Miejsce posiedzenia: Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”, sala B.
Przewodniczący: Sławomir Brodziński – Szef Służby Cywilnej.
Uczestnicy posiedzenia: Członkowie Zespołu, zaproszeni eksperci według listy obecności.
Na pytanie Przewodniczącego Zespołu, czy zaproponowany porządek obrad może zostać przyjęty, Pan Zbigniew Bartoń (NSZZ „Solidarność”) stwierdził, że temat Służby Celnej był uwzględniony doraźnie i nie miał dotyczyć wszystkich spotkań – w głównej mierze miał opierać się na spotkaniach bilateralnych. W Uchwale TK powołującej Zespół doraźny ds. pracowników samorządowych oraz służby cywilnej, Służba Celna nie została ujęta w zakresie prac Zespołu. Pan Z. Bartoń Zwrócił się również o informację w kwestii obecności strony rządowej na posiedzeniu. Ponadto wniósł do porządku obrad następujące tematy:
temat reorganizacji w administracji rządowej, w tym wstępnej informacji z prac Zespołu Doradców pod przewodnictwem Ministra M. Boniego oraz Zespołu doradczego Szefa Służby Cywilnej (cele, zamierzenia).
kwestię funkcjonowania stanowiska radcy generalnego w urzędach, z uwagi na brak precyzyjnych kryteriów jego funkcjonowania,
konkursy na wyższe stanowiska w s.c. dla osób pełniących obowiązki dyrektorów w dniu wejścia w życie ustawy o państwowym zasobie kadrowym
Pani Barbara Smolińska (OPZZ) przypomniała, że Służba Celna nie została ujęta w pracach Zespołu, ponieważ pierwotnie miał zostać powołany Zespół ds. administracji publicznej. Prezydium TK jednak wyraziło zgodę na rozszerzenie tematyki prac Zespołu doraźnego o Służbę Celną, tym bardziej, że w Służbie Celnej pracują również pracownicy Służby Cywilnej. Dodała, że kończą się prace legislacyjne nad Ustawą o Służbie Celnej, a kwestia rozporządzeń nie będzie już taka absorbująca.
Pan Tomasz Ludwiński (NSZZ „Solidarność”) zgłosił temat przeprowadzania konkursów na naczelników Urzędów Skarbowych z uwagi na to, że znane są przypadki osób, które zwyciężyły w konkursach, lecz nie zostały na te stanowiska powołane zgodnie z przepisami Ustawy o Izbach i Urzędach Skarbowych (art. 5 ust. 5a) pomimo, że od kilku lat pełnią takie obowiązki. Rodzi się pytanie – czy członek korpusu służby cywilnej, który nie gwarantuje obiektywnego wykonywania obowiązków, może pozostać w tej służbie. Ustawa nie nakłada obowiązku uzasadnienia decyzji ministra, ale te osoby nawet nie zostały poinformowane o braku powołania.
Przewodniczący Zespołu stwierdził, że zgłoszone kwestie zostaną ujęte w sprawach różnych.
Przyjęto porządek posiedzenia:
Zaopiniowanie założeń zmiany ustawy o służbie cywilnej dotyczących nadgodzin.
Kontynuacja dyskusji z poprzedniego posiedzenia nt. służby celnej, w tym informacja Szefa Służby Celnej nt. przebiegu prac parlamentarnych ustawy o Służbie Celnej oraz informacja o stanie prac nad projektem rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie stawek uposażenia zasadniczego w Służbie Celnej, wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatków do uposażenia zasadniczego.
Informacja Ministerstwa Finansów nt. nowelizacji ustawy budżetowej 2009 w zakresie służby cywilnej oraz informacja Szefa Służby Cywilnej dot. wypłaty dodatków w służbie cywilnej.
Sprawy różne, w tym kwestia konfliktu w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim.
Przyjęto poprawiony protokół z posiedzenia Zespołu w dniu 19.05.2009 r.
W kontekście protokołu z posiedzenia Zespołu w dniu 16.06.2009 r. Pan T. Ludwiński (nie był na posiedzeniu, lecz dysponuje nagraniem dźwiękowym), ustosunkował się do wypowiedzi Zastępcy Dyrektora Departamentu Kontroli MF:
Nieprawdą jest, że problem likwidacji ośrodków zamiejscowych dotyczy 43 osób, w tym 8 osób z kontroli unijnej nie kontroluje już terenów byłego woj. ciechanowskiego, ponieważ likwidacja dotyczy nie jednego, lecz dwóch ośrodków.
Według sprawozdania operatywnego z wykonania budżetu za 2008 r., udział woj. mazowieckiego w dochodach całego kraju wynosi 21,3%, a nie 50%.
Na poprzednim posiedzeniu podano, że Urząd Kontroli Skarbowej powinien liczyć 2500 osób, lecz z wyliczeń wynika, że ta liczba wynosi 1200.
Nie jest znany taki miernik oceny pracy urzędów kontroli skarbowej, jak wpłaty związane z ustaleniami kontroli.
Pan T. Ludwiński dodał, że miała miejsce nie tylko jego interwencja w sprawie zbierania danych członków zarządu, natomiast sprawa windy nie powinna być argumentem zbierania danych. Ponadto stwierdził, że nieoficjalnych informacji wie, że w Ministerstwie Finansów wśród kadry kierowniczej, odbyło się nawet szkolenie z prawa związkowego, lecz nie wie na ile te informacje są prawdziwe.
Przewodniczący Zespołu przekazał listę obecności na dzisiejszym posiedzeniu, aby każdy z uczestników mógł się z nią zapoznać. Ponadto poinformował o odwołaniu dyrektora generalnego MF.
Ad. 1)
Pan Wojciech Zieliński (Zastępca Dyrektora Departamentu Służby Cywilnej w KPRM) omówił planowane zmiany Ustawy o służbie cywilnej w zakresie uregulowania za pracę w godzinach nadliczbowych. Przedstawiona, na poprzednim posiedzeniu, prezentacja miała charakter roboczy, uwzględniała jedynie główne kierunki zmian. Projekt przedstawiany na obecnym posiedzeniu został już skonsultowany z MPiPS oraz UKIE, procedura uzgodnień międzyresortowych zostanie jednak uruchomiona, po zakończeniu prac przez Zespół doradczy SCC (zakończenie prac 15 września), który zajmuje się wypracowaniem propozycji modernizacji w systemie wynagrodzeń. Prawdopodobnie w październiku będzie decyzja SCC o ostatecznym kształcie nowelizacji ustawy, w tym także w zakresie nadgodzin.
Główne założenia nowelizacji ustawy o służbie cywilnej w zakresie czasu pracy:
Zasada rekompensaty pracy w godzinach nadliczbowych czasem wolnym w zwiększonym wymiarze (1,25) dotyczy wszystkich członków korpusu służby z wyjątkami:
rekompensata za pracę w godzinach nadliczbowych wykonywaną w niedziele, święta i w porze nocnej jest wyższa (1,5);
dla osób na wyższych stanowiskach w służbie cywilnej oraz kierowników urzędów i ich zastępców rekompensata za pracę w godzinach nadliczbowych dotyczy jedynie pracy w niedziele, święta i porze nocnej.
Przedłużenie okresu rozliczeniowego (max 4 miesiące i 6 miesięcy dla osób wyższych stanowiskach w służbie cywilnej oraz kierowników urzędów).
Zostanie również rozważone uelastycznienie przepisów dot. czasu pracy członków korpusu służby cywilnej.
W toku dyskusji:
Pan Andrzej Moskal (ekspert NSZZ „Solidarność”) wnioskował, aby w ustawie o służbie cywilnej (podobnie jak w kodeksie pracy) była możliwość wynagrodzenia za pracę
w godzinach nadliczbowych. Stwierdził, że w urzędach skarbowych za 4-5 godzin pracy
w sobotę jest możliwość odbioru całego dnia wolnego. Dodał, że brak godzin nadliczbowych, szczególnie w gorącym okresie zeznaniowym, może spowodować zwiększenie wydatków
z budżetu tytułem odsetek za zwłokę. Zgłosił propozycję ujednolicenia wskaźnika do 1,5 rekompensaty pracy w godzinach nadliczbowych oraz wydłużenia okresu rozliczeniowego do 6 miesięcy. Przepisy powinny obowiązywać od 1.01.2010 r.
Pan Z. Bartoń podkreślił, że zawarte w ustawie korzystne rozwiązania dla członków korpusu służby cywilnej, powinny być pozostawione. Problem nadgodzin nie został rozwiązany przez wiele lat, ale obecne uregulowania muszą być jasne i precyzyjne. Pewne uprawnienia członków korpusu służby cywilnej powinny być zapisane wyraźnie, a ustawa powinna spełniać rolę układu zbiorowego i zawierać regulacje szczególnego statusu pracowników zatrudnionych w administracji rządowej, więc wskazane jest całościowe podejście do ustawy o służbie cywilnej i rozważenie, czy będą w niej zapisane literalnie wszystkie prawa i obowiązki członka korpusu służby cywilnej. Ustawa nie może doprowadzić do konfliktu z kodeksem pracy. Już wcześniej rozważano, czy do ustawy będą przeniesione zapisy wynikające z kodeksu pracy – jednak przeważyła koncepcja o odnośnikach. Kierownicy jednostek powinni tak planować budżet, aby były pieniądze na wynagrodzenia za nadgodziny. Jednocześnie zaznaczył sprzeciw przeciwko wydłużeniu okresu rozliczeniowego w administracji (40 godz. pracy w tygodniu od poniedziałku do piątku, oprócz sytuacji nadzwyczajnych wynikających z specyfiki pracy urzędnika). Przypomniał również, że od 1.01.2010 r. nie będzie limitu etatów, więc dziwią doniesienia medialne mówiące o redukcji o 10% etatów w administracji.
Przewodniczący Zespołu podziękował za przedstawione systemowe propozycje do ustawy. Stwierdził, że generalnie powinno się podchodzić całościowo do spraw regulacji ustawowych, lecz ustawa o służbie cywilnej została niedawno uchwalona. Nowelizacja ustawy musi konsumować pewne niedopatrzenia oraz kwestie, które pojawiły się w trakcie jej funkcjonowania.
Pan W. Zieliński:
Stwierdził, że z uwagi na dyscyplinę finansów publicznych
i nieprzekraczalne limity środków na wynagrodzenia w służbie cywilnej, rekompensata za pracę w godzinach nadliczbowych dodatkowym wynagrodzeniem, nie jest rozwiązaniem optymalnym. W większości urzędów służby cywilnej zwiększona praca nie ma przełożenia na zwiększenie przychodów budżetu. Rekompensata czasem wolnym za pracę w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna zgodnie z EKS.
Możliwość odbioru całego dnia wolnego za kilka godzin pracy w sobotę nie znajduje uzasadnienia.
Postulat wydłużenia okresu rozliczeniowego do 6 miesięcy zostanie rozważony po analizie formalno-prawnej. Okres rozliczeniowy może być planowany różne w poszczególnych urzędach.
Przedstawione założenia do nowelizacji ustawy i tak polepszają sytuację członków korpusu służby cywilnej i ujednolicenie wskaźnika do 1,5 w obecnej sytuacji gospodarczej, jest mało realne.
Projekt nowelizacji ustawy może być gotowy w październiku, lecz trudno precyzyjnie przewidzieć przebieg uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych, a tym samym zakończenie prac legislacyjnych.
Sposób pracy nad nowymi przepisami począwszy od założeń, został tak zaplanowany, żeby zagwarantować ich przejrzystość i precyzyjność.
Pan T. Ludwiński przypomniał, że NSZZ „Solidarność” wnosiła uwagi do ustawy o służbie cywilnej, również w kwestii nadgodzin, lecz nie zostały w ogóle uwzględnione. Obecne propozycje również nie są zadawalające. Szef Służby Cywilnej powinien działać wyłącznie w interesie Służby Cywilnej, więc propozycje w sprawie nadgodzin powinny być, co najmniej takie, jak w kodeksie pracy. Dodał, że nieporozumieniem jest stwierdzenie, że urzędy nie generują przychodów, więc pracownicy nie zasługują na wyższe wynagrodzenie z uwagi na nadgodziny – należy zatem zmienić system finansowania urzędów. Urzędy świadczą funkcje usługowe dla społeczeństwa, a zadowolony pracownik lepiej tę usługę świadczy. Jeżeli znalazły się środki na dodatkowe urlopy dla urzędników służby cywilnej (absolwenci KSAP nie powinni być zwalniani z egzaminów kwalifikacyjnych), to mogą również znaleźć się na nadgodziny, przy czym dziwna jest dyskusja nad redukcją zatrudnienia w administracji rządowej, a w szczególności w służbie cywilnej, jeżeli istnieje taki poważny problem nadgodzin. W EKS jest zapis o zwiększonym wynagrodzeniem za nadgodziny.
➨ P. T. Ludwiński zwrócił się z wnioskiem o udostępnienie członkom Zespołu ekspertyz, które mówią, że proponowane rozwiązanie jest słuszne i nie będzie budziło wątpliwości ekspertów unijnych (jeszcze przed procedowaniem ustawy w trybie konsultacji społecznych).
Pan Z. Bartoń zwrócił się również o opinię Departamentu Prawnego KPRM, aby na wstępnym etapie zostały rozstrzygnięte wszelkie wątpliwości.
Pan W. Zieliński stwierdził, że projekt został skierowany do MPiPS, które jest koordynatorem prac odpowiadającym za zgodność przepisów prawa krajowego z EKS oraz do UKIE, który odpowiada za zgodność z prawem Unii Europejskiej – instytucje te zgodziły się co do zasady z propozycjami Departamentu Służby Cywilnej. Z Departamentem Prawnym KPRM przepisy były konsultowane w trybie roboczym, natomiast propozycje, które zostaną skierowane oficjalnie do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych będą parafowane przez DP KPRM. Dodał, że zarówno Departament Służby Cywilnej jak
i Departament Prawny w części dotyczącej służby cywilnej, podlega Szefowi Służby Cywilnej, więc SCC bierze odpowiedzialność za przekazane, oficjalnie do członków Zespołu, propozycje.
Ad. 2)
Przewodniczący Zespołu poinformował, że w piśmie Min. J. Kapicy, odnoszącym się do projektu ustawy o służbie celnej, jest informacja o trzech spotkaniach w MF (23.06.2009 r., 30.06.2009 r., 7.07.2009 r.) z udziałem Min. M. Boniego, przedstawicieli ministerstwa oraz strony siecznej. Do pisma został dołączony komunikat z przeprowadzonych spotkań konsultacyjnych ze związkami zawodowymi.
Pani Alicja Karniłowicz (Departament Służby Celnej MF) przekazała informacje nt. projektu rozporządzenia MF zmieniającego rozporządzenie w sprawie stawek uposażenia zasadniczego w Służbie Celnej, wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatków do uposażenia zasadniczego.
Projekt rozporządzenia z dnia 31 lipca 2009 roku – jest realizacją ustanowionego uchwałą Nr 187/2008 Rady Ministrów z dnia 16 września 2008 r. programu wieloletniego pod nazwą „Modernizacja Służby Celnej w latach 2009-2011”, którego celem jest stworzenie warunków do pełnej realizacji ustawowych zadań S.C. oraz istotna poprawa skuteczności jej działania. Cel ten zostanie osiągnięty m. in. poprzez wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń w Służbie Celnej.
Istotą projektu jest rozszerzenie katalogu dodatków do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy celnych, uzasadnionych szczególnymi właściwościami, kwalifikacjami, warunkami oraz miejscem pełnienia służby. Obecnie mamy 4 takie dodatki:
dodatek za opiekę nad psem służbowym,
dodatek za służbę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych,
dodatek za służbę w porze nocnej,
dodatek specjalny.
W projektowanym rozporządzeniu jest propozycja dodania do powyższego katalogu pięciu rodzajów dodatków:
dodatku za realizację zadań z zakresu kontroli zgłoszeń celnych, kontroli towarów, kontroli osób – w oddziałach celnych granicznych,
dodatku za służbę na jednostce pływającej Służby Celnej,
dodatku za obsługę urządzeń RTG do prześwietlania pojazdów (samochodów ciężarowych, autobusów, samochodów osobowych), kontenerów i wagonów kolejowych,
dodatku za realizację zadań kontrolnych - w komórce zwalczania przestępczości w izbie celnej,
dodatku za realizację zadań w zakresie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych.
Ulegnie również zmianie sposób wyliczenia dodatku dla funkcjonariuszy, którym powierzono opiekę nad psem służbowym oraz dodatku za służbę w warunkach szkodliwych. Zmiana ta ma charakter techniczny i nie spowoduje zmiany wysokości kwot dodatków. Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem wysokość dodatków będzie ustalana według mnożnika od kwoty bazowej, a nie procentowo od miesięcznego najniższego uposażenia zasadniczego. Zmiana to koresponduje ze sposobem wyliczania wprowadzonych niniejszą zmianą dodatków z zastosowaniem mnożników kwoty bazowej.
Wdrożenie motywacyjnego systemu uposażeń wynikającego z uchwały modernizacyjnej pociąga za sobą konieczność dokonania zmian w zakresie uposażeń zasadniczych w Służbie Celnej.
Wzmocnienie motywacyjne w zakresie uposażeń dotyczyć będzie w szczególności najmniej zarabiających funkcjonariuszy. Projektowana zmiana obejmie podniesienie najniższych uposażeń we wszystkich grupach uposażenia zasadniczego w celu podniesienia uposażeń zasadniczych dla najmniej zarabiających w poszczególnych grupach i na stanowiskach. Działanie to ma być również ukierunkowane na zmniejszanie różnic w wysokości uposażeń zasadniczych na poszczególnych stanowiskach służbowych w izbach celnych, pomiędzy izbami a także w poszczególnych departamentach Ministerstwa Finansów poprzez podniesienie minimalnego uposażenia zasadniczego na tych stanowiskach.
Zaproponowane w projektowanym rozporządzeniu przepisy korespondują z rozwiązaniami przyjętymi w projekcie ustawy o Służbie Celnej, która została uchwalona przez Sejm. Jednakże w związku z przedłużającym się procesem legislacyjnym projektu ustawy o Służbie Celnej konieczne jest podjęcie działań zmierzających do wcześniejszego wprowadzenia przepisów umożliwiających wypłacanie dodatków i podwyższenie uposażeń funkcjonariuszom celnym .
Zmiana ustawy budżetowej na rok 2009 ograniczyła środki finansowe zaplanowane w roku 2009 na realizację uchwały modernizacyjnej, w tym środki na wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń w Służbie Celnej. W wyniku tego realizacja przedsięwzięcia zaplanowanego w uchwale modernizacyjnej - wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń i wynagrodzeń w Służbie Celnej – jest możliwa od dnia 1 lipca 2009 r.
Z uwagi na powyższe, w projektowanym rozporządzeniu przewiduje się, iż przepisy niniejszego rozporządzenia będą miały zastosowanie od dnia 1 lipca 2009 r.
Projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych w dniu 31 lipca 2009 r. do następujących organów oraz do działających w Służbie Celnej związków zawodowych.
Termin do zgłoszenia uwag dla przedstawicieli ZZ – 21 dni. Po tym terminie wszystkie uwagi zostaną zbiorczo rozpatrzone przez kierownictwo Służby Celnej.
Pani Barbara Smolińska (OPZZ) powróciła się do genezy projektu rozporządzenia. W pierwszym założeniu miała się znaleźć zmiana dotycząca wprowadzenie dodatków kontrolerskich (tylko dot. obsługi granicznej).
Po cyklu spotkań z udziałem Szefa Służby Celnej i Ministra M. Boniego okazało się, że można było wprowadzić środki z uchwały modernizacyjnej, choć zostały one na 2009 r. mocno ograniczone. Rozporządzenie to ma w pewien sposób ograniczyć możliwość wprowadzenia środków do podziału. Na spotkaniu 10 lipca była propozycja podziału tych środków w tym roku, ale po zakwestionowaniu przez stronę społeczną tego podziału (uchwała modernizacyjna przewidywała zmiany na trzy lata, więc jeżeli zostały ograniczone środki finansowe na pierwszy rok, to również powinna ulec zmniejszeniu realizacja założeń), zrodził się pomysł rozszerzenia rozporządzenia na zmiany dotyczące minimalnego mnożnika kwoty bazowej. Propozycja dodatków służbowych w rozporządzeniu jest zasadna, ale jeżeli są zwiększone środki finansowe, czyli w roku 2010. Na kolejnym spotkaniu w dniu 28 lipca, wobec braku zgody ze strony społecznej na zaproponowany podział środków, zmiana mnożnika kwoty bazowej zostanie wprowadzona rozporządzeniem. Projekt rozporządzenia odnosi się do ustawy obecnie obowiązującej, więc za dwa, trzy miesiące będzie kolejna zmiana, ponieważ w nowej ustawie są nowe regulacje dot. m.in. dodatków i czasu pracy. Obecne regulacje dot. nadgodzin w Służbie Celnej, w odniesieniu do innych uregulowań, są niekorzystne, ponieważ dotyczą jedynie części osób a obejmują godz. za godz. W projekcie rozporządzenia zachwiane są proporcje dot. mnożnika kwoty bazowej pomiędzy poszczególnymi stanowiskami. W nowej ustawie o służbie celnej, niektóre art. zostały przesunięte na rok 2011 (m.in. wartościowanie stanowisk pracy), więc regulacja wynagrodzeń powinna się ściśle łączyć z tymi etapami, które są zawarte w nowej ustawie. Najbardziej uzasadnionym jest rozdysponowanie środków według obecnie obowiązujących regulacji prawnych i założeń pierwotnych, w tym wyrównanie średniej w całej służbie celnej, a kolejne dwa lata poświęcić na regulacje zgodne z uchwałą modernizacyjną i racjonalnym funkcjonowaniem służby celnej.
Pani. B. Smolińska dodała, że do Szefa Służby Cywilnej zostanie przesłane stanowisko, które zostało skierowane do Szefa Służby Celnej.
Pani A. Karniłowicz poprosiła o przekazanie tych uwag na piśmie, które po zbiorczym zestawieniu (ze wszystkich organizacji) zostaną przekazane kierownictwu i rozpatrzone. Obecny projekt służy zrównaniu ogromnych dysproporcji w wysokości uposażeń na poszczególnych stanowiskach – postulat zgłaszany przez środowisko celnicze. Dodatki zostały zapisane w uchwale modernizacyjnej. Nowy projekt rozporządzenia będzie również przekazany związkom zawodowym do konsultacji.
Ad. 3)
Pani Ewa Kosowska (Departament Wynagrodzeń i Ubezpieczeń Społecznych MF) przekazała informację dot. wprowadzonych zmian w nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r., w zakresie służby cywilnej.
I. W załączniku nr 10 „Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2009 r.”(określonym w załączniku nr 12 do projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2009 r.) w grupie członkowie korpusu służby cywilnej ogółem zmniejszono:
zatrudnienie o 415 osób,
wynagrodzenia ogółem o 80.171 tys. zł.
Po uwzględnieniu powyższych zmian w załączniku tym, dla członków korpusu służby cywilnej, planuje się:
zatrudnienie dla 127.035,97 osoby,
wynagrodzenia ogółem w wysokości 6.089.071 tys. zł.
II. W rezerwach celowych w:
poz. 22 – Rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania (w tym na skutki przechodzące z 2008 r.), w tym na sfinansowanie wynagrodzeń dla 6 osób zajmujących się funduszami w ramach Działu 3a budżetu UE - zmniejszono limit zatrudnienia o 270 osób oraz środki o 12.943 tys. zł.
poz. 23 – Środki na szkolenia i wynagrodzenia na nowe mianowania urzędników służby cywilnej oraz skutki przechodzące z 2008 r. - zmniejszono środki o 4.339 tys. zł.
poz. 48 – Środki na zwiększenie wynagrodzeń i pochodnych, w tym na modernizację systemu wynagrodzeń w administracji - zmniejszono środki o 45.442 tys. zł.
III. W art. 25 ustawy budżetowej na rok 2009.
Dla służby cywilnej zmniejszono:
limit mianowań urzędników o 500 osób;
limit środków na wynagrodzenia o 83.253 tys. zł, w tym:
a) wynagrodzenia zasadnicze o 41.297 tys. zł,
b) dodatki służby cywilnej o 3.082 tys. zł,
c) dodatki zadaniowe nie uległy zmianie i wynoszą 14.039 tys. zł;
limit środków na szkolenia o 4.497 tys. zł.
Pan Sławomir Brodziński (Szef Służby Cywilnej) poinformował zebranych nt. wypłaty dodatków specjalnych w służbie cywilnej.
Pomimo ograniczeń wynikających z sytuacji budżetowej, w trakcie prac nad nowelizacją budżetu, nigdy nie zakwestionowano kwoty ok. 142,5 mln zł. rezerwy celowej na dodatki specjalne. Właśnie dzisiaj zostało skierowane pismo do poszczególnych ministrów z propozycją określonych rozwiązań podziału pomiędzy dysponentów – algorytm wyliczeń w oparciu o etaty wykonane a nie planowane. Termin odpowiedzi jest dwutygodniowy i wtedy przedmiotowa sprawa trafi na Radę Ministrów. Realne rozdysponowanie tych środków (z wyrównaniem od stycznia) jest możliwe dopiero w październiku. W projekcie nowelizacji o służbie cywilnej przewidziano likwidację dodatku specjalnego w formie obecnej.
Pan Z. Bartoń poinformował, że poprzednio odbywały rozmowy z partnerami społecznymi nt. globalnych zasad podziału środków, a na dzisiejszy dzień nic nie wiemy w sprawie założeń podziału pieniędzy.
Pan. W. Zieliński stwierdził, że decyzję podejmuje Rada Ministrów, po przedłożeniu projektu uchwały przez Szefa Służby Cywilnej. Dopiero projekt uchwały, zgodnie z przepisami, zostanie skierowany do uzgodnień społecznych. Nie można dzisiaj przesądzić o ostatecznych kryteriach podziału. SCC planuje przekazanie większych kwot, w ujęciu per capita, dla służb pełniących szczególnie istotne funkcje dla państwa (aparat skarbowy), dla pracowników wykonujących szczególnie zadania inspekcyjno-kontrolne (wojewódzkie i powiatowe służby zespolone) oraz wstępnie dla członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w służbach mundurowych, podległych MSWiA. Propozycja SCC obejmuje wstępne przyporządkowanie kwot dla poszczególnych ministrów, natomiast ministrowie określą podział pomiędzy urzędy podległe i nadzorowane, a Rada Ministrów podejmuje decyzję ostateczną.
Na prośbę Pani Małgorzaty Lewickiej (FZZ), która zwróciła się o wyjaśnienie rozbieżności podanych kwot na dodatki specjalne – w piśmie MF skierowanym do Przewodniczącego Zespołu TK ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych, kwota wynosi ok. 150 mln zł.,
Przewodniczący Zespołu wyjaśnił, że powinna zostać rezerwa na zdarzenia nieprzewidziane.
Pani B. Smolińska po raz kolejny powróciła do tematu uruchomienia wypłaty w służbie celnej, środka specjalnego za 2005 rok (Minister M. Boni mówił o ostatecznej dacie 15 września) oraz funduszu 3% ( Szef Służby Celnej wspominał o wypłacie do końca sierpnia). Była informacja, że wypłata 3% funduszu nagród będzie wypłacona w izbach celnych w IV kw. w 50%, natomiast obecna wypłata była wstrzymana do czasu nowelizacji ustawy budżetowej i urealnienia ilości etatów (w ustawie budżetowej na 2009 r. zmniejszono ilość etatów funkcjonariuszy celnych w stosunku do cywilnych). Czekamy na przekazanie z MF na szczebel izb celnych, informacji odnośnie etatów i momentu uruchomienia środków. Dodała, że ta premia została już wypłacona pracownikom MF.
Pan Janusz Wesołowski (Dyrektor Departamentu Finansów Resortu MF) poinformował, że:
w kwestii wypłaty zaległego środka specjalnego za 2005 r., pomimo pewnych ustaleń, problem cały czas tkwi w wyjaśnieniach od strony prawnej – wypłata ta nie może być w formie nagrody ani wynagrodzenia za pracę. Sprawa jest jednak aktualna;
środki na nagrody za 2009 r. do wszystkich jednostek resortu zostały już przekazane, są one w dyspozycji kierowników poszczególnych jednostek. W MF uporano się z tym w ciągu trzech tygodni, choć chyba jeszcze nie wszystkie departamenty;
faktycznie przygotowując ustawę budżetową na 2009 r. zakładano wejście w życie zmian w ustawie o służbie celnej od stycznia br., co spowodowało zaplanowanie zmniejszenia ilości etatów funkcjonariuszy i zwiększenie ilości etatów korpusu służby cywilnej. Nowelizacja ustawy budżetowej na 2009 r. dostosuje ilość etatów funkcjonariuszy i korpusu służby cywilnej do rzeczywistych potrzeb. Oczekiwanie na dokonanie tej zmiany w planach jednostek celnych może być powodem opóźnień w wypłacie nagród.
Pani B. Smolińska zwróciła uwagę, że jeżeli była podstawa prawna do wypłaty zaległego środka specjalnego za 2006 r., to tym bardziej nie powinno być problemu
z jego wypłatą za rok 2005.
Ad.4)
Pan Sławomir Brodziński w kwestii reorganizacji administracji rządowej – stwierdził, że Szef Służby Cywilnej nie uczestniczył na żadnym etapie planów i prac zespołu ekspertów. Znane mu są jedynie informacje medialne, ponieważ również na posiedzeniach SKRM temat ten nie był szczegółowo omawiany. Dodał, że średnie wykonanie wzrostu wynagrodzeń (płace, trzynastki, vacaty, dodatki, nagrody) w 2008 r. w stosunku do 2007 r. w służbie cywilnej wyniosło 16,8%. Wszyscy mamy świadomość, że 2010 rok będzie trudny względu na sytuację budżetową, nie tylko w służbie cywilnej, ale w wszystkich jednostkach finansów publicznych.
Pan W. Zieliński przechodząc do tematu w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim:
Przypomniał, że Szef Służby Cywilnej uznał ustanowienie mediatora za najlepszy sposób rozwiązania tej sytuacji konfliktowej.
W dniu 30 czerwca br., do przeprowadzenia postępowania mediacyjnego, został desygnowany mediator z listy przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej.
Z roboczych informacji ze ŚUW wiadomo, że odbyło się spotkanie, ale bez udziału NSZZ „Solidarność”, więc jeszcze nie doszło do formalnego rozpoczęcia procesu mediacji.
Pierwszym krokiem do rozwiązania tego problemu jest dokładne rozpoznanie aktualnego przedmiotu sporu.
Pan Jan Szajnar (OPZZ) zwrócił się z prośbą o podpisanie protokołów z posiedzenia Zespołu (21.04.2009 i 19.05.2009), które są ważne dla organizacji związkowych z uwagi na jeden z punków sporu zbiorowego w ŚUW – uznawania przez pracodawcę art. 27 ustawy
o związkach zawodowych (nie konsultowane, ale uzgadnianie zgodnie z ustawą o związkach zawodowych). Oddział krakowski PIP przeprowadził kontrolę w ŚUW w dniach 23.06.2009 – 23.07.2009 – otrzymał protokoły, ale materiały powinny być sformalizowane. Wczoraj otrzymaliśmy wstępne wystąpienie pokontrolne PIP, w którym jest stwierdzenie, że związki zawodowe miały rację.
Pan W. Zieliński dodał, że było wystąpienie do PIP z prośbą o informacje na temat wykazu sporów zbiorowych, które są zarejestrowane w urzędach, a także ciężkich przypadków naruszeń prawa pracy. Trwają prace nad doprecyzowaniem otrzymanych informacji – wciąż trwa wyjaśnianie z PIP. W tej chwili nie ma możliwości przedstawienia pełnej informacji PIP z uwagi na to, że ujęte są również urzędy spoza służby cywilnej, a także trzeba doprecyzować, czy te spory dotyczą tylko członków korpusu służby cywilnej czy wszystkich grup pracowników.
Pan Z. Bartoń poinformował, że NSZZ „Solidarność” zwróci się z wnioskiem o przedstawienie listy osób zatrudnionych na stanowisku radcy generalnego w poszczególnych urzędach (poprzednie zajmowane stanowisko, średnie wynagrodzenie, zakres obowiązków.). W większości te stanowiska zajmowane są przez byłych dyrektorów wydziałów i dyrektorów generalnych, bez zmiany wynagrodzenia, co rodzi szereg wątpliwości wśród innych pracowników tracących stanowiska a otrzymujących wynagrodzenie adekwatne do nowego.
Pan W. Zieliński zwrócił uwagę, że nie ma pełnego obrazu sytuacji w służbie cywilnej, lecz na przykładzie danych KPRM (liczba stanowisk, wynagrodzenie, które jest niższe niż dyrektorów), taka sytuacja nie występuje. Jeżeli wynagrodzenie nie odpowiada zadaniom i stopniowi odpowiedzialności i jakiś pracownik uznaje to za niesprawiedliwe to wtedy decyzja musi być podjęta w każdym indywidualnym przypadku. Trudno przeprowadzać tak szeroko zakrojoną akcję kontroli na wszystkich stanowiskach radców generalnych.
Przewodniczący Zespołu dodał, że można zebrać zbiorcze informacje skupiając się na zagregowanych danych urzędów wojewódzkich.
Pan Z. Bartoń dodał, że cały czas brak jest rozstrzygnięć i interpretacji prawnych dot. stosowania zapisu art.27 ustawy o związkach zawodowych oraz art. 231 Kodeksu pracy, dlatego zwrócono się do Szefa Służby Cywilnej o decyzje i dokonanie rozstrzygnięć. NSZZ „Solidarność” uważa, że zadaniem mediatora nie jest rozstrzygnięcie zasadności stosowania tych artykułów i dlatego nie ma obecnie możliwości rozstrzygnięcia sporu w ŚUW. Wojewoda nie respektuje ustawy o związkach zawodowych, dyrektor generalny nie wyraził zgody nawet na udział związków zawodowych w spotkaniu podsumowującym kontrolę PIP pomimo, że PIP się o to zwracała – trzy tematy będące przedmiotem kontroli PIP są postulatami trwania sporu zbiorowego. NSZZ „Solidarność” przedstawiła stanowisko – wyrażenie wotum nieufności w stosunku do dyrektora generalnego, lecz nie widzimy, w ciągu wydarzeń, jakiegokolwiek gestu dobrej woli.
➨ Szef Służby Cywilnej stwierdził, że widzi potrzebę spotkania z zainteresowanymi przedstawicielami Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz organizacji związkowych.
➨ Ustalono termin kolejnego spotkania Zespołu w dniu 8.09.2009 r.
➨ Propozycja tematów:
Informacja MF nt. przeprowadzanych konkursów na Dyrektorów i Naczelników Urzędów Skarbowych (NSZZ „Solidarność” – Pan . Ludwiński przekaże pismo skierowane w tej sprawie do MF).
Zagregowane dane Urzędów Wojewódzkich dot. stanowiska radcy generalnego (NSZZ „Solidarność”).
Nabór na wyższe stanowiska w Służbie Cywilnej osób pełniących obowiązki.
Sprawy różne.
Pan A. Stępień (FZZ) zwrócił się o wyjaśnienia (najlepiej na piśmie) w kwestii możliwości obsadzania stanowiska zastępcy dyrektora bez konkursu, w ramach awansu wewnętrznego (art. 54).
Pan Z. Bartoń (NSZZ „Solidarność”) stwierdził, że 15 sierpnia br. będą znane założenia programu oszczędności w administracji publicznej na 2010 rok, wiec zgłosił temat przedstawienia tych założeń, ze szczególnym uwzględnieniem działalności Urzędów Wojewódzkich oraz zaproszenie przedstawiciela MSWIA – Pana Ministra Siemoniaka). Temat dotyczy szeroko rozumianej administracji w terenie i resortu nadzorującego ją (który resort odpowiada za statuty, określa politykę i sposób funkcjonowania tej administracji rządowej).
➨ Pan Z. Bartoń sformułuje na piśmie doprecyzowanie tego tematu.
Pan Z. Bartoń zwrócił się również o uwzględnienie w pracach Zespołu, na kolejnym lub jeszcze następnym posiedzeniu, tematu związanego z realizacją ustawy o pracownikach samorządowych oraz aktów wykonawczych, w tym działanie Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej.
Ponadto, strona rządowa podjęła następujące zobowiązania:
- ustosunkowanie się MF do wypowiedzi Pana Ludwińskiego, w której zarzucał on przedstawienie nieprawdziwych informacji na poprzednim posiedzeniu zespołu, przez Pana Dyrektora Teresiaka z DAP.
- ustosunkowanie się MF do zarzutów Pani Smolińskiej dotyczących prac nad projektem rozporządzenia do ustawy o służbie celnej.
W trakcie posiedzenia przekazano do Sekretariatu Zespołu następujące dokumenty:
Pismo znak: Nr ZZZSC-10-21/09/MF Zrzeszenia Związków Zawodowych Służby Celnej RP, skierowane do Szefa Służby Celnej w dniu 22.07.2009 r..
Pismo Krajowej Komisji Wykonawczej NSZZ Pracowników Policji znak: V-93/2009 z dnia 7.08.2009 r. skierowane do Szefa Służby Cywilnej.
Przewodniczący Zespołu
…………………………………..
Sławomir Brodziński
Opracowanie:
Nina Krasuska
Departament Dialogu
i Partnerstwa Społecznego MPiPS