Korpus Służby cywilnej:
Podwyżka w roku 2023 z uchwały modernizacyjnej wynosi 759 zł brutto i taką kwotę dostanie każda IAS po równo na jeden etat wg. stanu na dzień 01-01-2023r.
Kwota powyższa będzie wykorzystana w całości w każdej IAS bez możliwości przesuwanie między Izbami.
Kwota 759 zł obejmuje staż pracy. i będzie podzielona wg proporcji 65/30/5%
Z kwoty 759 przeznaczamy na:
65% po równo w kwocie baz stażu dla wszystkich co daje minimum 411zł po odjęciu 20% stażu z kwoty 759zł z tym, że kwota ta (po równo) w każdej IAS będzie nieco inna
bowiem w każdej IAS jest inny średni staż pracy. Na pewno powinna być wyższa i to musi wyliczyć każdy DIAS i przedłożyć symulację Zakładowym ZZ w IAS.
Pracownicy z większym stażem dostaną kwotę brutto o wiele wyższą niż z mniejszym stażem, bądź bez stażu. O tę różnicę zwiększy się kwota 411 zł.
Średnia kwota brutto w pierwszym progu to 493 zł bo: 759 x 65% = 493 i jak pisałem wyżej jedni brutto dostaną więcej drudzy mniej, a niektórzy młodzi pracownicy tylko minimum. Ważne, że w tym progu dostaną wszyscy, bez wyjątku.
Wyjaśnienia wymaga fakt że po równo dzielona dla każdego jest kwota bez stażu i takie uzgodnienia były od samego początku, doliczając staż każdy dostanie inną kwotę.
Każdemu zmieni się również kwota bazowa o co najmniej 0,188: 2190x0,188 = 411 zł.
Czytając inne strony ZZ, że MF twierdziło, że kwota 65% jest bez stażu jest ewidentnym kłamstwem, bo jest to nieprawda i manipulowanie ludźmi.
W każdej fazie rozmów z MF i prowadzonych negocjacji oraz przedstawianych symulacji było, że w kwocie 65% jest staż pracy. Z tą różnicą że z tej kwoty wyłuszczamy kwotę bez stażu i ją dzielimy po równo dla każdego. Przy takim rozwiązaniu starsi stażem pracownicy dostana więcej podwyżki o staż pracy.
Dalej: Kwota z drugiego progu 30% + 227,7zł x liczba etatów w IAS co daje kwotę x w zależności od etatów.
Kwota ta przeznaczona jest na wyrównanie minimalnych mnożników
Tak się dzieje, że tylko mała grupa w 60tyś liczbie pracowników osiąga pułap minimalnego mnożnika na zajmowanym stanowisku. Jednym brakuje mniej do osiągnięcia tej kwoty drugim więcej, ale są też osoby które przekraczają ten mnożnik. I tu musicie się w tym miejscu zastanowić komu brakuje i ile do minimalnego mnożnika - na pewno tej grupie pracowników, którzy notorycznie byli pomijani przy podwyżkach płac. Ten wskaźnik ma to nieco wyrównać. W tym wskaźniku nie ma po równo tylko każde stanowisko musi być rozliczane oddzielnie bo prawie każdy na podobnych stanowiskach ma różne wynagrodzenie - mnożnik bez stażu. Tu jest też taka uwaga, że jedni dostaną więcej inni mniej, ale są też takie osoby, które nie dostaną wcale (z kwoty drugiego progu 30%). Te osoby bez podwyżek w drugim progu to takie które już przekraczają najniższy próg, a są takie co przekraczają z różnych przyczyn - sami wiecie. Gdyby się zdarzyło, że w IAS mogą być takie przypadki po wyrównaniu proporcjonalnie najniższych mnożników będzie zostawać kwota z drugiego 30% progu to należy ją podzielić po równo i to też będzie uzgadniane ze zz zakładowymi.
Trzeci próg podwyżek 5% z ta kwota jest przeznaczona dla DIAS na awanse pracowników z tym, że musi też być uzgodnione ze związkami zawodowymi.
Jak widzicie z powyższego wynika, że centrale zz w ramach porozumienia dają tylko ramy podziału kwot, natomiast dużą rolą zz zakładowych jest by umiejętnie doprowadzić do rozliczenia tych kwot w ramach IAS tak by wszystkie zostały podzielone bez rezerw zgodnie z porozumieniem.
W razie uwag proszę jestem do dyspozycji, bowiem ostateczną treść porozumienia podpisujemy w dniu 30-01-2023 r.
Eugeniusz Matusiak - Przewodniczący