Otrzymaliśmy wiele sygnałów, że mają Państwo wątpliwości w stosowaniu zwrotów grzecznościowych w korespondencji do podatników. Zapraszamy do zapoznania się z naszym zdaniem na ten temat oraz propozycją opracowanych pism, według Standardów prostego języka.
Często spotykamy się z argumentem, że zwroty grzecznościowe nie licują z powagą urzędu, nie pasują w pismach kks lub egzekucyjnych. Dostaliśmy kilka sygnałów/wątpliwości:
- Zwroty "Szanowna Pani/Panie", "z wyrazami szacunku" itp. mogą zostać odebrane jako szyderstwo z odbiorcy - zobowiązanego, któremu się np. odmawia zwolnienia majątku spod zabezpieczenia lub obciąża kosztami egzekucyjnymi, które bywają niemałe;
- Trudno zwracać się do kogoś per „Szanowny…” jeśli ma milion złotych podatku do zapłacenia;
- „Szanowna Pani” może zabrzmieć ironicznie, jeśli prowadzimy egzekucję.