Z programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2023-2025” największą pozycję stanowią wydatki związane z modernizacją wynagrodzeń i uposażeń, które przedstawiają się następująco:
- członkowie korpusu służby cywilnej – 759,60 zł średnio na etat miesięcznie w 2023 roku (559,60 zł w kolejnych dwóch latach), co łącznie wynosi 1878,80 złprzez 3 lata,
- funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej – 699,60 zł średnio na etat miesięcznie w 2023 roku (499,60 zł w kolejnych dwóch latach), co łącznie wynosi 1698,80 złprzez 3 lata,
- pracownicy na stanowiskach niemnożnikowych – 500 zł średnio na etat miesięcznie w 2023 roku (300 zł w kolejnych dwóch latach), co łącznie wynosi 1100,00 złprzez 3 lata.
W związku z tym, że w Krajowej Administracji Skarbowej mamy trzy statusy zatrudnienia:
- członkowie korpusu służby cywilnej,
- funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej,
- pracownicy nieobjęci mnożnikowym systemem wynagrodzeń,
tym samym sposób prezentowania poszczególnych wydatków wynagrodzeniowych jest odmienny.
Z uwagi na klasyfikację budżetową każdorazowo wydatki na odprawy emerytalne funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, a także nagrody jubileuszowe i fundusz nagród ujęte są w odrębnych paragrafach klasyfikacji budżetowej. W przypadku pracowników członków korpusu służby cywilnej ewidencjonowane są w jednym paragrafie razem z funduszem wynagrodzeń. Klasyfikacja budżetowa nie zmienia faktu, że zarówno w przypadku członków korpusu służby cywilnej, jak i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej środki m.in. na odprawy emerytalne, fundusz nagród i nagrody jubileuszowe zostały zapewnione. Środki te nie będą pomniejszać kwot przewidzianych na modernizację wynagrodzeń i uposażeń (tj. odpowiednio korpus służby cywilnej 1878,80 zł, funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej - 1698,80 zł i pracownicy nie należący do korpusu służby cywilnej - 1100,00 zł). Podkreślić zatem należy, że przedstawione informacje zamieszczone na stronie internetowej www.skarbowcy.pl[1] nie są prawdziwe.
Ponadto w programie wieloletnim zostały zapewnione środki finansowe na wdrożenie tzw. dodatku stołecznego. Jego zakres oraz zasady były omawiane ze stroną społeczną wielokrotnie. Niemniej jednak, zaproszeni przedstawiciele RKS NSZZ „Solidarność” nie zawsze uczestniczyli w spotkaniach do końca, opuszczając je w trakcie trwania, stąd być może brak wiedzy w tym temacie. Przeważającymi bowiem beneficjentami tego dodatku będą członkowie korpusu służby cywilnej (około 5000 osób), w zdecydowanie mniejszym zakresie funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej (niespełna 1000 osób).
W przypadku dodatków o charakterze „mentoringowym” podział ich następuje w oparciu o proporcje wynikające z zatrudnienia pomiędzy członkami korpusu służby cywilnej, a funkcjonariuszami Służby Celno-Skarbowej. I w tym wypadku trudno znaleźć potwierdzenie zarzutów jakoby funkcjonariusze SCS są lepiej traktowani.
Priorytety II, III i IV odnoszą się do wydatków inwestycyjnych i zakupów rzeczowych, w których mieści się np. zakup sprzętu informatycznego dla wszystkich jednostek KAS, remonty budynków urzędów, które uzupełnią już zrealizowane inwestycje np. w sieci LAN. Ponadto przewidziane są środki na zakup sprzętu do kontroli czy szkolenia związane z objęciem wszystkich funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej obowiązkiem posiadania broni palnej. Wydatki rzeczowe mają wzmocnić zdolność Krajowej Administracji Skarbowej do realizacji zadań
i podnieść jej efektywność, niezależnie od tego, czy poszczególne zadania realizują członkowie korpusu służby cywilnej czy funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej.
Niemniej jednak Szef Krajowej Administracji Skarbowej podejmuje szereg działań mających na celu polepszenie zarówno warunków wynagrodzenia jak i warunków pracy wszystkich pracowników i funkcjonariuszy, czego wyrazem bez wątpienia jest podjęcie przez Radę Ministrów uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2023-2025”.
Bartosz Zbaraszczuk
Sekretarz Stanu Szef Krajowej Administracji Skarbowej