78-600 Wałcz, ul. Bracka 8, e-mail: zzpea@onet.pl , tel. 664 171 992, www.egzekucja.org.pl
ePuap: /OMZZPEA_Walcz/omzzpea
ZK OMZZPEA 12/2022 Wałcz, dnia 07-07-2022 r.
Kol. Agata Jagodzińska
Międzyzakładowy Związek Zawodowy Związkowa Alternatywa
w Krajowej Administracji Skarbowej
Szanowna Koleżanko Przewodnicząca,
Ogólnopolski Międzyzakładowy Związek Zawodowy Pracowników Egzekucji Administracyjnej, działający w szczególności w ochronie dóbr pracowników egzekucji administracyjnej w Krajowej Administracji Skarbowej wysoce docenia działalność Pani jako Przewodniczącej związku, pn. Związkowa Alternatywa w Krajowej Administracji Skarbowej oraz inicjatywy jakie podejmuje na rzecz próby poprawy warunków materialno-bytowych pracowników w służbach skarbowych. Związek nasz zawsze wspiera i wspierać będzie takie działania o ile nie naruszają one interesów innych grup pracowniczych, a w szczególności pracowników egzekucji administracyjnej, których w większości skupia nasz Związek.
Jednak ostatnie wystąpienia na portalach społecznościowych i informacje dotyczące wynagrodzenia prowizyjnego cyt. „Stąd prowizje wzrosły od tego roku. Wypłaca się je z tego samego paragrafu co nagrody. Jak prowizja rośnie to oszczędności na nagrody maleją.” nie mogą się obejść bez echa związku OMZZPEA, bowiem mijają się one z prawdą, albo z brakiem pełnej informacji na temat finansowania wynagrodzenia prowizyjnego pracowników egzekucji, a więc:
1. Prawdą jest, że środki na wypłatę wynagrodzenia prowizyjnego w KAS znajdują się na tym samym paragrafie co np. nagrody. Niemniej jednak środki na wynagrodzenia prowizyjne pochodzą z budżetu na zasadzie zapotrzebowania przez DIAS i gromadzone są w inny sposób niż pochodzące na wypłatę nagród. Środki te nie mogą w żaden sposób być przeznaczone na nagrody i odwrotnie. Stąd też nasze jest zaniepokojenie przekazaną informacją jako nieprawdziwą, na grupie społecznościowej NieIgnorujKAS, jakoby wypłata prowizji przyczyniała się do obniżenia nagród pracownikom urzędów skarbowych. W rezultacie jest odwrotnie, bowiem od wypłaconego wynagrodzenia prowizyjnego nalicza się i powiększa ogólną pulę nagród. Tak, że wypłacona większa prowizja skutkuje zwiększonymi nagrodami dla wszystkich grup pracowniczych. Działanie poprzez niedoinformowanie lub przekazywanie informacji sprzecznych przyczynia się do skłócenia pracowników KAS. Pragnę podkreślić że w strefie budżetowej finanse gromadzone są na różnych kontach i subkontach nie znaczy to jednak, że wydatki celowe mogą być spożytkowane przez DIAS w dowolny sposób.
2. Sprawa wzrostu prowizji poprzez wzrost wskaźnika. Cyt. „Podaję podstawę prawną wzrostu max prowizji egzekucyjnej od tego roku (2022). Paragraf 1 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z 2021 poz. 2174.
- Nastąpił zatem wzrost maksymalnej prowizji (bo wzrost najniższego mnożnika dla KSC od 2022 z 1,0 na 1,3).” Nie neguję, tego zapisu, ale wzrost najniższego mnożnika i tym samym wzrost prowizji dotyczy niewielkiej grupy wręcz marginalnej grupy pracowników egzekucji administracyjnej. Wynagrodzenie prowizyjne w maksymalnej wysokości wypłacane jest niezmiernie rzadko i bardzo niewielkiej ilości pracowników. Tak że nie jest to zjawisko globalne jak mogą odczytać pozostali pracownicy KAS.
3. Sprawa wynagrodzenia prowizyjnego budzi w wielu grupach pracowniczych w pewnym sensie zrozumiałą zazdrość, ale już ponadnormatywne czynności – wynikające z wykonywania obowiązków służbowych w komórkach egzekucji administracyjnej w urzędach skarbowych – niekoniecznie. Należy podkreślić, że prowizja w egzekucji jest od niepamiętnych dziesiątków lat. Była ona wprowadzona w związku z brakiem siły roboczej w tej grupie pracowników, bowiem praca w tych służbach jest niewdzięczna, niebezpieczna, wykonywana nierzadko w trudnych warunkach w terenie. Chcąc zachęcić ludzi do tej pracy wprowadzono bodziec w postaci dodatkowego wynagrodzenia. Tak iż posiłkowanie się tylko wysokością wynagrodzenia prowizyjnego nie daje wiarygodnego obrazu dochodów pracowników egzekucji, a może stworzyć tylko niepotrzebny powód niezgody i poruszenie wśród pozostałych pracowników.
4. Wiele lat pracownicy egzekucji zatrudnieni byli na niepełny wymiar czasu pracy ( ½, ¼ , 1/3 itp.), a wykonywali pracę w pełnym etacie. W latach 2005-2008 nasz związek podjął się rozwiązania tego tematu efektem czego została naprawiona ta patologiczna sytuacja w służbach egzekucyjnych. Wówczas istniejący problem nie był dostrzegany przez innych pracowników jako nierówne traktowanie. Należy pamiętać, że tamten wieloletni proceder skutkuje do dziś, bowiem ma wielkie odbicie na dzisiejszym wymiarze emerytury pracowników egzekucji administracyjnej.
Związek ceni sobie transparentność w działaniu władz i funkcjonowaniu różnych służb skarbowych. Lecz transparentność ta nie może być stronnicza, a musi się opierać na szczerej prawdzie. W przeciwnym wypadku przyniesie więcej zła niż korzyści.
Przedstawiając powyższe proszę o sprostowanie być może omyłki, która mogła wprowadzić w błąd pracowników administracji skarbowej.
Jednocześnie związek OMZZPEA deklaruje współpracę ze wszystkimi organizacjami związkowymi, także ze Związkową Alternatywą, dążącymi do poprawy warunków materialno-bytowych wszystkich pracowników KAS, bez względu na ich przynależność.
Z wyrazami poważania
Eugeniusz Matusiak
- // -
Przewodniczący OMZZPEA
(podpis profilem zaufanym)
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.