PROTOKÓŁ
ze spotkania przedstawicieli kierownictwa Ministerstwa Finansów z reprezentantami
związków zawodowych zrzeszających pracowników jednostek administracji podatkowej,
w sprawie zmian w administracji podatkowej
W spotkaniu, które odbyło się w dniu 30 czerwca 2014 r. z udziałem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów Pana Ministra Jacka Kapicy, uczestniczyli przedstawiciele następujących związków zawodowych:
« Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych:
-
Pani Maria Kochańska,
-
Pani Elżbieta Charlikowska,
-
Pan Piotr Obiedziński,
• Związku Zawodowego Pracowników Egzekucji Administracyjnej:
-
Pan Grzegorz Bartkowiak,
-
Pan Wojciech Chwedczuk,
a Ogólnopolskiej Federacji Związków Zawodowych Działających przy Wyspecjalizowanych Urzędach Skarbowych:
-
Pani Lidia Hawryszko,
-
Pani Urszula Derfel.
Rada Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” odmówiła udziału w spotkaniu.
Obok Pana Ministra Jacka Kapicy, Ministerstwo Finansów reprezentował
-
Pan Janusz Janowski - Dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej oraz
-
Pani Małgorzata Szafoni - Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej,
-
Pan Grzegorz Mróz - Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej,
-
Pani Agnieszka Piechna - Naczelnik Wydziału w Departamencie Administracji Podatkowej.
Spotkanie otworzył Pan Minister Jacek Kapica, który powitał przybyłych i zapowiedział, że jego zasadniczym celem jest przybliżenie przedstawicielom związków zawodowych założeń oraz stanu prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw.
Pierwszym zagadnieniem omawianym na spotkaniu był nowy system wyznaczania celów dla Administracji Podatkowej i mierników dla ich realizacji, który wraz z harmonogramem przedstawił Pan Dyrektor Janusz Janowski.
Przedstawiając przedstawicielom związków zawodowych przybyłym na spotkanie prezentację na temat założeń nowego systemu, Pan Dyrektor poinformował, iż celem nowych mierników jest wyeliminowanie niedoskonałości mierników dotychczasowych oraz ich skorelowanie z planem działalności Ministra Finansów, a ich wartości z budżetem zadaniowym. Nowy zestaw mierników będzie także zróżnicowany dla poszczególnych jednostek z uwagi na ich specyfikę.
Celem, jaki będzie przyświecał przy ich realizacji nie będzie rywalizacja pomiędzy jednostkami, lecz poprawa własnej efektywności działania. W pierwszym okresie nowe mierniki będą testowane na poziomie województwa, a następnie, od nowego roku, zostaną wdrożone na poziomie urzędów skarbowych. Wdrożenie nowego systemu jest jednak zależne od możliwości uzyskania danych analitycznych z hurtowni WHTAX, co prawdopodobnie nastąpi z końcem lipca br. Pan Dyrektor poinformował jednocześnie, że przedstawiony w prezentacji harmonogram przygotowania wartości mierników może ulec przesunięciu.
Pan Minister J. Kapica zadecydował, że przedstawione na spotkaniu materiały na temat nowego systemu mierników zostaną przekazane do wiadomości związkom zawodowym.
Korzystając z zaproszenia do zadawania pytań, głos zabrała m.in. Pani Joanna Charlińska reprezentująca Federacje Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych, która zwróciła uwagę na problemy związane z malejącym stopniowo zatrudnieniem w urzędach skarbowych, co potęguje trudności przy realizacji nałożonych zadań.
W odpowiedzi Pan Minister J. Kapica przedstawił kilka możliwości, które pozwolą na rozwiązanie tych problemów, w tym na racjonalizowanie własnych działań, jak np. ukierunkowanie kontroli na osiąganie wyników finansowych. Pan Dyrektor J. Janowski zwrócił także uwagę na możliwości, jakie daje analiza ryzyka oraz wdrażane narzędzia informatyczne.
Pan Grzegorz Bartkowiak reprezentujący Związek Zawodowy Pracowników Egzekucji Administracyjnej również odniósł się do kwestii zatrudnienia pytając, czy urzędy będą musiały radzić sobie przy dotychczasowym zatrudnieniu. Pan Minister J. Kapica potwierdził, że urzędy skarbowe będą musiały w związku z tym ograniczać m.in. działania bezwymiarowe,, a skupiać się na działaniach, których celem jest osiąganie wyników finansowych.
Pan G. Bartkowiak poruszył z kolei kwestię konsolidacji pytając, czy będzie ona oznaczała przechodzenie pracowników komórek obsługowych do zadań w podstawowej sferze działania urzędu.
Pan Minister potwierdził, że takie przejścia będą jednym z następstw projektowanych zmian.
Pan Dyrektor J. Janowski wyjaśnił, iż konsolidacja to jeden z elementów podejmowanych działań, które poprzez pewne oszczędności w etatach i przenoszenie pracowników ze sfery obsługowej pozwolą na wzmocnienie realizacji zadań podstawowych przez urzędy skarbowe. Kolejną sposobnością ku temu będą zmiany wprowadzane w zakresie egzekucji administracyjnej, gdzie np. w zakresie postępowań prowadzonych na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zmieniają się zasady. ZUS jest już gospodarzem swojego postępowania do końca, z wyjątkiem czynności egzekucyjnych, do których Dyrektor ZUS nie ma uprawnień.
Pan Minister uzupełnił te przykłady wskazując, że do ustawy egzekucyjnej wprowadza się obwiązek wystawiania upomnień przez wojewodów, co także może przyczynić się do zmniejszenia liczby wszczynanych postępowań egzekucyjnych.
Pan Dyrektor Grzegorz Mróz dodał, że urzędy skarbowe będą musiały dążyć do wypełniania zadań w sposób mniej czasochłonny niż dotychczas, m.in. poprzez skracanie czasu prowadzonych postępowań egzekucyjnych, co także pozwoli na unikanie niepotrzebnego angażowania posiadanych zasobów.
Przechodząc do zasadniczej tematyki spotkania, jaką były zmiany w ustawie o urzędach i izbach skarbowych, Pani Dyrektor Małgorzata Szafoni poinformowała przedstawicieli związków zawodowych o stanie prac nad projektem ustawy, która znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych.
Pani Dyrektor przedstawiła w zarysie główne uwagi zgłoszone do przez resorty, w tym przez Szefa Służby Cywilnej i zwróciła uwagę, że związki zawodowe, za wyjątkiem Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” w Ministerstwie Finansów, nie przedstawiły swoich opinii odnośnie projektu. Następnie poinformowała, że jednocześnie z pracami nad projektem ustawy, prowadzone są prace w zakresie regulacji związanych z realizacją zadań objętych konsolidacją. Zasadnicze znaczenie ma w tym zakresie zarządzenie w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, które w najbliższym czasie zostanie przekazane do uzgodnień w resorcie oraz do zaopiniowania przez związki zawodowe. Jednocześnie z pracami legislacyjnymi trwają także prace organizacyjne, których celem jest przygotowanie procedur przejścia z modelu aktualnego do modelu docelowego w obszarach objętych konsolidacją. Najbardziej zaawansowane są prace nad procedurą przejścia w obszarze kadrowym, który już został przedstawiony dyrektorom izb skarbowych, a następnie zostanie udostępniony wszystkim pracownikom administracji podatkowej, m.in. w intranecie AP.
Zespoły zadaniowe pracują także nad zagadnieniami dotyczącymi zagospodarowania pracowników zatrudnionych w sferze obsługowej. Grupa ta obejmuje ok. 2300 osób. Dyrektorzy izb skarbowych zostali zobowiązani do przeprowadzenia, w oparciu o jednolitą dla wszystkich jednostek metodologię, analiz mających na celu ustalenie, ilu pracowników komórek pomocniczych będzie niezbędnych do realizacji zadań obsługowych po konsolidacji. Na jesieni br. dla osób, które będą musiały przejść do nowych zadań, uruchomione zostaną szkolenia, które obejmą w tym roku ok. 700 osób. Zakłada się, że szkolenia będą kontynuowane w roku 2015.
Po zakończeniu wystąpienia Pani Dyrektor M. Szafoni, głos zabrał Pan Piotr Obiedziński reprezentujący Federację Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych, który poruszył kwestię zabezpieczenia odpowiednich zasobów lokalowych niezbędnych do przeprowadzenia konsolidacji.
W odpowiedzi Pani Dyrektor M. Szafoni wyjaśniłą że zostało to pozostawione do decyzji poszczególnych dyrektorów, którzy mając na uwadze model docelowy oraz specyfikę swojego województwa będą podejmowali konkretne decyzje o przenoszeniu pracowników w oparciu
-
posiadane zasoby lokalowe i rzeczowe, w tym także finansowe.
Pan Minister J. Kapica dodał, ze nie może być przy tym jednolitego modelu narzuconego z góry
-
każdy dyrektor będzie postępował wg swoich możliwości. Nie przewiduje się także żadnych inwestycji na ten cel.
Pani Maria Kochańska reprezentująca Federację Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych zapytała z kolei, czy w związku z tym, pracownicy objęci konsolidacją będą także pozostawali w dotychczasowych miejscach pracy.
Pan Dyrektor J. Janowski potwierdził, że w większości przypadków tak rzeczywiście będzie.
Pan P. Obiedziński nawiązał do kwestii wzorcowych modelów organizacyjnych dla izb i urzędów skarbowych pytając, czy będzie to model sztywny dla całej administracji podatkowej, czy też będą przewidziane pewne warianty, np. ze względu na wielkości jednostki.
Pani Dyrektor M. Szafoni poinformowała, że nie będzie to model sztywny, jednakże mając na uwadze doświadczenia przy wdrażaniu zarządzenia Nr 5 z dnia 27 stycznia 2014 r. Ministerstwo Finansów przygotowuje wzorcowe regulaminy organizacyjne izby i urzędu skarbowego, które przy wdrażaniu statutów pozwolą na osiągnięcie pewnej standaryzacji modelu organizacyjnego izb i urzędów skarbowych.
Pan Minister J. Kapica, na przykładzie obsługi kadrowej, przedstawił założenia podziału izb skarbowych na trzy kategorie: duże, średnie i małe, gdzie najbliżej modelu przedstawionego w statucie będą usytuowane jednostki średniej wielkości, natomiast w dużych jednostkach zadania poszczególnych komórek będą mogły być dzielone pomiędzy komórki wewnętrzne, a w małych jednostkach będzie z kolei występował proces łączenia komórek podstawowych.
Nawiązując do projektu założeń ustawy o zmianie ustawy o urzędach i izbach skarbowych ze stycznia 2013 r. Pan Grzegorz Bartkowiak zapytał, czy w nowym projekcie zostają utrzymane postanowienia dotyczące zapewnienia kontynuacji zatrudnienia dla wszystkich obecnych pracowników izb i urzędów skarbowych.
Pan Minister J. Kapica potwierdził, że tak rzeczywiście będzie, gdyż projekt przewiduje, że pracownicy urzędów skarbowych staną się pracownikami izb skarbowych w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Będą w związku z tym trzy kategorie pracowników izb skarbowych. Pierwsza grupa to obecni pracownicy izb skarbowych, którym nie zmieni się pracodawca i będą kontynuować zatrudnianie w izbie skarbowej przy dotychczasowych zadaniach. Druga grupa to obecni pracownicy urzędów skarbowych, którym zmieni się tylko pracodawca, natomiast nie nastąpią inne zmiany w ich stosunkach pracy Trzecia grupa to obecni pracownicy urzędów skarbowych, zatrudnieni w konsolidowanych komórkach, którym zmieni się pracodawca i z których część przejdzie do izb skarbowych, a część przejdzie do realizacji procesów podstawowych w urzędach skarbowych.
Pani Dyrektor M. Szafom dodała, że opracowywane są procedury, które przewidują trzy modele przejścia dla każdej z ww. grup. Grupa najbardziej wrażliwa, tj. obecni pracownicy urzędów skarbowych zatrudnieni w konsolidowanych komórkach, z których część przejdzie do izb skarbowych, a część przejdzie do realizacji procesów podstawowych. Należy brać jednak pod uwagę, że niektóre z tych osób nie przyjmą nowych warunków i skorzystają z uprawnień do emerytury lub odejdą z pracy w administracji podatkowej.
Pan G. Bartkowiak zapytał o przewidywane w założeniach możliwości podniesienia wynagrodzeń. Odpowiadając na to pytanie, Pan Minister J. Kapica przedstawił kilka możliwości wypełnienia tych zapowiedzi związane np. z nowymi opisami stanowisk pracy i nowym wartościowaniem nowych stanowisk pracy, na które pracownicy będą przenoszeni. Pewien zasób na dokonanie regulacji płac może także powstać w związku z oszczędnościami, jakie przynosi blokada naboru, a także z faktu, że część osób objętych konsolidacją nie przyjmie nowych propozycji zatrudnienia i odejdzie z pracy. Regulacja może dotyczyć w szczególności osób przechodzących do zadań podstawowych, których dotychczasowe zarobki będą odstawały od poziomu wynagrodzeń w tym obszarze.
Pan P. Obiedziński zwrócił uwagę na kwestię odpraw dla osób, które postanowią odejść z pracy pytając, czy w przypadku dużej liczby takich osób urzędy skarbowe będą dysponowały odpowiednimi środkami, szczególnie w roku 2014, w którym urzędy skarbowe stanowią jeszcze jednostki odrębne i nie można liczyć na zasoby całego województwa w ramach izby.
Pani Dyrektor M. Szafoni poinformowała, że na potrzeby DWR przeprowadzona została analiza, której celem było ustalenie wysokości środków na płatności obligatoryjne, jaka będzie niezbędna w sytuacji, gdyby wszystkie osoby uprawnione przeszły na emeryturę. Wyniki analizy wskazują iż zaplanowany fundusz wynagrodzeń w izbach i urzędach skarbowych w skali kraju
zapewni sfinansowanie tych płatności.
W odpowiedzi na poruszoną przez Pana P. Obiedzińskiego kwestię przesunięć w terminach wdrażania systemu GENTAX, Pan Minister J. Kapica poinformował, że aktualne zawirowania i opóźnienia przy wdrażaniu tego systemu są na tyle istotne, iż nie można jednoznacznie określić dalszych etapów realizacji tego kontraktu. W najbliższym czasie zbierze się Rada Programu e-Podatki oraz Rada Informatyzacji Resortu, które będą te sprawy omawiać. Na konkretne decyzje trzeba będzie jednak zaczekać do jesieni.
Kolejną kwestią, którą Pan Minister J. Kapica przedstawił przedstawicielom związków zawodowych były zmiany organizacyjne w Ministerstwie Finansów, związane z decyzją Pana Ministra Mateusza Szczurka o reorganizacji tego urzędu. Ministerstwo Finansów zostanie podzielone na trzy sfery działania w obszarach polityki podatkowej, regulacji oraz wykonawczym nadzorującym administracje nadzorowane przez Ministra Finansów. W związku z tym podziałem nastąpią zmiany na poziomie departamentów, gdzie w ślad za podziałem Ministerstwa Finansów na trzy sfery działania, podziałowi ulegnie m.in. dotychczasowy Departament Informatyki.
Zmiany obejmą także Departament Administracji Podatkowej, który przejmie całość zarzadzania środkami przeznaczonymi na finansowanie administracji podatkowej, obsługę kadrową dyrektorów izb i urzędów skarbowych oraz szkolenia zawodowe dla pracowników izb i urzędów skarbowych. Departament przejmie także całość zadań związanych z egzekucją administracyjną. Odejdą natomiast zadania zarządzania kontrolą podatkową do Departamentu Kontroli Celnej, Podatkowej i Kontroli Gier.
Na pytanie Pani M. Kochańskiej dotyczące stanu prac nad rozporządzeniem prowizyjnym, Pan Minister J. Kapica poinformował, że jest ono już po uzgodnieniach międzyresortowych i w sierpniu lub we wrześniu br. trafi na Komitet Stały Rady Ministrów.
Na zakończenie Pan Minister podziękował przedstawicielom związków zawodowych za przybycie i udział w spotkaniu.
Protokołował: Jerzy Zygmunciak
Komentarze
Nie jest to nowy mechanizm reorganizacji jednostek (czytaj: szukania oszczędności).
Jeśli więc nie odejdzie dobrowolnie odpowiednia ilość pracowników (na emeryturę lub po zwolnieniu się) to nastąpią tzw. "wymuszenia", albo finansowe, albo reorganizacyjne (czytaj: przeniesienia do innej jednostki - np. do innego miasta...)
Obym się mylił.
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.