z posiedzenia Zespołu doraźnego ds. pracowników samorządowych
oraz służby cywilnej
Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych
w dniu 3 listopada 2009 r.
Miejsce posiedzenia: Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”, sala A.
Przewodniczący: Sławomir Brodziński – Szef Służby Cywilnej.
Uczestnicy posiedzenia: Członkowie Zespołu, zaproszeni eksperci według listy obecności.
Proponowany porządek:
1. Dyskusja nt. projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.
Członkom Zespołu rozdano komplet materiałów przedmiotowego projektu rozporządzenia (wersja z dnia 2.11.2009 r.).
Przewodniczący Zespołu przekazał następujące informacje organizacyjne:
-
Członkom Zespołu zostało również przekazane pismo Pana Michała Boniego dotyczące dalszego procesowania ustawy o racjonalizacji zatrudnienia.
-
W związku wątpliwościami dotyczącymi medialnego informowania o pracach Zespołu, Przewodniczący Zespołu zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Trójstronnej
o decyzję Prezydium TK w przedmiotowej sprawie. -
W odniesieniu do tematyki poprzedniego posiedzenia Zespołu – pismem z dnia 27.10.2009 r. Szef Służby Cywilnej skierował zapytanie do dyrektorów generalnych
w sprawie skutków pracowniczych wprowadzenia ustawy o finansach publicznych. -
Ustalony został termin mianowań urzędników służby cywilnej (26 i 27 listopada br.).
Ad.1)
Przewodniczący Zespołu poinformował, że pierwszy projekt rozporządzenia „płacowo-stanowiskowego” był przedmiotem dyskusji na Forum dyrektorów generalnych w dniu 15.10.2009 r., natomiast w dniu 30.10.2009 r. odbyła się konferencja uzgodnieniowa.
Na skierowane, w tym do Prezesa Rady Ministrów, liczne pisma strony związkowej dotyczące przedmiotowego projektu, została przekazana w dniu dzisiejszym zbiorcza odpowiedź. Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do Stałego Komitetu Rady Ministrów w połowie października. Aktualnie uwagi organizacji związkowych do projektu rozporządzenia wpłynęły jedynie od NSZZ „Solidarność”. Przewodniczący Zespołu z dużym zaskoczeniem przyjął fakt, że na dzisiejszym posiedzeniu nie ma przedstawicieli NSZZ „Solidarność” – wnioskodawców większości zgłoszonych uwag, które w przedłożonej propozycji projektu rozporządzenia w większości zostały uwzględnione. Przewodniczący Zespołu dodał, że rozporządzenie musi wejść w życie 1 stycznia 2010 r. Podkreślił, że na razie nie udało się wprowadzenie rozwiązania odejścia od załącznika z bardzo rozbudowaną ilością stanowisk w korpusie służby cywilnej, jak również powiązania mnożników z wynikami wartościowania stanowisk pracy – jednak przedstawiona propozycja rozporządzenia ma na celu uporządkowanie systemu bez generowania dodatkowych kosztów.
Pan Wojciech Zieliński (Zastępca Dyrektora Departamentu Służby Cywilnej KPRM) przedstawił kluczowe zmiany w projekcie rozporządzenia „płacowo-stanowiskowego” w stosunku do wersji poprzedniej:
-
W projekcie rozporządzenia dodano § 8 i § 9 – postulat większości resortów (czas na przygotowanie się urzędów do wprowadzenia zmian).
-
Zmiany w Załączniku nr 1 do rozporządzenia:
-
Tabela I, II
Przesunięcie stanowiska głównego księgowego ze stanowisk samodzielnych do stanowisk średniego szczebla zarządzania.
Tabela II.
Przesunięcie stanowiska kierownika oddziału i zastępcy kierownika oddziału z grupy stanowisk samodzielnych do grupy stanowisk koordynujących.
Tabela II.
Przesunięcie stanowiska starszego inspektora wojewódzkiego z grupy stanowisk koordynujących do grupy stanowisk samodzielnych.
Tabela I, II, III
W grupie stanowisk specjalistycznych dodano stanowisko psychologa.
Tabela II.
Wycofano stanowiska: kierownika oddziału w urzędzie wojewódzkim, naczelnika wydziału, zastępcy naczelnika wydziału.
Tabela III.
Urzędy skarbowe
Przesunięcie stanowiska komornika skarbowego z grupy stanowisk samodzielnych do grupy stanowisk koordynujących.
Tabela III.
Urzędy skarbowe
Przesunięcie stanowiska starszego komisarza skarbowego z grupy stanowisk specjalistycznych do grupy stanowisk samodzielnych.
Tabela III.
Urzędy skarbowe
Przesunięcie stanowiska starszego poborcy skarbowego z grupy stanowisk wspomagających do grupy stanowisk specjalistycznych.
Rozważane są jeszcze propozycje zmian w Tabeli IV. Wojewódzkie inspektoraty transportu drogowego.
-
Zmiany w Załączniku nr 2 do rozporządzenia dotyczą wysokości mnożników kwoty bazowej służących do ustalania wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej. Przy zmianach kierowano się urealnieniem wysokości mnożników, wyraźniejszym rozróżnieniem pomiędzy administracją centralną a administracją terenową, uwzględnieniem zaleceń raportu Polska 2030. Przesłanką nadal było podniesienie minimalnego wynagrodzenia, szczególnie w grupie stanowisk wspomagających, lecz jest ono nieco niższe w niż wersji wcześniejszej – uwagi dotyczyły uwzględnienia sytuacji finansowej. Natomiast wyższe maksymalne mnożniki dają potencjalne możliwości zatrudnienia ekspertów. Tak więc przedziały mnożników zostały znacząco poszerzone, co oznacza również niższe skutki pracownicze.
Obecna propozycja obejmuje trzy tabele. Z uwagi na ustawę o finansach publicznych umieszczono w Tabeli I kategorię jednostek budżetowych obsługujących państwowe fundusze celowe – na razie jest to kategoria pusta. Przy Tabeli II rozważana jeszcze propozycja, która pojawiła się w uzgodnieniach międzyresortowych, dodania członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w administracji celnej. Tabela III dotyczy pozostałych służb zespolonych i niezespolonych.
-
W Załączniku nr 3 – propozycja Tabeli i zmniejszenie progresji do ustalania wysokości dodatku służby cywilnej – została utrzymana z uwagi na to, że dodatek ten wynika jedynie ze statusu urzędnika służby cywilnej i nie jest uzależniony od wykonywanych zadań.
Pan Dobrosław Dowiat-Urbański (Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego KPRM) zwrócił uwagę na przepis § 4 ust 4, który według zgłaszających uwagi może być niezgodny
z regulacją ustawową tj. art. 90 ust 2, który do okresów pracy do dodatku stażowego pozwala zaliczyć jedynie zakończone okresy zatrudnienia. Projektodawca, kierując się dotychczasowym stanem prawnym, wolałby zachować proponowany przepis. Wykreślenie go spowodowałoby dla pewnej grupy pracowników skrócenie okresu pracy uprawniającego do dodatku stażowego i nagrody jubileuszowej. Dodał, że nie można jednak wykluczyć zmiany tego przepisu w kolejnych etapach procesu legislacyjnego.
W odpowiedzi na propozycję Pana Andrzeja Stępnia (FZZ) dot. dokonania takiej zmiany w nowelizacji ustawy o służbie cywilnej (art. 90), która nie budziłaby wątpliwości zapisu
§ 4 ust 4 rozporządzenia, Pan D. Dowiat-Urbański zwrócił uwagę na czynnik czasu – nowelizacja ustawy trwa kilka miesięcy, natomiast rozporządzenie musi wejść w życie 1 stycznia 2009 r.
Pan Eugeniusz Matusiak (FZZ) w swej wypowiedzi stwierdził, że przedstawione zmiany projektu rozporządzenia wychodzą naprzeciw oczekiwań pracowników urzędów skarbowych. Niemniej jednak zwrócił się z propozycją zalegalizowania oraz wprowadzenia do projektu rozporządzenia w grupie stanowisk specjalistycznych, stanowiska egzekutora.
Pani Ewa Zwolińska (Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej w MF) stwierdziła, że choć pojawił się w urzędach skarbowych trend, aby prowadzić egzekucję przy pomocy stanowiska egzekutora, jednak stanowiska takiego nie ma. Można jednak tę kwestię omawiać pod względem merytorycznym na spotkaniu w MF, które odbędzie się 5 bm., a w razie ustaleń informacja zostanie przekazana do KPRM.
Pan Michał Ćwieka (Forum Związków Zawodowych) zwrócił uwagę, że w Załączniku nr 2 brakuje otwarcia dla członków korpusu służby cywilnej w stanowiskach specjalistycznych oraz stanowiskach wspomagających – mnożniki zaczynające się od 1 dałyby pewną możliwość awansu.
Pan Jan Szajnar (OPZZ) poruszył następujące kwestie:
-
Termin przesyłania wiążącej opinii do projektu.
-
Zwrócił się o rozważenie wykreślenia słowa „może”.
-
Zaproponował również skrócenie okresu do pół roku w § 9 projektu rozporządzenia.
-
Propozycja zostawienia bez zmian zapisu § 4 ust 4 projektu rozporządzenia.
Pan W. Zieliński przypomniał, że w pierwszej wersji projektu rozporządzenia minimalne mnożniki były wyższe, lecz wiele resortów odniosło się do tej propozycji negatywnie
z uwagi na skutki finansowe, które w konsekwencji mogłoby również prowadzić do zwolnień w niektórych urzędach.
Pan Dagmir Długosz (Dyrektor Departamentu Służby Cywilnej w KPRM) dodał, że termin przekazywania opinii w kwestii projektu rozporządzenia powinien być możliwie najkrótszy – prośba o przekazanie ich do końca tygodnia. Możliwy jest również roboczy kontakt
z Departamentem Służby Cywilnej.
Przewodniczący Zespołu zaproponował termin kolejnego spotkania – 1 grudnia 2009 r. , jednocześnie oczekuje od partnerów społecznych zgłaszania tematów.
➨ Termin kolejnego posiedzenia Zespołu ustalono na dnia 1 grudnia 2009 r.
➨ Strona rządowa wniosła propozycje następujących zagadnień:
-
Informacja dotycząca pracowniczych korzyści, które są efektem realizacji projektów finansowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym plany na lata następne – projekty, które mogą być realizowane w kolejnych planach działaniach.
-
Przedstawienie i przedyskutowanie założeń zmian w ustawie o służbie cywilnej (kwestia czasu pracy, po rundzie konsultacji w ramach forum dyrektorów generalnych).
-
Kwestia samorządowa.
➨ Ponadto wniesiono tematy na posiedzenie:
-
Pan J. Szajnar (OPZZ) wniósł temat postępów w rozstrzygnięciu sporu zbiorowego w ŚUW. Dodał, że wczoraj odbyło się spotkanie mediatora z wojewodą oraz
I wicewojewodą, na którym doszło do pewnych działań mających na celu zakończenie sporu, wycofanie pewnych działań w stosunku do osób szczególnie chronionych.
➨ Prośba o zgłaszanie tematów.
Przewodniczący Zespołu
…………………………………..
Sławomir Brodziński
Opracowanie:
Nina Krasuska
Departament Dialogu
i Partnerstwa Społecznego MPiPS