Gdańsk, Warszawa,13 maja 2022 roku
Pan PIOTR PATKOWSKI
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Finansów
Szanowny Panie Ministrze,
Stosownie do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232 z późn. zm.), strona pracowników, reprezentowana przez Forum Związków Zawodowych, NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, przedkłada wspólną propozycję w sprawie wzrostu w 2023 roku: wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w państwowej sferze budżetowej, minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, na następującym poziomie:
- wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej powinien wynosić nie mniej niż 13,41%;
- wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej powinien wynosić nie mniej niż 20%; - wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę powinien wynosić:
- od 1 stycznia 2023 r. nie mniej niż 16,28% (o 490 zł);
- od 1 lipca 2023 r. nie mniej niż 7,15% (o 250 zł)
- wskaźnik waloryzacji emerytur i rent powinien wynosić nie mniej niż średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług w 2022 roku, o którym mowa w art. 89 ustawy z dnia
17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 504 z późn. zm.), zwiększony o co najmniej 50% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę w roku 2022.
W związku z art. 3 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, który przewiduje, w warunkach wysokiej inflacji, ustalenie dwóch terminów zmiany wysokości płacy minimalnej, strona związkowa oczekuje niezwłocznego rozpoczęcia w Radzie Dialogu Społecznego dyskusji na ten temat, w tym w szczególności przystąpienia przez rząd i stronę pracodawców do negocjacji w odniesieniu do drugiej podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Strona pracowników wskazuje ponadto na konieczność pilnego rozpoczęcia w Radzie Dialogu
Społecznego prac w przedmiocie zmiany modelu kształtowania wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.
Strona pracowników zastrzega sobie prawo korekty zaproponowanych wzrostów wynagrodzeń oraz emerytur i rent m.in. w przypadku zmiany przez stronę rządową prognozowanych wskaźników makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej na 2023 rok lub innych zdarzeń wpływających negatywnie na dochody pracowników.
Z poważaniem
FZZ NSZZ „Solidarność” OPZZ
Do wiadomości:
- Pan Andrzej Radzikowski, Przewodniczący Rady Dialogu Społecznego
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.