izby skarbowej oraz naczelników urzędów skarbowych i urzędów skarbowych w postępowaniu sądowym i administracyjnym,
-
sporządzanie skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego;
-
komórki rachunkowości budżetowej:
-
prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej,
-
realizacja planu finansowego,
-
sporządzanie obowiązujących sprawozdań budżetowych i finansowych,
-
prowadzenie wymaganych ewidencji i dokumentacji księgowych,
-
obsługa rachunków bankowych jednostki budżetowej,\
-
dokonywanie rozliczeń jednostki budżetowej jako podatnika,
-
rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych;
-
obsługa finansowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
-
obsługa finansowa Pracowniczej Kasy Zapomogowo Pożyczkowej,
-
prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania;
-
komórka płac:
-
dokonywanie rozliczeń związanych z wynagrodzeniami,
-
dokonywanie rozliczeń jednostki budżetowej jako płatnika,
-
prowadzenie wymaganych ewidencji i dokumentacji księgowych w zakresie wynagrodzeń;
-
planowania i kontroli finansowej:
-
planowanie budżetowe w ujęciu tradycyjnym i zadaniowym,
-
monitorowanie i analiza budżetowa w ujęciu tradycyjnym i zadaniowym,
-
przeprowadzanie kontroli finansowej w izbie skarbowej i urzędach,
-
wykonywanie zadań wierzyciela dla należności jednostki budżetowej,
-
wykonywanie wyroków w zakresie zasądzonych kosztów postępowania sądowego;
-
komórki obsługi kadrowej:
-
kierowanie spraw osobowych,
-
prowadzenie spraw socjalnych,
-
organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników,
-
organizowanie i nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu rekrutacji pracowników,
-
prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem, aktualizacją danych oraz wyrejestrowywaniem z ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego pracowników oraz członków ich rodzin,
-
zapewnienie wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników,
-
nadzór nad przestrzeganiem regulaminu pracy oraz rozliczanie czasu pracy pracowników,
-
koordynowanie przebiegu procesu ocen, rozwoju zawodowego pracowników oraz opisywania stanowisk,
-
monitorowanie wykonania planu finansowego w zakresie wynagrodzeń,
-
planowanie i podział etatów oraz nadzorowanie ich wykorzystania,
-
obsługa organizacyjna i administracyjna spraw związanych z postępowaniami dyscyplinarnymi,
-
rozpatrywanie wniosków w sprawie wyłączeń organów podatkowych na podstawie
art.131 Op;
-
bezpieczeństwa i higieny pracy;
-
wykonywanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej,
-
prowadzenie spraw związanych z wypadkami przy pracy oraz w drodze do pracy i z pracy,
-
prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
przeprowadzanie kontroli warunków pracy,
-
nadzór i realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
-
prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem oceny ryzyka zawodowego;
-
komórki logistyki:
-
prowadzenie spraw organizacyjnych izby skarbowej, w tym obsługa sekretarska,
-
obsługa administracyjno-kancelaryjna izby skarbowej,
-
prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych,
-
administrowanie składnikami majątkowymi izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych,
-
prowadzenie spraw eksploatacyjnych, remontowych i inwestycyjnych izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych,
-
prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych, w tym współpraca z innymi jednostkami podległymi Ministrowi Finansów przy realizacji wspólnych zamówień publicznych ;
-
nadzór nad sprawami ogólnymi i zarządzaniem majątkiem przez podległe urzędy skarbowe;
-
komórki informatyki:
-
zarządzanie poziomem i ciągłością regionalnych i lokalnych usług informatycznych,
-
zarządzanie eksploatacją i utrzymaniem systemów informatycznych w izbie skarbowej i podległych urzędach skarbowych,
-
obsługa zgłoszeń użytkowników systemów eksploatowanych w izbie skarbowej i podległych urzędach skarbowych niezależnie od ich poziomu wdrożenia (centralnie przez MF i regionalnie przez IS),
-
zarządzanie infrastrukturą IT w izbie skarbowej i podległych urzędach skarbowych,
-
zarządzanie bezpieczeństwem teleinformatycznym w izbie skarbowej i podległych urzędach skarbowych,
-
udział w projektach informatycznych realizowanych na szczeblu centralnym przez MF i regionalnym przez izbę skarbową,
-
prowadzenie szkoleń w obszarze aplikacji i systemów informatycznych oraz obsługi urządzeń komputerowych.
-
określanie pozafunkcjonalnych wymagań dla systemów informatycznych i teleinformatycznych oraz udział w testach i odbiorach rozwiązań IT realizowanych regionalnie i centralnie
-
udział w świadczeniu centralnych usług IT na szczeblu krajowym i regionalnym;
-
komórki ochrony:
-
realizacja zadań z zakresu ochrony informacji niejawnych, w tym prowadzenie postępowań sprawdzających oraz prowadzenie kancelarii materiałów niejawnych,
-
nadzór nad funkcjonowaniem kancelarii materiałów niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” w urzędach skarbowych,
-
nadzór nad bezpieczeństwem zasobów informatycznych (bazy sprzętowej i programowej),
-
koordynowanie w izbie skarbowej i nadzór nad realizacją w urzędach skarbowych powierzonych zadań z zakresu:
-
-
spraw obronnych i zarządzania kryzysowego,
-
ochrony fizycznej osób, obiektu i mienia,
-
ochrony danych osobowych i tajemnicy skarbowej,
-
-
przyjmowanie i przechowywanie oświadczeń majątkowych pracowników świadczących pracę w izbie skarbowej i podległych urzędach skarbowych;
-
komórki zarządzania ryzykiem zewnętrznym:
-
ocena i prognozowanie możliwych zagrożeń ekonomicznych i społecznych w obszarach zadań wykonywanych przez administrację podatkową,
-
analiza stanu zagrożenia oszustwami podatkowymi w obszarach zadań wykonywanych przez administrację podatkową,
-
ustalanie procedur działania przy zarządzaniu ryzykiem zewnętrznym oraz obiegu i trybu wymiany informacji,
-
pozyskiwanie i rejestrowanie, przetwarzanie i dystrybucja informacji niezbędnych do zarządzania ryzykiem zewnętrznym, gromadzonych w izbie skarbowej i podległych urzędach skarbowych oraz innych instytucjach krajowych i zagranicznych,
-
prowadzenie regionalnego rejestru ryzyk,
-
opracowywanie i koordynowanie realizacji planu działań we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi izby skarbowej i podległymi urzędami skarbowymi oraz monitorowanie jego wykonania,
-
zarządzanie ryzykiem zewnętrznym, w tym identyfikowanie obszarów zagrożeń mogących mieć wpływ na prawidłowość wypełniania obowiązków podatkowych;
-
komórki audytu i kontroli wewnętrznej:
-
prowadzenie audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm),
-
przeprowadzanie kontroli wewnętrznej,
-
przeprowadzanie kontroli państwowej w podległych urzędach skarbowych,
-
załatwianie oraz koordynowanie załatwiania skarg i wniosków,
-
rozpatrywanie skarg na pracowników izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych;
-
komórki spraw kontroli podatkowej i czynności sprawdzających:
-
nadzór nad prawidłowością kontroli podatkowych i czynności sprawdzających oraz monitorowanie działań związanych ze stwierdzonymi nieprawidłowościami,
-
koordynacja w ramach województwa kontroli podejmowanych w ramach współpracy
z organami administracji rządowej, samorządowej lub na rzecz innych administracji podatkowych, -
nadzór nad wykorzystywaniem elektronicznych narzędzi wspomagających kontrolę podatkową,
-
orzecznictwo w drugiej instancji w zakresie procedury kontroli podatkowej i skarbowej,
-
wydawania postanowień w sprawach przedłużania terminu zwrotu podatku;
-
komórki współpracy międzynarodowej:
-
nadzór i koordynowanie na poziomie regionalnym wymiany informacji w zakresie podatku VAT, podatków bezpośrednich i dochodzenia podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych realizowanej z państwami Unii Europejskiej oraz innymi państwami w zakresie i na zasadach określonych w ratyfikowanych umowach międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,
-
koordynacja zadań związanych z obsługą w urzędach skarbowych wniosków o zwrot podatku od wartości dodanej naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej przez podatników podatku od towarów i usług (VAT Refund),
-
nadzór nad przeprowadzaniem w podległych urzędach skarbowych oceny
i analizy ryzyka podmiotów rejestrujących się do dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych, -
analizowanie i monitorowanie informacji dostępnych w ramach wymiany informacji podatkowych, w tym w systemach informatycznych wspomagających wymianę informacji i międzynarodową współpracę w sprawach podatkowych,
-
organizacja i koordynowanie staży pracowników zagranicznych administracji podatkowych w ramach programu Komisji Europejskiej Fiscalis;
-
komórki spraw karnych skarbowych:
-
wykonywanie uprawnień organu nadrzędnego nad finansowymi organami postępowania przygotowawczego,
-
nadzór nad prawidłowością postępowań karnych skarbowych prowadzonych przez podległe urzędy skarbowe;
-
komórki egzekucji administracyjnej:
-
orzecznictwo w sprawach uregulowanych ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2012 r. poz. 1015, z późn. zm.),
-
orzecznictwo w sprawach uregulowanych ustawą z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych (Dz. U. Nr 1289),
-
nadzór nad egzekucją prowadzoną przez organy administracyjne zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
-
komórki rachunkowości podatkowej:
-
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach z zakresu rachunkowości podatkowej,
-
orzecznictwo w zakresie odmowy wydania zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub o stanie zaległości;
-
komórki spraw wierzycielskich:
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach wierzycielskich, w szczególności w zakresie:
-
udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych i innych ulg przewidzianych przepisami prawa,
-
odpowiedzialności osób trzecich za zaległości podatkowe,
-
wstrzymania wykonania decyzji,
-
zabezpieczenia zobowiązań podatkowych;
-
komórki podatków dochodowych:
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:
-
podatków dochodowych,
-
podatku tonażowego,
-
wpłat z zysku;
-
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:
-
podatku od towarów i usług,
-
cen,
-
wynikających ze stosowania ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
-
orzecznictwo w sprawach dotacji przedmiotowych;
-
komórki podatków majątkowych:
orzecznictwo w drugiej instancji w sprawach:
-
-
podatku od czynności cywilnoprawnych,
-
podatku od spadków i darowizn;
-
-
komórki do spraw kontroli działalności gospodarczej prowadzonej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej:
-
prowadzenie monitoringu aktywności gospodarczej w sieci internetowej,
-
przekazywanie informacji o zidentyfikowanych podmiotach właściwym organom podatkowym,
-
wspomaganie planowanych lub prowadzonych przez organy podatkowe postępowań podatkowych i kontrolnych poprzez pozyskiwanie, dokumentowanie i analizowanie informacji dotyczących działalności gospodarczej prowadzonej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§ 3. Do zadań biura Krajowej Informacji Podatkowej należy w szczególności:
1) udzielanie ogólnej informacji podatkowej drogą telefoniczną lub elektroniczną;
2) przygotowywanie i udostępnianie broszur podatkowych;
3) przygotowywanie programów edukacyjnych i przeprowadzanie szkoleń podatkowych dla podatników;
4) opracowywanie publikacji podatkowych i zamieszczanie ich na stronie internetowej;
5) współdziałanie z Ministerstwem Finansów i izbami skarbowymi w zakresie monitorowania jednolitości stosowania prawa podatkowego;
6) opracowywanie pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawach indywidualnych na wniosek zainteresowanego;
7) opracowywanie postanowień o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosków o wydanie interpretacji ogólnych w zakresie prawa podatkowego.
§ 4. Do zadań Biura Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie należy w szczególności:
1) realizacja wniosków polskich podatników o potwierdzenie numerów identyfikacyjnych VAT ich kontrahentów z Unii Europejskiej;
2) wymiana informacji o podatnikach VAT oraz podatku VAT w handlu wewnątrzwspólnotowym z państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz z innymi państwami na podstawie stosownych umów;
3) wymiana informacji o podatkach bezpośrednich z państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz z państwami spoza Unii;
4) realizacja zadań związanych z udzielaniem oraz korzystaniem z pomocy państw członkowskich oraz państw trzecich przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych;
5) analiza danych uzyskanych w ramach wymiany informacji podatkowych w kontekście zwalczania oszustw podatkowych.
§ 5. 1. Dyrektor izby skarbowej nadaje, w drodze zarządzenia, regulamin organizacyjny izby skarbowej.
2. Regulamin organizacyjny izby skarbowej powinien określać:
1) strukturę organizacyjną izby skarbowej;
2) zakres zadań komórek organizacyjnych;
3) zasady organizacji pracy izby skarbowej;
4) zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora i wicedyrektora (wicedyrektorów);
5) zakres stałych uprawnień - wicedyrektora (wicedyrektorów), głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych - do wydawania decyzji, podpisywania pism
i wyrażania opinii w określonych sprawach.
§ 6. 1. Regulamin organizacyjny izby skarbowej podlega zatwierdzeniu przez Ministra Finansów.
2. Zmiany regulaminu organizacyjnego następują w trybie właściwym dla jego nadania.
3. W przypadkach, o których mowa w § 1 ust. 2 - 4, dyrektor izby skarbowej składa wniosek
o wyrażenie zgody przez Ministra Finansów, wraz z uzasadnieniem oraz projektem regulaminu organizacyjnego izby skarbowej.
§ 7. Dyrektor izby skarbowej ustala zakresy czynności pracowników świadczących pracę w izbie i urzędach skarbowych.
§ 8. Regulamin organizacyjny izby skarbowej podlega udostępnieniu w siedzibie oraz na stronach internetowych izby na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 183, poz. 1538, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241,z 2010 r. Nr 127, poz. 858 oraz z 2014 r. poz. ......