-
siedziby naczelników urzędów skarbowych i terytorialny zasięg ich działania (wykaz stanowiący załącznik Nr 1 do rozporządzenia),
-
siedziby naczelników urzędów skarbowych, właściwych wyłącznie w zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy oraz terytorialny zasięg ich działania (wykaz stanowiący załącznik Nr 2 do rozporządzenia),
-
siedziby naczelników urzędów skarbowych wykonujących zadania określone w art. 5 ust. 6 ustawy z wyłączeniem egzekucji administracyjnej należności pieniężnych i terytorialny zasięg ich działania (wykaz stanowiący załącznik Nr 3 do rozporządzenia),
-
siedziby i terytorialny zasięg działania dyrektorów izb skarbowych (wykaz stanowiący załącznik Nr 4 do rozporządzenia).
Projekt nowelizacji projektowanego rozporządzenia wprowadza zmiany w załączniku nr 1. Wnioski o dokonanie zmian w wykazie siedzib naczelników urzędów skarbowych oraz granic terytorialnego zasięgu ich działania, które zostały uwzględnione w projekcie, zostały złożone przez następujących dyrektorów izb skarbowych:
-
Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, który wniósł o przesunięcie granic właściwości miejscowej w obrębie miasta Bydgoszczy pomiędzy Pierwszym i Trzecim Urzędem Skarbowym w Bydgoszczy;
-
Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który zgłosił konieczność poprawienia zapisów o rozgraniczeniu terytorialnego zasięgu działania pomiędzy Pierwszym i Drugim Urzędem Skarbowym w Gliwicach w związku ze zmianami w nazewnictwie ulic w tym mieście;
-
Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, który przedstawił projekt reorganizacji jednostek organizacyjnych administracji podatkowej na terenie miasta Poznania w drodze przejęcia terytorialnego zasięgu działania Urzędu Skarbowego Poznań – Śródmieście przez Urząd Skarbowy Poznań – Wilda oraz dokonania zmian w terytorialnym zasięgu działania niektórych innych poznańskich urzędów skarbowych.
Zmiany zaproponowane przez dyrektorów izb skarbowych w Bydgoszczy i Poznaniu wynikają z potrzeby zniwelowania skutków oddziaływującego na funkcjonowanie administracji skarbowej zjawiska, jakim jest migracja podatników z obszarów miejskich do gmin ościennych, co jest związane z postępującą urbanizacją oraz rozwojem gospodarczym tych terenów. W rezultacie tego procesu stale powiększa się obciążenie urzędów skarbowych obsługujących gminy okalające Bydgoszcz i Poznań (Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy oraz Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu). Wynikają z tego następujące skutki dla funkcjonowania administracji podatkowej w tych miastach:
-
pogarszanie się możliwości skutecznego monitorowania poprawności realizowania obowiązków podatkowych,
-
duże zróżnicowanie obciążenia poszczególnych urzędów ilością podatników przypadających na jednego pracownika (np. w Poznaniu w granicach od ok. 482 do ok. 806),
-
znaczne zróżnicowanie poziomu zatrudnienia, od poniżej 100 do powyżej 300 osób podczas, gdy optymalny poziom powinien kształtować się w przedziale od 150 do 200 osób.
-
stałe pogarszanie się warunków pracy oraz obniżający się poziom komfortu obsługi podatników.
Zmiany w części dotyczącej województwa kujawsko-pomorskiego polegają na powiększeniu terytorialnego zasięgu działania Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy o część miasta obsługiwaną dotychczas przez Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy. Wejście w życie proponowanych zmian doprowadzi do znacznego zniwelowania różnic w obciążeniu pracą, jakie występują pomiędzy ww. urzędami (aktualnie ponad dwukrotnie). Ponadto, w związku z przeniesieniem części pracowników z Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy do pracy w Trzecim Urzędzie Skarbowym, zmniejszone zostaną także dotychczasowe koszty funkcjonowania oraz polepszą się warunki pracy w tych jednostkach. Zachowany zostanie natomiast poziom obsługi gmin ościennych.
Korekta zapisów w części dotyczącej województwa śląskiego ma także charakter formalny i nie powoduje zmian w terytorialnym zasięgu działania oraz migracji podatników pomiędzy Urzędami Skarbowymi mającymi siedzibę w Gliwicach.
Nowelizacja załącznika nr 1 w części dotyczącej województwa wielkopolskiego ma na celu skupienie struktury organizacyjnej jednostek administracji podatkowej na terenie miasta Poznania w drodze objęcia przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań – Wilda terytorialnego zasięgu działania Naczelnika dotychczasowego Urzędu Skarbowego Poznań – Śródmieście. Urząd Skarbowy Poznań – Wilda przejmie pracowników likwidowanego Urzędu Poznań – Śródmieście, jego bazę lokalową i zasoby. Po reorganizacji wielkość zatrudnienia w Urzędzie Skarbowym Poznań – Wilda oraz liczba obsługiwanych podatników będą porównywalne w relacji do innych urzędów skarbowych w Poznaniu.
Zmiany w woj. wielkopolskim dotyczą także części gmin powiatu poznańskiego, które dotychczas są obsługiwane w całości przez Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu. Zgodnie z projektem, terytorialny zasięg działania Urzędu Skarbowego Poznań – Wilda powiększy się dodatkowo o miasta Luboń i Puszczykowo, Urzędu Skarbowego Poznań - Jeżyce o gminy Rokietnica i Tarnowo Podgórne a Urzędu Skarbowego Poznań - Winogrady o gminę Suchy Las. Zmiany pozwolą na znaczne zniwelowanie różnic w obciążeniu pracą poszczególnych urzędów i na bardziej optymalne wykorzystanie zasobów i środków, jakimi dysponuje administracja podatkowa działająca na terenie miasta Poznania.
Problematyka regulowana przez rozporządzenie pozostaje w gestii państw członkowskich
i nie podlega harmonizacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie BIP.
Ocena skutków regulacji
-
Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
-
jednostki organizacyjne administracji podatkowej, które w wyniku wejścia w życie rozporządzenia ulegną reorganizacji lub zmieni się ich terytorialny zasięg działania (Urząd Skarbowy Poznań – Śródmieście, Urząd Skarbowy Poznań – Wilda, Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu, Urząd Skarbowy Poznań – Jeżyce, Urząd Skarbowy Poznań – Winogrady oraz Pierwszy i Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy,
-
osoby fizyczne oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie miast i gmin obsługiwanych przez urzędy skarbowe objęte reorganizacją.
-
Konsultacje społeczne
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych tekst projektu rozporządzenia zostanie przesłany do ogólnopolskich organizacji związkowych działających w jednostkach skarbowych.
-
Zakres oceny skutków regulacji
-
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego:
-
wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia wydatków lub zmniejszenia dochodów podmiotów sektora finansów publicznych.
-
-
Wpływ regulacji na rynek pracy:
-
rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
-
-
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw:
-
rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
-
-
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny:
-
rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionów.
-
-
Analiza przewidywanych kosztów
-
Wstępna kalkulacja kosztów wprowadzenia zmian, jakie zakłada najdalej idący wniosek Dyrektora Izby Skarbowej Poznaniu, przewiduje, że bieżące koszty funkcjonowania urzędów skarbowych nie ulegną zwiększeniu. Dotyczy to także wydatków płacowych.
-
Przy założeniu, że część używanych mebli, sprzętu komputerowego i innych urządzeń ulega naturalnemu zużyciu ich uzupełnienie czy odnowienie oszacowano na kwotę 80.000 zł.
Proponowane zmiany wymagać będą także wykonania prac adaptacyjnych, których łączny koszt wyniesie 248.000 zł.
Przewidywane koszty transportu wniosą 10.000 zł.
Koszty modernizacji infrastruktury informatycznej wyniosą 87.000 zł.
Projektowane zmiany wymagać będą także przeprowadzenia akcji informacyjnej, która będzie zrealizowana poprzez przygotowanie broszur i materiałów informacyjnych, zamieszczanie płatnych ogłoszeń w środkach masowego przekazu oraz organizacje spotkań informacyjnych - razem ok. 10.000 zł.
Oznacza to, iż łączne koszty związane z reorganizacją w woj. wielkopolskim wyniosą ok. 435.000 zł.
-
Wstępna kalkulacja oszczędności.
Realizowane działanie w zakresie reorganizacji zakresu działania Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu stanowić będą podstawę do rezygnacji z pomieszczeń zajmowanych przez ww. urząd na podstawie umów najmu:
-
rezygnacja z pomieszczeń zajmowanych przy ul. Zamenhofa - roczny czynsz 234.000 zł,
-
ograniczenie o 50% powierzchni zajmowanej w Swarzędzu przy ul. Dworcowej przyniesie oszczędności w wys. 375.000 zł (przy rocznym czynszu w wys. 750.000 zł),
Kwota wygospodarowana w budżecie roku 2011 będzie mogła być podzielona na realizację zadań urzędów skarbowych województwa wielkopolskiego. Jednocześnie zaznaczyć należy, że koszty, jakie należy ponieść mają charakter jednorazowy, a uzyskane oszczędności długofalowy.
Biorąc pod uwagę, iż zakres planowanej reorganizacji w woj. kujawsko-pomorskim obejmuje jedynie dwa urzędy w mieście Bydgoszczy, a przewidywane koszty związane będą jedynie z koniecznością przeniesienia części pracowników z Pierwszego do Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy (13 etatów), jednorazowe koszty tej operacji związane będą jedynie z koniecznością zorganizowania dodatkowych stanowisk pracy w siedzibie Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy oraz akcji informacyjnej skierowanej do podatników (ok. 4000 zł). Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy przewiduje, iż wprowadzenie zmian pozwoli na osiągnięcie korzyści w postaci ograniczenia kosztów funkcjonowania nadmiernie obciążonego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy.
Zmiany w obrębie woj. śląskiego wprowadzone zostaną bezkosztowo.
Jerzy Zygmunciak - starszy specjalista
tel. 022 694 59 41
Departament Administracji Podatkowej
Wydział Organizacji