WYTYCZNE DO REALIZACJI ZADAŃ ZWIĄZANYCH
Z FUNKCJONOWANIEM IZB I URZĘDÓW SKARBOWYCH
Wyciąg z wytycznycvh
Przy przyjmowaniu do pracy należy bezwzględnie przestrzegać procedury określonej ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
12.1.Służba cywilna - sprawy kadrowe
1. Przy przyjmowaniu do pracy należy bezwzględnie przestrzegać procedury określonej ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505). Propozycje zatrudnienia kierować należy przede wszystkim do osób posiadających:
a. właściwe przygotowanie merytoryczne na proponowanym stanowisku pracy, tj. wykształcenie wyższe prawnicze, ekonomiczne lub inne,
b. wymagane na stanowisku pracy dodatkowe umiejętności, np. zdane egzaminy na doradców podatkowych, posiadanie uprawnień biegłego rewidenta, ukończone studia podyplomowe, kursy specjalistyczne, itp.
2. Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej umowę o pracę zawiera się na czas określony 12 miesięcy z możliwością wcześniejszego rozwiązania stosunku pracy za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
3. Osoby podejmujące po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej odbywają służbę przygotowawczą. Służba przygotowawcza trwa nie dłużej niż 4 miesiące i kończy się nie później niż z upływem 8 miesięcy od podjęcia pracy przez pracownika. Służba przygotowawcza kończy się egzaminem. Pracownik którego wiedza lub umiejętności umożliwiają należyte wykonywanie obowiązków służbowych, na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, może zostać zwolniony
z obowiązku odbywania służby przygotowawczej.
4. Osoby podejmujące po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej na podstawie umowy o pracę, podlegają pierwszej ocenie w służbie cywilnej. Pierwsza ocena w służbie cywilnej jest dokonywana nie wcześniej niż po upływie 8 miesięcy od nawiązania stosunku pracy i nie później niż miesiąc przed upływem okresu na który umowa została zawarta. Po dokonaniu oceny kierujący komórką organizacyjną wnioskuje w przypadku:
a. przyznania oceny pozytywnej - o zawarcie z ocenionym umowy o pracę na czas nieokreślony,
b. przyznania oceny negatywnej - o niezawieranie z ocenionym umowy o pracę na czas nieokreślony albo o rozwiązanie umowy o pracę na czas określony.
5. Zgodnie z art. 35 ust. 7 ustawy o służbie cywilnej ponowne zatrudnienie osoby, która otrzymała wcześniej mianowanie w służbie cywilnej, dokonuje się na podstawie mianowania, za zachowaniem dotychczasowego stopnia służbowego urzędnika służby cywilnej, z zastrzeżeniem art. 70 pkt 1, art. 71 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz ust. 7 i art. 114 ust.1 pkt 6 ww. ustawy.
6. Na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej urzędnik służby cywilnej oraz pracownik służby cywilnej zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony podlega ocenie okresowej dokonanej przez bezpośredniego przełożonego. Ocena okresowa dotyczy wykonywania obowiązków wynikających z opisu zajmowanego stanowiska pracy. Ocenę okresową sporządza się co 24 miesiące.
7. Stanowiska urzędnicze w korpusie służby cywilnej podlegają opisowi i wartościowaniu. Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej określa zarządzenie Nr 81 Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej (M. P. Nr 48 poz. 566, z późn. zm.)
8. Zgodnie z art. 28 ustawy o służbie cywilnej dyrektor izby skarbowej lub naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej przez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Biuletynie urzędu. Termin do składania dokumentów nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania ogłoszenia.
9. Zgodnie z art. 40 ustawy o służbie cywilnej, o uzyskanie mianowania w służbie cywilnej może ubiegać się osoba która m.in., posiada co najmniej trzyletni staż pracy w służbie cywilnej lub uzyskała zgodę dyrektora generalnego urzędu na przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego przed upływem tego terminu, jednak nie wcześniej niż po upływie dwóch lat od nawiązania stosunku pracy w służbie cywilnej. Zna co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych Unii Europejskiej lub jeden z następujących języków: arabski, białoruski, chiński, islandzki, japoński, norweski, rosyjski, ukraiński.
10.Na podstawie art. 88 ustawy o służbie cywilnej członek korpusu służby cywilnej może otrzymać dodatek zadaniowy za wykonywanie dodatkowych, powierzonych mu przez
pracodawcę zadań na okres wykonywania tych zadań, ze środków przeznaczonych na wynagrodzenia.
11.Na podstawie art. 105 urzędnikowi służby cywilnej przysługuje corocznie dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze wynoszącym po 5 latach zatrudnienia w służbie cywilnej 1 dzień. Urlop ten wzrasta z każdym rokiem pracy o 1 dzień aż do osiągnięcia 12 dni.
12. Dopuszczalne jest zatrudnianie nowych pracowników na stanowiskach urzędniczych na podstawie umowy o pracę, w celu zastępstwa innego pracownika w czasie jego usprawiedliwionej, czasowej nieobecności w pracy.
13. Z pracownikiem przeniesionym w ramach służby cywilnej z innego urzędu (art. 64 ustawy o służbie cywilnej) nie zawiera się umowy o pracę. W nawiązaniu do zawartej umowy o pracę w urzędzie, z którego członek korpusu został przeniesiony oraz pisma w sprawie przeniesienia, nowy pracodawca określa jedynie stanowisko, komórkę organizacyjną i wysokość wynagrodzenia. Z członkiem korpusu służby cywilnej przenoszonym do innego urzędu w ramach służby cywilnej nie rozwiązuje się stosunku pracy. W związku z tym nie wydaje się świadectwa pracy i nie wypłaca się ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
14. Zgodnie z art. 64 ustawy o służbie cywilnej, w razie przeniesienia członka korpusu służby cywilnej do innego urzędu, jego akta osobowe wraz z pozostałą dokumentacją związaną ze stosunkiem pracy, przekazuje się do urzędu, w którym członek korpusu służby cywilnej ma być zatrudniony. Do akt osobowych powinny być dołączone roczne karty ewidencji obecności w pracy (także z lat poprzednich). Opisaną teczkę akt osobowych należy przekazywać protokolarnie, a w protokole należy zamieścić m.in. takie informacje jak:
a. liczbę dni urlopu wypoczynkowego, jaka pozostała do wykorzystania przez członka korpusu służby cywilnej w danym roku,
b. liczbę dni urlopu wypoczynkowego udzielonego na żądanie pracownika, zgodnie z art. 167 2 Kodeksu pracy,
c. liczbę dni urlopu szkoleniowego oraz zwolnień od pracy przewidzianych w art. 188 Kodeksu pracy, jaka pozostała do wykorzystania w danym roku,
d. liczbę dni, za które członek korpusu służby cywilnej otrzymał wynagrodzenie przewidziane w art. 92 Kodeksu pracy,
e. okresy nieskładkowe, przypadające w okresie pracy w urzędzie, w którym członek korpusu służby cywilnej był dotychczas zatrudniony.
15. W zakresie prowadzenia akt osobowych pracowników, należy bezwzględnie stosować wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. Nr 62, poz. 286, z późn. zm.).
16. Zgodnie z art. 29 § 3 Kodeksu pracy pracodawca ma obowiązek poinformować pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę,
0 obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę, urlopie wypoczynkowym oraz długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę, a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy - dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia
1 obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
17.Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej, w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, do członków korpusu służby cywilnej stosuje się przepisy Kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy. Zasady obliczania wymiaru czasu pracy przewidują obniżenie tego wymiaru - o 8 godzin - w przypadku, gdy święto przypada w dniu innym niż niedziela. Kierownicy urzędów powinni zatem wyznaczyć dzień wolny od pracy w obowiązującym okresie rozliczeniowym tak, aby zachowano maksymalną liczbę dni pracy przypadającą w tym okresie, z zapewnieniem funkcjonowania urzędu od poniedziałku do piątku.
18. Zgodnie z art. 180 § 1 Kodeksu pracy od dnia 1 stycznia 2009 r. pracownicy przysługuje urlop macierzyński w nowym wymiarze. Pracownica po wykorzystaniu po porodzie co najmniej 14 tygodni urlopu macierzyńskiego, ma prawo zrezygnować z pozostałej części tego urlopu; w takim przypadku niewykorzystanej części urlopu macierzyńskiego udziela się pracownikowi - ojcu wychowującemu dziecko, na jego pisemny wniosek. Na podstawie art. 1821 Kodeksu pracy pracownica ma prawo do dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Dodatkowy urlop macierzyński jest udzielany jednorazowo, w wymiarze tygodnia lub jego wielokrotności, bezpośrednio po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego.
Na podstawie art. 1823 pracownik - ojciec wychowujący dziecko ma prawo do urlopu ojcowskiego w wymiarze 2 tygodni, nie dłużej niż do ukończenia przez dziecko 12 miesiąca życia. Pracownik ojciec wychowujący dziecko ma prawo do urlopu ojcowskiego począwszy od 1 stycznia 2010 r. Wymiar urlopu ojcowskiego w 2010 r. i 2011 r. wynosi 1 tydzień.
19. Urzędnik służby cywilnej, który od otrzymania ostatniego stopnia służbowego uzyskał dwie kolejne następujące po sobie pozytywne oceny okresowe na jednym z dwóch najwyższych poziomów przewidzianych w skali ocen, otrzymuje kolejny stopień służbowy w terminie 30 dni od dnia zapoznania się urzędnika służby cywilnej z oceną okresową.
20. Bezwzględnie powinny być przestrzegane postanowienia art.79 ustawy o służbie cywilnej, które stanowią, że: „w urzędzie nie może powstać stosunek podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli."
21. Członek korpusu służby cywilnej zatrudniony w izbie skarbowej lub urzędzie skarbowym, w myśl art. 80 ustawy o służbie cywilnej, nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez uzyskania pisemnej zgody odpowiednio dyrektora izby skarbowej lub naczelnika urzędu skarbowego, ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej. Urzędnik służby cywilnej nie może również podejmować dodatkowych zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody odpowiednio dyrektora izby skarbowej lub naczelnika urzędu skarbowego.
22. Zgodnie z art. 1672 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym (najpóźniej jednak w dniu rozpoczęcia tego urlopu), nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym. Urlop ten wlicza się do wymiaru urlopu, ustalonego zgodnie z obowiązującymi zasadami. Pracodawca nie może udzielić pracownikowi urlopu w trakcie zwolnienia lekarskiego, nawet jeśli pracownik zwróciłby się z takim wnioskiem. Dni przysługującego urlopu na żądanie nie uwzględnia się w planie urlopów.
23. W okresie wypowiedzenia umowy o pracę (bez względu na to, kto dokonał wypowiedzenia) pracownik musi wykorzystać urlop wypoczynkowy, jeśli tylko pracodawca w tym okresie mu go udzieli. Pracownik nie ma przy tym możliwości odmowy wykorzystania przysługującego mu urlopu wypoczynkowego. Dotyczy to zarówno urlopu za rok bieżący (w wymiarze wynikającym z art. 1551 Kodeksu pracy, czyli proporcjonalnie do okresu zatrudnienia w roku, w którym dochodzi do rozwiązania stosunku pracy) jak i całego urlopu zaległego.
24. Należy bezwzględnie przestrzegać przepisów Kodeksu pracy w zakresie niezwłocznego wydawania świadectw pracy pracownikom, z którymi stosunek pracy został rozwiązany lub których stosunek pracy wygasł. Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą. Świadectwa pracy powinny być wydawane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz .U. Nr 60, poz. 282 z późn. zm.).
25. Należy bezwzględnie przestrzegać przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz.1584 z późn. zm.). W jednostkach podległych Ministrowi Finansów ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej dotyczą, m.in.:
a. w izbach skarbowych - dyrektora i wicedyrektora
b. w urzędach skarbowych - naczelnika i jego zastępcy.
Osoby zajmujące ww. stanowiska nie mogą:
a. być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego. Zakaz ten nie dotyczy, jeżeli osoby zostały wyznaczone do spółki prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa, innych państwowych osób prawnych, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub innych osób prawnych jednostek samorządu terytorialnego - jako reprezentanci tych podmiotów. Jednocześnie, osoby te nie mogą być wyznaczone do więcej niż dwóch spółek prawa handlowego. Dopuszczalne jest pobieranie przez te osoby odrębnego wynagrodzenia z tytułu sprawowania funkcji w spółce prawa handlowego, do której zostały wyznaczone jako reprezentanci Skarbu Państwa, na zasadach określonych w ustawie z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26 poz. 306 z późn. zm.),
b. być zatrudnione lub wykonywać innych zajęć w spółkach prawa, które mogłyby wywoływać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność,
c. być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych,
d. być członkami zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą,
e. posiadać w spółkach prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego - w każdej z tych spółek,
f. prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Zakaz ten nie dotyczy działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego.
26. Sprawy dyscyplinarne dyrektorów i wicedyrektorów izb skarbowych rozpatruje w I instancji komisja dyscyplinarna w Ministerstwie Finansów. Natomiast komisjami dyscyplinarnymi właściwymi do rozpatrywania spraw naczelników urzędów skarbowych pozostają komisje dyscyplinarne działające przy izbach skarbowych. Organem uprawnionym do zainicjowania postępowania dyscyplinarnego wobec naczelników urzędów skarbowych jest Minister Finansów, któremu na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.) podlegają naczelnicy urzędów skarbowych. Polecenie może zostać również poprzedzone zawiadomieniem przez dyrektora izby skarbowej o zaistnieniu okoliczności uzasadniających wszczęcie postępowania w przedmiotowej sprawie.
27. Szkolenia realizowane w ramach „Planu doskonalenia zawodowego kadr administracji skarbowej na 2010 rok" przeznaczone są dla przedstawicieli kadry kierowniczej izb skarbowych i urzędów skarbowych oraz specjalistów zatrudnionych w tych urzędach. Koszty związane z udziałem w tych szkoleniach pokryte zostaną ze środków będących w dyspozycji Biura Dyrektora Generalnego Ministerstwa Finansów.
12.1.1.Gospodarowanie środkami przeznaczonymi na funkcjonowanie izb i urzędów skarbowych
W 2010 r., podobnie jak w roku ubiegłym , obowiązywać będą zasady ścisłego przestrzegania dyscypliny budżetowej przy dokonywaniu wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie izb i urzędów skarbowych.
Przyjęta na 2010 r. ustawa budżetowa nie określa limitów zatrudnienia dla poszczególnych grup osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Przewidywany średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2010 r. ustalony został na poziomie 101 %.
Kwota bazowa dla członków korpusu służby cywilnej na 2010 r. nie uległa zmianie w stosunku do 2009 r. i wynosi 1 873,84 zł.
Zniesienie limitu zatrudnienia umożliwia dyrektorom izb skarbowych i naczelnikom urzędów skarbowych elastyczne kształtowanie zatrudnienia w ramach posiadanego funduszu na wynagrodzenia, tj. dostosowanie poziomu zatrudnienia do zakresu realizowanych zadań. Z dniem 1 stycznia 2010 r. nie będzie dodatków specjalnych dla członków korpusu służby cywilnej, wypłacanych w poprzednich latach. Nie przewiduje się włączenia tych dodatków do wynagrodzeń.
12.1.2.Gospodarowanie środkami budżetowymi
Przyjęty przez rząd, budżet państwa na 2010 r. zakłada zmniejszenie środków dla jednostek administracji podatkowej na wydatki bieżące.
Z tego względu, na dyrektorach izb skarbowych i naczelnikach urzędów skarbowych ciąży obowiązek zapewnienia racjonalnego i oszczędnego gospodarowania w ramach przyznanych środków. Dokonanie wydatków, nawet tych o niewielkiej skali w ramach danego urzędu, powinna poprzedzać analiza z punktu widzenia zasadności i celowości ich poniesienia. Przeprowadzenie tych analiz powinno dotyczyć zarówno wydatków bieżących (w tym przede wszystkim w zakresie zakupu wszelkich usług), jak i inwestycyjnych.
W szczególności dyrektorzy izb skarbowych w toku realizacji nałożonych zadań są zobowiązani do:
1. racjonalnego i oszczędnego dokonywania wydatków związanych z funkcjonowaniem izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych, w szczególności wydatków bieżących,
2. dokonywania wydatków budżetowych w warunkach ścisłego przestrzegania zasad, określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), w szczególności w art. 44 tej ustawy,
3. przestrzegania przepisów dotyczących sposobu i trybu finansowania inwestycji
z budżetu państwa przy realizacji zadań inwestycyjnych, a także zapewnienia zgodnego z przeznaczeniem wykorzystania środków finansowych zarówno na zadania inwestycyjne, jak i remontowe, finansowane z budżetu państwa,
4. bieżącego monitorowania wykonywania budżetu państwa w zakresie wydatków z rozdziałów 75008, 75009, 75014 i 75647, jako formy sprawowania nadzoru nad prowadzeniem gospodarki finansowej przez izbę skarbową i podległe urzędy skarbowe.
12.1.3.Nowe zadania w zakresie wdrażania budżetu zadaniowego
Od 2011 r. jednostki administracji podatkowej zobowiązane będą do sporządzenia i wykonywania budżetu w dwóch układach, tj. obok tradycyjnej formy, także budżetu w ujęciu zadaniowym.
W celu właściwego przygotowania jednostek do realizacji tego zadania oraz opracowania skutecznych metod jego wdrożenia z wykorzystaniem funkcjonujących systemów finansowo- księgowych wytypowane zostały dwie izby skarbowe - w Zielonej Górze i w Bydgoszczy do udziału w pilotażowym wdrożeniu budżetu zadaniowego. W pilotażu obok ww. izb skarbowych uczestniczyć będą podległe tym izbom urzędy skarbowe, a także Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu. Wymienione jednostki zobowiązane będą do wdrożenia budżetu zadaniowego, zarówno na etapie planowania, zaangażowania, jak i wykonania budżetu.
Udział dwóch izb skarbowych w takim przedsięwzięciu pilotażowym, ze względu na specyfikę działania organów podatkowych, pozwoli na uzyskanie danych porównawczych w zakresie priorytetowego dla budżetu państwa zadania (04.03 - „Realizacja dochodów z podatków bezpośrednich, pośrednich oraz dochodów niepodatkowych") oraz wskazanie najważniejszych problemów we wdrażaniu budżetu zadaniowego wraz z propozycją ich rozwiązania.
12.2.Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny
12.2.1.Organizacja audytu wewnętrznego
Z dniem 1 stycznia 2010 r. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i w związku z tym zmieniły się zasady organizacji audytu wewnętrznego w administracji podatkowej. Do obligatoryjnego prowadzenia audytu wewnętrznego zobowiązane są wyłącznie izby skarbowe. Urzędy skarbowe będą prowadziły audyt wewnętrzny w przypadku przekroczenia kwoty progowej określonej ustawą w wysokości 40.000 tys. zł, albo w przypadku, gdy kierownik jednostki skorzysta z uprawnienia przysługującego mu na podstawie art. 274 ust. 4 ustawy, tj. podejmie decyzję o prowadzeniu audytu wewnętrznego w jednostce pomimo braku obowiązku w tym zakresie, albo gdy Minister Finansów wskaże daną jednostkę w dziale jako zobowiązaną do prowadzenia audytu wraz z jednoczesnym określeniem terminu rozpoczęcia jego prowadzenia (art. 274 ust. 5 ustawy).
Na mocy art. 287 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, w przypadku gdy do przeprowadzenia audytu wewnętrznego konieczne jest dokonanie czynności w innych jednostkach w dziale, minister kierujący działem może upoważnić audytora wewnętrznego zatrudnionego w ministerstwie do ich dokonania. Oznacza to, że wyżej przytoczona regulacja prawna daje możliwość prowadzenia czynności audytowych w izbach skarbowych/urzędach skarbowych przez audytora zatrudnionego w Ministerstwie Finansów, jeżeli Minister Finansów uzna, że takie rozwiązanie zapewni pełną realizację audytu wewnętrznego, w tym skuteczniejszą ochronę środków publicznych oraz ich oszczędne i celowe wykorzystanie w kierowanym przez niego dziale.
Analogiczna sytuacja występuje w odniesieniu do prowadzenia czynności audytowych w jednostce podległej lub nadzorowanej (urząd skarbowy) przez audytora zatrudnionego w jednostce nadrzędnej lub nadzorującej (izba skarbowa) upoważnionego do ich dokonania przez dyrektora izby skarbowej.
12.2.2.Kwalifikacje osób zatrudnionych na stanowisku audytora wewnętrznego
Zmianie uległy również przepisy dotyczące kwalifikacji osób zatrudnionych na stanowisku audytora wewnętrznego. Zgodnie z art. 286 ust. 1 pkt 5 ustawy o finansach publicznych audytorem wewnętrznym może być osoba posiadająca:
1. certyfikat: Certified Internal Auditor (CIA), Certified Government Auditing Professional (CGAP), Certified Information Systems Auditor (CISA), Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), Certified Fraud Examiner (CFE), Certification in Control Self-Assessment (CCSA), Certified Financial Services Auditor (CFSA) lub Chartered Financial Analyst (CFA), lub
2. złożyła w latach 2003-2006, z wynikiem pozytywnym egzamin na audytora wewnętrznego przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ministra Finansów, lub
3. uprawnienia biegłego rewidenta, lub
4. dwuletnią praktykę w zakresie audytu wewnętrznego i legitymuje się dyplomem ukończenia studiów podyplomowych w zakresie audytu wewnętrznego, wydanym przez jednostkę organizacyjną, która w dniu wydania dyplomu była uprawniona, zgodnie z odrębnymi ustawami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych lub prawnych.
Ponadto, art. 117 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), przewiduje okres przejściowy dla osób, które posiadają aplikację kontrolerską i złożony egzamin kontrolerski z wynikiem pozytywnym przed komisją powołaną przez Prezesa NIK oraz osoby posiadające kwalifikacje na stanowisko inspektora kontroli skarbowej. W myśl powyższego przepisu do dnia 31 grudnia 2011 r. osoby te mogą być audytorami wewnętrznymi, jeżeli spełniają warunki określone w art. 286 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W tym czasie osoby te są zobowiązane albo do ukończenia studiów podyplomowych w zakresie audytu wewnętrznego, jeśli mogą wykazać się dwuletnią praktyką w zakresie audytu wewnętrznego, o której mowa w art. 286 ust. 2 ustawy, albo do uzyskania jednego z certyfikatów wskazanych w art. 286 ust, 1 pkt 5 lit. a ustawy. Osoba spełniająca formalne wymogi określone w ww. przepisach i zatrudniona w izbie skarbowej/urzędzie skarbowym w celu realizacji zadań związanych z prowadzeniem audytu wewnętrznego, powinna być zatrudniona na stanowisku audytora wewnętrznego. Rozwiązanie stosunku pracy z kierownikiem komórki audytu wewnętrznego oraz zmiana warunków jego płacy i pracy nie może nastąpić bez zgody, powołanego przez Ministra Finansów dla działu, komitetu audytu.
Komitet audytu może być utworzony dla jednego bądź kilku działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra Finansów. Jego celem będzie doradztwo świadczone na rzecz Ministra Finansów w zakresie zapewniania funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz skutecznego audytu wewnętrznego w szczególności poprzez realizację zadań wynikających z art. 289 ww. ustawy, np. sygnalizowanie istotnych ryzyk, słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień, wyznaczanie priorytetów do rocznych i strategicznych planów audytu wewnętrznego, przegląd istotnych wyników audytu wewnętrznego oraz monitorowanie ich wdrożenia, monitorowanie efektywności pracy audytu wewnętrznego.
Obowiązek zapewnienia obsługi organizacyjnej komitetu audytu nałożony został przez ustawodawcę na komórkę audytu wewnętrznego w Ministerstwie Finansów. Komórka ta w ramach zadań wynikających z art. 291 ww. ustawy gromadzić będzie plany audytu, sprawozdania z wykonania tych planów oraz inne niezbędne dla komitetu informacje z jednostek w dziale (izb skarbowych/izb celnych), przygotowywać zbiorcze informacje
0 istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych jej usprawnieniach. Natomiast kierownicy komórek audytu wewnętrznego tych jednostek będą zobowiązani, na wniosek kierownika komórki audytu w Ministerstwie Finansów, do przekazywania dokumentów i informacji niezbędnych do realizacji ww. zadań.
12.2.4. Audyt wewnętrzny zlecony i ocena audytu wewnętrznego
Nowa ustawa o finansach publicznych utrzymała uprawnienie Ministra Finansów w zakresie koordynacji audytu wewnętrznego w sektorze publicznym. Zadania w zakresie oceny audytu wewnętrznego nie uległy zmianie. Inaczej jest w odniesieniu do instytucji audytu wewnętrznego zleconego. Minister Finansów może zlecić przeprowadzenie audytu wewnętrznego w izbach skarbowych/urzędach skarbowych, zgodnie z art. 292 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, jednakże już bez uzyskiwania zgody dyrektora izby skarbowej/naczelnika urzędu skarbowego, tak jak to miało miejsce w dotychczasowym stanie prawnym.
W poprzednio obowiązującym stanie prawnym funkcjonowało w przepisach pojęcie kontroli finansowej utożsamianej wyłącznie z czysto finansowym aspektem działalności jednostki. Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła instytucję kontroli zarządczej, której zakresem będą objęte wszystkie aspekty działalności jednostki. Podstawowym elementem kontroli zarządczej jest odpowiedzialność każdego kierownika jednostki za wdrożenie
1 monitorowanie takich elementów kontroli zarządczej, aby jednostka osiągała wyznaczone jej cele w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
System kontroli zarządczej będzie funkcjonował na dwóch poziomach:
a. w poszczególnych jednostkach (I poziom kontroli zarządczej),
b. w dziale administracji rządowej (II poziom kontroli zarządczej).
Minister Finansów będzie odpowiedzialny za stworzenie I poziomu kontroli w stosunku do Ministerstwa Finansów oraz II poziomu kontroli zarządczej w stosunku do jednostek podległych i nadzorowanych (m.in. izby skarbowe, urzędy skarbowe), zaś kierownicy poszczególnych jednostek (np. dyrektor izby skarbowej/naczelnik urzędu skarbowego) za stworzenie I poziomu kontroli w tych jednostkach. Zadania związane z kontrolą zarządczą Minister Finansów będzie wykonywać poprzez opracowywanie wytycznych i wykorzystywanie innych mechanizmów, jakimi dysponuje w stosunku do jednostek podległych i nadzorowanych już na podstawie obowiązujących przepisów. Odpowiedzialność za funkcjonowanie I poziomu kontroli zarządczej będzie z kolei spoczywać na dyrektorze izby skarbowej/naczelniku urzędu skarbowego. Szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej określi, dla kierowanych przez siebie działów administracji rządowej, Minister Finansów. Przedmiotowe wytyczne, zgodnie z art. 68 ust. 5 ustawy, będą wydane w formie komunikatu.
12.3. Realizacja zadań w zakresie zarządzania jakością
Izby i urzędy skarbowe w 2010 roku podejmą działania zmierzające w kierunku:
1. zakończenia procesu wdrażania systemu zarządzania jakością w administracji podatkowej, w tym między innymi opracowania przewodnika jakości,
2. powołania wewnętrznych audytorów jakości,
3. przeprowadzenia wewnętrznych audytów jakości i przystąpienia do poprawy obszarów działalności, w których wystąpiły nieprawidłowości.
Podejmowane działania mają na celu:
1. osiągnięcie wysokiej jakości usług świadczonych przez administrację podatkową,
2. przygotowanie jednostki do procedury certyfikacji.
Dyrektorzy izb skarbowych, w ramach sprawowanego nadzoru skoncentrują się na:
1. monitorowaniu procesu wdrażania systemu zarządzania jakością w urzędach skarbowych i działań urzędów skarbowych według opracowanych harmonogramów w tym zakresie i ich korekt,
2. prowadzeniu, w miarę potrzeb, niezbędnych szkoleń dla pracowników urzędów skarbowych w powyższym zakresie,
3. podejmowaniu współpracy między organami podatkowymi celem wypracowania podobnych rozwiązań,
4. sporządzaniu i przekazywaniu sprawozdań w zakresie realizacji procesu wdrażania systemu zarządzania jakością w urzędach skarbowych,
5. przekazywaniu propozycji zmian i usprawnień wynikających z nowych zadań i obowiązków nakładanych na izby i urzędy skarbowe.
12.3.2.Działania podejmowane przez urzędy skarbowe
Urzędy skarbowe są zobowiązane do:
1. zapewnienia sprawnej i skutecznej realizacji zadań związanych z wdrażaniem systemu zarządzania jakością poprzez odpowiednie ich dostosowanie do posiadanych możliwości i zasobów,
2. sporządzania i przekazywania sprawozdań w zakresie realizacji procesu,
3. przekazywania uwag i spostrzeżeń w zakresie trudności, które pojawiły się podczas podejmowanych działań wdrożeniowych i doskonalących,
4. zapewnienia usprawniania procedur administracyjnych stosownie do wynikających potrzeb administracji i podatników, między innymi poprzez rozwój i wymianę doświadczeń między jednostkami.
Izby skarbowe oraz urzędy skarbowe zobowiązane są do współpracy z Departamentem Administracji Podatkowej Ministerstwa Finansów w zakresie działań podejmowanych w kierunku wdrożenia i doskonalenia systemu zarządzania jakością.
Współpraca dotyczyć powinna w szczególności:
1. działań podejmowanych kierunku identyfikacji potrzeb i optymalizacji funkcjonowania i rozwoju izb i urzędów skarbowych;
2. działań podejmowanych w celu kształtowania pozytywnego wizerunku administracji podatkowej, upowszechniania dobrych praktyk oraz pogłębiania zaufania obywateli do organów podatkowych;
3. podejmowania na polecenie Ministerstwa Finansów, określonych czynności, w szczególności udziału w pracach powoływanych zespołów zadaniowych.
Prowadzenie powyższych zadań uregulowano w Zarządzeniu Nr 19 Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2008 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 13, poz. 93)
12.4.1.Spotkania pracowników izb i urzędów skarbowych z przedstawicielami zagranicznych administracji podatkowych
1. Dyrektor izby skarbowej przed planowanym spotkaniem z udziałem przedstawicieli zagranicznych administracji podatkowych, zarówno w przypadku swojego wyjazdu zagranicznego lub pracowników izby i podległych urzędów skarbowych, jak również organizacji spotkania na poziomie regionalnym i/lub lokalnym, niezależnie od formy (spotkanie robocze, grupa robocza itp.) i długości spotkania, z wyjątkiem staży
i seminariów organizowanych w ramach Programu Komisji Europejskiej Fiscalis oraz spotkań w ramach Wewnątrzeuropejskiej Organizacji Administracji Podatkowych - IOTA, zobowiązany jest do przygotowania i przekazania instrukcji (co najmniej na 5 dni przed planowaną podróżą/spotkaniem), do Departamentu Administracji Podatkowej Ministerstwa Finansów - w wersji papierowej jak również elektronicznej na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (instrukcja wraz z załącznikami akceptowana jest przez dyrektora izby skarbowej).
2. Wszystkie punkty agendy planowanego spotkania powinny zostać opisane zgodnie z podpunktami wymienionymi w pkt 3 instrukcji, której wzór umieszczony jest w intranetowej wersji portalu Ministerstwa Finansów pod adresem: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&dzial=2482&id=169489).
3. W ciągu 14 dni od dnia powrotu z delegacji zagranicznej po zakończeniu spotkania należy przesłać do Departamentu Administracji Podatkowej Ministerstwa Finansów - zaakceptowane przez dyrektora izby skarbowej, sprawozdanie w wersji papierowej, jak i elektronicznej (na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Wzór sprawozdania umieszczony jest w intranetowej wersji portalu Ministerstwa Finansów pod adresem:
http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&dzial=2482&id=169489).
12.5.Realizacja Programu Komisji Europejskiej „Fiscalis"
Na podstawie decyzji nr 1482/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 11 grudnia 2007 r. ustanawiającej wspólnotowy program poprawy skuteczności systemów podatkowych na rynku wewnętrznym (Fiscalis 2013) w 2010 roku będzie kontynuowany udział pracowników izb i urzędów skarbowych w działaniach realizowanych w ramach Programu, tj. seminariach, wizytach roboczych (stażach), grupach roboczych i projektowych. Działania te mają na celu:
umożliwienie pracownikom administracji podatkowych lepszego zrozumienia zasad podatkowego prawa wspólnotowego i jego stosowania w krajach członkowskich,
zapewnienie sprawnej i skutecznej współpracy pomiędzy państwami członkowskimi, jak również pomiędzy państwami członkowskimi a Komisją Europejską,
zapewnienie ciągłego usprawniania procedur administracyjnych stosownie do potrzeb administracji i podatników, poprzez rozwój, jak również rozpowszechnienie dobrych praktyk administracyjnych.
Za logistyczne i merytoryczne działania wynikające z Programu na poziomie regionalnym i lokalnym odpowiedzialni są regionalni koordynatorzy ds. programu Fiscalis w izbach skarbowych. Do ich obowiązków należy przede wszystkim:
1. organizacja (logistyczna i merytoryczna) wizyt roboczych na poziomie lokalnym i regionalnym przedstawicieli zagranicznych administracji podatkowych,
2. współpraca z urzędami kontroli skarbowej w zakresie organizacji ww. wizyt,
3. współpraca z Ministerstwem Finansów - Departamentem Administracji Podatkowej w zakresie organizacji ww. wizyt oraz w zakresie uczestnictwa pracowników izb i urzędów skarbowych w zagranicznych wizytach roboczych i seminariach,
4. koordynowanie i współorganizowanie spotkań podsumowujących mających na celu przekazanie, zdobytej przez osoby biorące udział w działaniach programu, wiedzy pozostałym pracownikom izby skarbowej i podległych urzędów skarbowych.
5. przekazanie do Ministerstwa Finansów (Departamentu Administracji Podatkowej) do dnia 31 stycznia 2011 roku sprawozdania zawierającego informację na temat organizacji ww. spotkań podsumowujących (tematyka i szczegółowy program spotkania, liczba osób, miejsce i termin spotkania).
Osoby biorące udział w wyjazdach zagranicznych organizowanych w ramach programu Fiscalis obowiązane są do przekazania zdobytej wiedzy pozostałym pracownikom własnej jednostki organizacyjnej, a jeśli zajdzie taka potrzeba również innym pracownikom izby skarbowej i/lub urzędom skarbowym wskazanym przez dyrektora izby skarbowej.
12.6.Komputeryzacja administracji podatkowej
12.6.1.Eksploatacja systemów informatycznych przez urzędy skarbowe.
Działania podejmowane przez urzędy skarbowe:
1. Eksploatacja wszystkich aplikacji systemu POLTAX, jak również innych systemów informatycznych dostępnych w urzędach skarbowych, zgodnie z wytycznymi i instrukcjami dotyczącymi ich wdrażania oraz eksploatacji. W tym obszarze należy w szczególności uwzględnić:
a. rejestrację podatników i nadawanie Numerów Identyfikacji Podatkowej w aplikacji REJESTRACJA systemu POLTAX zgodnie z ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
b. obowiązkowe przetwarzanie w urzędach skarbowych w aplikacji WYMIAR systemu POLTAX wszystkich dokumentów uwzględnionych w słownikach formularzy podatkowych. Powinno się stosować odpowiedni, przygotowany na daną okoliczność, wzór dokumentu zdefiniowany w słownikach centralnych. Dokumenty wymiarowe powinny być wprowadzane na bieżąco, między innymi w celu terminowego wykonania wymaganych przez Ministerstwo Finansów sprawozdań,
c. pełne wykorzystywanie możliwości jakie dają dotychczas funkcjonujące aplikacje i systemy, tj.: Poltax2B, EGAPOLTAX, KONTROLA, MANDATY, Czynności Majątkowe, VIES, SeRCe, e-Deklaracje, SP*ED, Biblioteka Akt, Baza Podmiotów Szczególnych, Dochody i Wydatki Podatników,
d. właściwą obsługę wymiany danych KEP, VIES między urzędami i MF,
e. obsługę wysyłki VAT, IFT, Pomoc Publiczna dla MF,
f. wykonywanie przetwarzania wynikającego z potrzeb migracji danych (w urzędach skarbowych uczestniczących w migracji podmiotów),
g. realizację zadań związanych z zasilaniem i eksploatacją hurtowni danych WHTAX, PIT, VAT i SPR,
h. analizę jakości danych sprawozdawczych udostępnianych na stronie internetowej WHTAX oraz poprzez oprogramowanie Oracle Discoverer,
i. uruchamianie skryptów SQL na potrzeby sprawozdawczości,
j. przyjmowanie danych z organów rentowych i integracja tych danych
z systemem POLTAX, k. realizację zadań związanych z Systemem Centralnej Weryfikacji.
2. Zapewnienie przez urzędy skarbowe prawidłowych warunków technicznych eksploatacji systemów informatycznych. Realizacji tego zadania ma służyć:
a. instalacja nowego oprogramowania,
b. instalacje pilotowe i testowe nowych wydań aplikacji (w wybranych urzędach skarbowych),
c. konfigurowanie i instalacje sprzętu komputerowego,
d. nadzór nad sprzętem komputerowym, sieciami teledacyjnymi (okablowaniem teledacyjnym) i elementami aktywnymi,
e. konserwacja urządzeń i przekazywanie sprzętu do napraw,
f. administrowanie systemami w urzędzie skarbowym, bieżące monitorowanie dzienników aplikacji i dzienników systemowych,
g. wykonywanie kopii bezpieczeństwa,
h. nadawanie i odbieranie uprawnień do systemu POLTAX i innych systemów,
i. zapewnienie dostępu do bazy POLTAX użytkownikom systemu RemDat,
j. wspomaganie użytkowników systemów informatycznych przy rozwiązywaniu
problemów technicznych, k. rozwiązywanie bieżących problemów dotyczących systemów informatycznych i
bazy system owo-sprzętowej, l. natychmiastowe przekazywanie otrzymanych zaleceń, instrukcji, dokumentacji i informacji o problemie do właściwych komórek organizacyjnych.
3. Realizacja wymaganych przez Ministerstwo Finansów sprawozdań możliwych do uzyskania z baz systemu POLTAX i innych systemów informatycznych.
4. Zgłaszanie problemów oraz uwag dotyczących działania, zakresu funkcjonalnego
i ewentualnych modyfikacji systemów do Zespołu Pomocy Informatycznej izby skarbowej.
5. Wykonywanie komputerowej kontroli podatników prowadzących księgowość w formie elektronicznej przy wykorzystaniu programów ACL i IDEA (w urzędach skarbowych posiadających licencje na to oprogramowanie).
12.6.2.Nadzór komórek informatycznych w izbach skarbowych nad eksploatacją systemów informatycznych.
W niniejszym zakresie należy podjąć następujące działania:
1. Organizowanie przez kierownika komórki informatycznej izby skarbowej nadzoru nad eksploatacją wszystkich systemów informatycznych w izbie skarbowej oraz podległych jej jednostkach;
2. Zapewnienie przez izby skarbowe prawidłowych warunków technicznych eksploatacji systemów informatycznych w podległych jednostkach poprzez:
a. współudział w przygotowywaniu procedur postępowania przy eksploatacji systemów informatycznych,
b. zapewnienie prawidłowych warunków przechowywania szyfrowanych kopii bezpieczeństwa z podległych urzędów skarbowych,
c. natychmiastowe przekazywanie do podległych urzędów skarbowych poczty elektronicznej kierowanej do nich za pośrednictwem komórki informatycznej izby skarbowej,
d. tworzenie skryptów SQL i innych narzędzi programowych na potrzeby sprawozdawczości,
e. opracowywanie oraz przesyłanie sprawozdań i informacji z baz POLTAX i innych systemów wg zapotrzebowania Ministerstwa Finansów,
f. monitorowanie stanu wdrożenia systemów.
3. Obsługa zgłoszeń problemów z podległych urzędów skarbowych przez Zespoły Pomocy Informatycznej izb skarbowych realizowana poprzez:
a. udzielanie wyjaśnień i pomocy w zakresie standardowej obsługi aplikacji,
b. udzielanie pomocy i rozwiązywanie zgłaszanych problemów na podstawie upowszechnianych przez Departament Informatyki Ministerstwa Finansów instrukcji, zaleceń, opisów typowych problemów i ich rozwiązań oraz własnej wiedzy,
c. przekazywanie do Departamentu Informatyki Ministerstwa Finansów opisów lokalnych rozwiązań problemów oraz lokalnych procedur obsługi dokumentów w celu ewentualnego upowszechnienia w pozostałych izbach skarbowych,
d. przekazywanie do Departamentu Informatyki Ministerstwa Finansów zgłoszeń problemów, wskazujących na błąd aplikacji lub słowników, dotąd nieznany dla danego wydania,
e. przekazywanie do Departamentu Informatyki Ministerstwa Finansów zgłoszeń problemów, których rozwiązanie przekracza możliwości lub kompetencje lokalnego Zespołu Pomocy Informatycznej i odsyłanie do urzędów skarbowych otrzymanej odpowiedzi,
f. przestrzeganie zasady, że problem jest zgłaszany do Departamentu Informatyki Ministerstwa Finansów dopiero po analizie przeprowadzonej w urzędzie skarbowym, a następnie w izbie skarbowej,
g. przestrzeganie zasady, że problemy merytoryczne kierowane są do właściwych departamentów merytorycznych Ministerstwa Finansów przez właściwą komórkę merytoryczną w izbie skarbowej,
h. pomoc w usuwaniu awarii na miejscu w urzędach skarbowych (odtwarzanie baz, zalecone przez Departament Informatyki ingerencje z poziomu SQL*PLUS itp.).
4. Zapobieganie powstaniu nieprawidłowości poprzez:
a. rozpowszechnianie do podległych urzędów skarbowych odpowiedzi na zgłoszenia, instrukcji, zaleceń, opisów typowych problemów i ich rozwiązań, procedur usuwania najczęstszych awarii, programów diagnostycznych, dystrybuowanych przez Departament Informatyki Ministerstwa Finansów,
b. bieżące monitorowanie realizacji zaleceń w urzędach skarbowych,
5. Eksploatacja bazy sprzętowo - systemowej, w tym:
a. odbiory sprzętu z zakupów centralnych Ministerstwa Finansów oraz dystrybucja do podległych urzędów skarbowych, pomoc w jego uruchomieniu i prawidłowej eksploatacji,
b. analiza wyposażenia w elementy aktywne sieci LAN urzędów skarbowych oraz przesunięcia tych elementów pomiędzy podległymi urzędami skarbowymi,
c. opiniowanie planów zakupu sprzętu ze środków własnych izby i podległych urzędów,
d. przygotowywanie i rozsyłanie zaleceń eksploatacyjnych dla podległych urzędów,
e. przygotowanie nowych lokalizacji urzędów skarbowych w zakresie okablowania strukturalnego i zasilania elektrycznego lokalnych sieci komputerowych,
f. weryfikowanie informacji dotyczących awarii i terminów ich usunięcia z ośrodkami firm serwisowych,
g. analizę wyposażenia podległych urzędów skarbowych w sprzęt komputerowy,
h. doposażenie izb i urzędów skarbowych w sprzęt komputerowy przekazywany z zakupów centralnych Ministerstwa Finansów oraz ze środków finansowych przekazywanych na ten cel przez Ministerstwo Finansów do izb skarbowych,
i. rozdzielanie ww. sprzętu komputerowego do urzędów skarbowych w sposób optymalny, uwzględniający aktualne wyposażenie wszystkich urzędów skarbowych w danym województwie.
6. Zapewnienie prawidłowej eksploatacji i rozwoju sieci rozległej WAN poprzez :
a. współpracę z administratorami WAN z Departamentu Informatyki Ministerstwa Finansów w zakresie komunikacji na styku WAN/LAN danej jednostki,
b. stosowanie się do wymagań, procedur i zaleceń dotyczących systemów informatycznych przekazanych do wdrożenia przez Departament Informatyki Ministerstwa Finansów.
7. Kontrola eksploatacji systemów informatycznych w urzędach skarbowych przez pracowników komórki informatycznej izby skarbowej, w tym:
a. poprzez system RemDat - kontrola wykonania instalacji, backupów, zajętości dysków itp.
b. kontrola wykonania przez administratorów w urzędach skarbowych instrukcji
i zaleceń przekazanych przez Departament Informatyki Ministerstwa Finansów lub przez izby skarbowe w okresie od ostatniej kontroli (dotyczących np. instalacji nakładek lub nowych wersji elementów oprogramowania systemowego i aplikacji),
c. kontrola zapisów w dzienniku pracy serwerów,
d. kontrola wykonania, opisania i przechowywania backupów,
e. kontrola nadawania, odbierania oraz zakresu uprawnień do systemów informatycznych,
f. obsługa szyfrowanych kopii bezpieczeństwa baz danych,
g. nadzorowanie wykonania procedur zmiany hasła root w urzędach skarbowych,
h. sprawdzanie logów:
• oprogramowania APC Powerchute,
• systemowych (w szczególności komunikaty o błędach),
• event-logów sprzętowych,
i. kontrola warunków eksploatacyjnych sprzętu w serwerowni, w tym stanu akumulatorów w zasilaczach awaryjnych UPS (uwzględniając zalecenia producenta),
j. kontrola prawidłowości zasilania, prawidłowości prowadzenia kabli zasilających i teledacyjnych oraz prawidłowości rozmieszczenia sprzętu w pozostałych pomieszczeniach.
12.6.3.Szkolenia w systemach informatycznych
1. Udział pracowników izb i urzędów skarbowych w szkoleniach organizowanych przez Departament Informatyki Ministerstwa Finansów (administrowanie, procedury funkcjonalne i obsługa kolejnych wydań systemów).
2. Instalowanie w izbach skarbowych kolejnych wydań systemów i bazy dla celów szkoleniowych. Szkolenie w izbach skarbowych pracowników komórek informatycznych z urzędów skarbowych w zakresie instalacji systemów, administrowania i obsługi kolejnych wydań systemów.
3. Szkolenie w izbach skarbowych kadry kierowniczej i użytkowników końcowych z urzędów skarbowych w zakresie wykorzystania procedur funkcjonalnych, organizacyjnych i obsługi kolejnych wydań systemów.
4. Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa przetwarzanych informacji.
5. Szkolenie pracowników komórek organizacyjnych nadzoru izb skarbowych w zakresie procedur funkcjonalnych, organizacyjnych i zakresu kolejnych wydań systemów.
6. Szkolenie kadry kierowniczej oraz pracowników izb i urzędów skarbowych w zakresie obsługi aplikacji biurowych.
7. Przekazywanie przez izby skarbowe naczelnikom podległych urzędów skarbowych wytycznych do obsługi systemów informatycznych zawartych w materiałach szkoleniowych przygotowanych i udostępnianych przez Departament Informatyki Ministerstwa Finansów.
8. Przekazywanie do Departamentu Informatyki Ministerstwa Finansów miesięcznych sprawozdań z izb skarbowych o zrealizowanych szkoleniach z zakresu obsługi systemów informat