Stosownie do pisma AP6/030/3/JZY/10/7649 z dnia 14 lipca 2010 r. Rada Krajowa Związku Zawodowego Pracowników Egzekucji Administracyjnej przesyła opinię dotyczącą projektu nowego zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, które ma zastąpić zarządzenie Nr 13 Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r, w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów(...)
RK ZZPEA/53/2010 Wałcz, dnia 12-08-2010 r.
Ministerstwo Finansów
Departament Administracji
Podatkowej
w Warszawie
Stosownie do pisma AP6/030/3/JZY/10/7649 z dnia 14 lipca 2010 r. Rada Krajowa Związku Zawodowego Pracowników Egzekucji Administracyjnej przesyła opinię dotyczącą projektu nowego zarządzenia w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, które ma zastąpić zarządzenie Nr 13 Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r, w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów(...)
-
W § 1, dodać ust. 4 w brzmieniu:
„ 4. Urzędy Skarbowe dzieli się na następujące grupy:
1) urząd „Mały” do 50 pracowników;
2) urząd „Średni” powyżej 50 do 150 pracowników;
3) urząd „Duży” powyżej 150 pracowników;
4) urząd „Wyspecjalizowany” bez względu na liczbę pracowników.”
-
W statucie urzędu skarbowego stanowiącego Załącznik nr 2 do ww. projektu zarządzenia proponuje się następujące zmiany:
W ust. I 6 § 1 zastąpić liczby „60” i „100”, odpowiednio liczbami: „50” i „150”.
Uzasadnienie:
Zasadnym wydaje się być przyjęcie takiego podziału urzędów skarbowych, jaki był dotychczas. Proponowane zmiany, w żaden sposób nie rzutują na wyniki w poszczególnych obszarach mierników przyjętych do oceny naczelników urzędów skarbowych, jak i należyte wykonywanie przypisanych zadań. Przeciwnie częste w ostatnim czasie zmiany i niejednolitość w podziale na grupy urzędów skarbowych mają wpływ negatywny.
Przykład:
W załączniku nr 2 do „Zadań dla dyrektorów izb skarbowych i naczelników urzędów skarbowych w zakresie realizacji polityki finansówej państwa w 2010 r. oraz wytyczne do ich realizacji” dotyczących podstawowych mierników oceny wykonania zadań(...) wprowadzono podział na grupy: urząd „Mały” do 60 pracowników, urząd „Średni” powyżej 60 do 130 pracowników, urząd „Duży” powyżej 130 pracowników, a urząd „Wyspecjalizowany” bez względu na liczbę pracowników. Natomiast w procedurze nadawania i anulowania upoważnień użytkownikom systemu E-Deklaracje w zakresie przetwarzania danych osobowych, zatwierdzonej 15 czerwca 2010r. w pkt 17 dokonano podziału urzędów skarbowych: do 50 pracowników, od 50 do 150 pracowników (...).
W świetle powyższych rozbieżności w podziale urzędów skarbowych zasadnym wydaje się żeby podziału dokonano zgodnie z propozycją w zmienianym akcie prawnym co pozwoli na jednolitość zastosowania.
-
§ 2 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Tworzy się następującą liczbę stanowisk zastępcy naczelnika:
1) w urzędach do 50 pracowników – bez zastępcy naczelnika,
2) w urzędach do 150 pracowników – jedno stanowisko zastępcy naczelnika,
3) w urzędach powyżej 150 pracowników dwa stanowiska zastępcy naczelnika.
Uzasadnienie:
Ustalenie liczby zastępców naczelnika byłoby zgodne z podziałem urzędów o którym mowa w § 1 ust. 4. Funkcję zastępcy naczelnika w urzędach do 50 pracowników może z powodzeniem sprawować jednocześnie główny księgowy, który i tak nie będzie w pełni wykorzystany. Ponadto w dobie kryzysu oraz zapowiedzi ograniczania liczby pracowników w administracji, utrzymanie tak wysokiej liczby zastępców naczelnika wydaje się zbyt niegospodarne i nie celowe. Zbyt duża liczba zastępców naczelnika powoduje generację środków na wynagrodzenia i dezorganizację w sprawowaniu władzy.
Utrzymanie struktury organizacyjnej, o której mowa w § 3 pozwoli na właściwe kierowanie urzędem bowiem liczba kadry kierowniczej i tak nie jest mała.
-
W § 6 ust. 3 pkt 1 do 5 proponuje się zmniejszyć liczbę wicedyrektorów odpowiednio o jeden etat.
Nakładanie na urzędy skarbowe coraz to nowych zadań bez zwiększania liczby etatów pozwoliłoby odciążyć te urzędy poprzez skierowanie etatów uzyskanych z oszczędności zastępców naczelnika i zastępców dyrektorów do wykonania zadań przez podległych pracowników.
-
Strukturę organizacyjną w każdej jednostce a szczególności liczbę zwiększenia kadry kierowniczej o której mowa w § 2 ust. 4, rozdzielania bądź łączenia komórek organizacyjnych należy każdorazowo uzgodnić ze związkami zawodowymi lub innym prawnym przedstawicielstwem załogi.
Uzasadnienie
Tworzenia nowych czy też dodatkowych stanowisk kierowniczych a także rozdzielanie bądź łączenie komórek organizacyjnych jednostki ma istotny wpływ na wynagrodzenia pracownicze stąd też zgodnie z art. 27 powinien być z mocy prawa uzgadniany ze związkami zawodowymi.
Przedstawiając powyższe Związek wyraża wielkie ubolewanie i niezadowolenie brakiem, uzgodnień treści zapisów z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi przed wyrażeniem opinii. Mając doświadczenie z dotychczasowych praktyk bezwzględnego odrzucania opinii i uwag związków zawodowych mamy nadzieję, że tym razem propozycje nasze będą głęboko przeanalizowane.
Jednocześnie wnosi się o spotkanie strony Rządowej z centralami związkowymi reprezentatywnych organizacji związkowych celem przeanalizowanie ostatecznych treści zapisów.
Z upoważnienia Rady Krajowej ZZPEA
Eugeniusz Matusiak
Przewodniczący