Wystąpienie Komitetu Protestacyjnego do Przewodniczącego KNF Pana Wiesława Janczyk

Drukuj
Utworzono: 5 grudnia 2021

 

     Polityka negocjacyjna, uwzględniająca roszczenia w zakresie podwyżek i waloryzacji płac, winna toczyć się według reguł transparentnych oraz przewidywalnych, zapobiegających wybuchom niezadowolenia pojawiających się wskutek nieuregulowania systemu waloryzacyjnego dla ogółu ludzi pracy w sferze budżetowej, widocznego zwłaszcza na tle:

  1. Ostatnich podwyżek dla elit państwowych, które naszym zdaniem waloryzowały wieloletnie zaniedbania kierowniczych kadr państwowych, a które uprzednio nie były uregulowane prawnie przez ostatnie kilka lat.
  2. Kolejnym, minimalistycznym krokiem po oczekiwanej  przez wiele poprzednich lat oraz dokonanej jednorazowo w sierpniu 2021 r.  waloryzacji wynagrodzeń osób zajmujących wyższe stanowiska w służbie państwowej w przedziale 40-75 % winna być waloryzacja wynagrodzenia w sferze budżetowej chociaż w wysokości 12 %, tj. w wymiarze 1/5 waloryzacji  Wiceministrów, którzy np. w Ministerstwie Finansów mimo stosunkowo krótkiego stażu pracy, w tym w sferze finansów publicznych, otrzymali 60-procentową podwyżkę. Zauważmy, że te minimum 12% do zaakceptowania przez ZZ nie rekompensuje nawet oczekiwanej inflacji w latach 2021-2022 na poziomie 13,8 % (tj. 8 % r/r w br. oraz 5,8 % r/r w przyszłym roku wg ubiegłotygodniowej prognozy NBP, w tym 7 % w I kwartale 2022 r.).
  3. Dokonującego się corocznie w sposób transparentny, prawnie akceptowalny przez obie strony (rządową i byłych pracowników) procesu waloryzacji emerytur i rent w wysokościach zgodnych z zapisami w kolejnych Budżetach Państwa
  4. Propozycji waloryzacji świadczeń społecznych, w tym będących na porządku dnia kwestii sztandarowego świadczenia społecznego 500+.

           W ostatnich dwóch latach obserwujemy znaczne obniżenie poziomu życia wielu pracowników spośród 65 tys. rzeszy zatrudnionych i pełniących służbę w resorcie finansów (pracowników cywilnych skarbowości oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej). Najbardziej jaskrawym przykładem pauperyzacji/szybkiego zubożenia pracowników służb finansowych  jest obniżenie nominalnych dochodów z pracy większości pracowników w Ministerstwie Finansów rzędu aż 20 % w 2020 roku (nominalny spadek płac w przedziale 15-20 tys. PLN  w ub.r.) - wykazywane dochody w PIT-37 składanym w br. zmniejszyły się o ok. 20 % w porównaniu z poprzednim 2019 rokiem.
      Kwestia regulacji płacowych dla pracowników KAS na 2022 r. i na lata 2023-2030 była przedmiotem obrad Komitetu Protestacyjnego Związków Zawodowych działających w Krajowej Administracji Skarbowej (KP) w dniu 3 listopada br. w Radzie Dialogu Społecznego (RDS) z udziałem Sekretarz Stanu z Kancelarii Prezydenta RP Pani Bogny Janke, wiceprzewodniczącego OPZZ i przedstawicieli kierownictw Forum Związków Zawodowych w RDS oraz Komisji Krajowej NSZZ Solidarność. Kolejne spotkanie w Kancelarii Prezydenta w przedmiotowej sprawie polityki płacowej  z przedstawicielami krajowych ZZ działających w resorcie finansów odbędzie się 14 grudnia br.    Podstawą dyskusji na spotkaniu w RDS było opracowanie przygotowane przez eksperta Komitetu Protestacyjnego, doktora nauk ekonomicznych Platona Wysoczańskiego, obejmujące   m.in.

  1. Determinanty regulacji płacowych w sferze budżetowej/resorcie finansów.
  2. Konieczność rekompensaty utraconych w latach 2020-2021 dochodów płacowych w KAS.
  3. Program podwyżek płac  w 2022 r. oraz w kolejnych latach.
  4. Konieczność przygotowania ustawy o waloryzacji wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej na lata 2023-2030. Nasi eksperci mogą aktywnie włączyć się do przygotowania tej Ustawy - na zaproszenie do prac przez podmiot uprawniony do Inicjatywy Ustawodawczej.

Nadmieniamy, że kwestia  12% podwyżek waloryzacyjnych w 2022 r., była przedmiotem rozmów i Uzgodnień przedstawionych 12 września br. w Komunikacie ze spotkania przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ Solidarność Piotra Dudy i Prezesa Rady Ministrów Pana Mateusza Morawieckiego. 

Proponujemy, aby program regulacji płacowych dla pracowników i funkcjonariuszy KAS na 2022 i na lata 2023-2030 był w najbliższych tygodniach przedmiotem roboczego, merytorycznego posiedzenia Komisji Finansów  Publicznych Sejmu RP z udziałem zainteresowanych stron reprezentujących Rząd oraz krajowy Komitet Protestacyjny ZZ w KAS będący reprezentacją pracowniczą w resorcie finansów.  

Informację o terminie posiedzenia Komisji/Podkomisji poświęconego ww. sprawom oraz dane dotyczące zgłoszenia naszych przedstawicieli na posiedzenia - uprzejmie prosimy wysłać na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

                                                                                   Z wyrazami szacunku

-      Federacja Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych
-      Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej
-      Krajowa Sekcja Administracji Skarbowej NSZZ „Solidarność”
-      Niezależny Związek Zawodowy Pracowników Ministerstwa Finansów
-      Ogólnopolski Związek Zawodowy Krajowej Administracji Skarbowej
-      Ogólnopolski Międzyzakładowy Związek Zawodowy Pracowników Egzekucji Administracyjnej
-      Organizacja Międzyzakładowa NSZZ „Solidarność” w Ministerstwie Finansów      Związek Zawodowy Skarbowców.