Warszawa, dnia 24 grudnia 2019 r.
RZECZPOSPOLITA POLSKA
MINISTERSTWO FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
ZASTĘPCA SZEFA KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWE
Tomasz Słaboszowski
- DPP9.8620.1.2019
- Panie i Panowie Dyrektorzy
- Izb Administracji Skarbowej
- wszyscy
Szanowni Państwo,
przekazuję w załączeniu z dokumentu „Koncepcja i możliwości techniczne połączenia organów egzekucyjnych w urzędach skarbowych”, opracowany w ramach projektu Reforma Egzekucji Administracyjnej Legislacja Informatyzacja Transformacja (REALITY).
Dokument ten jest odpowiedzią na zgłaszane wcześniej inicjatywy w zakresie łączenia komórek egzekucji urzędów skarbowych i zgłaszane do Ministerstwa Finansów problemy z właściwą organizacją pracy np. w tzw. małych urzędach skarbowych, szczególnie w okresie wakacyjnym (problem zastępowalności pracowników). Dokument ten określa zasady łączenia komórek egzekucji - zarówno w zgłaszanym wcześniej obszarze małych urzędów skarbowych, jak również w zakresie urzędów skarbowych w miastach, w których funkcjonuje więcej niż jeden urząd skarbowy oraz zakres zadań do wykonania przez dyrektora izby administracji skarbowej, organ przekazujący i przejmujący zadania egzekucji. W związku z tym, że prawidłowy przebieg tego przedsięwzięcia będzie zależał od właściwego przygotowania się przez poszczególne jednostki organizacyjne Krajowej Administracji Skarbowej zwracam się z uprzejmą prośbą o zapoznanie się z treścią wspomnianego wyżej dokumentu i rozważenia możliwości łączenia komórek egzekucji w podległych urzędach skarbowych.
Zgłoszenie zamiaru połączenia komórek egzekucji urzędów skarbowych proszę przedłożyć w terminie do 31 stycznia 2020 r. wyłącznie w formie elektronicznej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dodatkowo informuję, że wstępnie planuje się, że połączone komórki egzekucyjne powinny rozpocząć pracę od 1 września 2020 r., a dyrektorzy, którzy wyrażą chęć połączenia komórek egzekucyjnych otrzymają szczegółowe procedury, harmonogramy i pełne wsparcie ze strony Ministerstwa Finansów.
Jednocześnie podkreślam, że projektowane zmiany organizacyjne nie mają na celu redukcji zatrudnienia czy też alokacji pracowników między urzędami skarbowymi. Wskazane jest aby podejmowane decyzje dotyczące całokształtu planowanych działań były konsultowane z zakładowymi organizacjami związkowymi. W przypadku zaistnienia konieczności przeniesienia pracownika do urzędu skarbowego w innej miejscowości powinno to się odbyć wyłącznie za zgodą tego pracownika.
Proszę również o przekazanie dokumentu „Koncepcja i możliwości techniczne połączenia organów egzekucyjnych w urzędach skarbowych” działającym na terenie izby administracji skarbowej zakładowym organizacjom związkowym.
Przedmiotowa reforma jest dla Krajowej Administracji Skarbowej kolejnym celem i wyzwaniem, który umożliwi zwiększenie efektywność egzekucji wszystkich należności publicznoprawnych. Docelowym efektem tych działań ma być uszczelnienie i usprawnienie całego systemu podatkowego przy jednoczesnym niezwiększaniu nakładów finansowych na zadania KAS związanego z egzekucją należności publicznoprawnych.
Z poważaniem,
Tomasz Słaboszowski
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej
(podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym)